Då åker R1:an mot en Husaberg FS650e..

Ankan_84

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Jag kan också tänka mig att det är överdrivet med alla dessa servicar. Har själv en 525:a. Kräver massa underhåll, enligt alla. Men enligt boken så ska oljan bytas var 15:e timme på min hojj och det är vid hård körning. Man kör knappast så hårt när man ligger och busar lite.

Men jag gör som alla andra, byter efter 10 timmar för att vara på säkra sidan, men jag undrar fanimej om det är nödvändigt:gnissla
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Efter en massa funderande att byta R1:an mot än det ena och än det andra blir det tillslut en ny Husaberg FS 650 e (motard) som drar det längsta strået. R1:an är en helt underbar motorcykel men på tok för förförisk för att det skall bli en långsiktig framgångssaga. Är väl en av de få som inte åkt i marken för en eller annan orsak och med tanke på familjen får det bli ett slut på högfarts åkat. Har på senare tid kommit fram till att det är himla kul att slanga så en motard lär väl vara lämpligt, speciellt en Husa på 112 kg och 70+hk på bakhjulet. Det enda som oroar mig är om jag kommer att kunna sadla om, älskar sporthojskänslan. Har någon gjort motsvarande övergång och hur har det isåfall känts efteråt?

/D.


Jag har provat.... Iget slår en sporthoj. Man kan dra iväg på semester med polarna längre än 8mil bort. Man kan ut och åka på småvägar längre än 5mil utan att få träsmak i röven.

Har provat Husa 650 2003:a, Husa 2004:a, Ktm 660 2004:a och av dessa skulle jag helt klart välja Ktm:en om jag skulle köpa en igen. Den känns mer välbyggd och längre intervaller på oljebyte och ventiler. Olja var 250mil och ventiler 500mil. Man åker även lite skönare på den. men vill man ha renodlad rejs motard så ska du ju ha en Husa 650 för jävlar vilket ÖS de är i den...:yoparty


///Micke
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Först får man väl säga: Välkommen ner i träsket. :tummenupp

Pratade med försäljaren om detta och han sa att det var stora överdrifter när det gällde service och Husorna. Från 0-200 mil rekommenderade han 10 h mellan oljebytena (för att rensa ut anpassningsmetallspånen) och en ventiljustering vid 200 mil. Därefter var ventilerna satta och rörde sig knappeligen från sitt läge. Från 200 mil och frammåt var det oljebyte var 200 mil om det inte rörde sig om tävlingskörning. Oljemängden är en liter.

/D.

Ang. servicen på Husan så ska du tänka på att vanlig gatkörning ofta sliter mer på hojen än tävlingskörning. På tävlingen har du hojen igång 20 minuter, en halvtimme i taget medan på gatan kör du lätt två timmar. Mera jämn gas, mera stillastående i köer, aka överhettning och annat skoj som sliter hårt. Och 200 mil, nä, räkna timmarna för på bakhjulet räknas INGA mil och om du är lite som alla andra så blir det nog en hel del av den varan... ;)

Fråga försäljaren nästa gång om han ger dig garanti på att den klarar 200 milaintervaller, gör han inte det så kör 5 h mellan oljebytena istället. En liter olja för 170 kr vs. ett stycke ras för 15 000 kr.
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
jag bytte från sporthoj till motard och har inte ångrat mig. har inget emot all service. och så länge jag inte har råd med 2 hojjar kommer jag forsätta köra Husa !
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Du lär inte ha 70+ på bakhjulet utan att öppna plånboken rejält, dra av drygt tio hästar så hamnar du närmare verkligheten.

50+ med annan ljudämpare (jag hade inten ljuddämpare jag hade nån form av raktrör ;)) eller liknande på bakan, men de räcker långt tycker jag.

Motard är roligare iaf om man bor hyfsat civiliserat.


Dock är det ju inte samma som att köra sporthoj,motader kräver kärlek för att funka bra.

Husan har väl oljebyte var 5 timme,dvs en rejäl lördagstur så är det dags för oljebyte,skulle du dessutom köra en söndagstur så blir det ventiljustering och oljebyte.


Husan är en racemaskin med allt vad som kommer med det,sköter man dom inte så är det stor risk att den säger upp sig på ett eller annat sätt.

10e gångtimme enligt service boken men många gör var 5e för att hålla grejerna fräsha. jag bytte också var 5e på min husa. mycke meck var det.
 
Last edited:

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Är också förbaskat sugen att skaffa motard.
ser grymt kul ut.

Sen vintertid så slänger man på dubbdäck och vips är säsongen förlängd.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Jag har både och, det har inte blivit många mil på R1'an sedan jag jag köpte Husan. Rolighetsfaktorn är inte ens jämförbar. Jag ska åka lite bana med R1'an, sen funderar jag på att sälja.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Jag har både och, det har inte blivit många mil på R1'an sedan jag jag köpte Husan. Rolighetsfaktorn är inte ens jämförbar. Jag ska åka lite bana med R1'an, sen funderar jag på att sälja.

En av försäljarna sa att Husa 650:an gick upp på bakhjulet på bara gasen upp i 4:ans växel. Kan det verkligen stämma? Varför inte åka bana med Husan, den är väl utmärkt även för detta ändamål?

/D.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
En av försäljarna sa att Husa 650:an gick upp på bakhjulet på bara gasen upp i 4:ans växel. Kan det verkligen stämma? Varför inte åka bana med Husan, den är väl utmärkt även för detta ändamål?

/D.

Jag är rätt kass på bakhjulsåka men att bara gasa upp den även på fyran är INGA problem (kör oftast 15/40 eller 15/42).

Åka bana är guldskoj men se till att dreva för det så du slipper plåga ihjäl hojen bara :tummenupp
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
En av försäljarna sa att Husa 650:an gick upp på bakhjulet på bara gasen upp i 4:ans växel. Kan det verkligen stämma? Varför inte åka bana med Husan, den är väl utmärkt även för detta ändamål?

/D.

Självklart kör jag bana med den också, kommer bli en hel del gocart-bana i sommar. Sen vet jag inte hur kul det skulle vara att åka runt på t.ex Gelleråsen. Känns lite för stort.

Ja, den går upp på 4:an.
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Självklart kör jag bana med den också, kommer bli en hel del gocart-bana i sommar. Sen vet jag inte hur kul det skulle vara att åka runt på t.ex Gelleråsen. Känns lite för stort.
Då känner du dåligt, det kan jag garantera. Gelleråsen är INTE för stor för att köra Husa 650! Inte Knutstorp, Gotland Ring, Kinnekulle eller Mittsverigebanan heller! Och så får vi inte glömma Monzta, gokartbana modell större. :D
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Då känner du dåligt, det kan jag garantera. Gelleråsen är INTE för stor för att köra Husa 650! Inte Knutstorp, Gotland Ring, Kinnekulle eller Mittsverigebanan heller! Och så får vi inte glömma Monzta, gokartbana modell större. :D

En kompis kör sin 625:a på Knutstorp på varje kvällsträning. Han ser ut att ha riktigt kul. :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag gjorde det. Hadde en blade 98 och bytte till Husaberg 650 det är extremt kul me motard men jag tröttna lite för dom som jag åkte mest med körde sporthoj o det blir så segt att åka så förbaskat långt som dom vill göra hela tiden =P så jag bytte husan mot en blade 929 -01. Hadde grymt kul på husan man kan ju typ köra överallt o skall man bara ha en Leksak så är husan ultimat visst rätt täta servicear men det lär man sig själv lätt o jag tyckte att det var värt varenda minut/krona. Men praktiskt sett så är väll inte husan ngn höjdare kanske ingen långfärds hoj direkt men det är la inte många motarder som är.

// Joakim

Fler punkter mannen :tummenupp :)
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Summa Summarum..

Vill bara berätta hur det gick...

Det sket sig rejält med alla planer på att vara förnuftig. Jag backade ur Husaberg 650 köpet och köpte mig idag en ny svart R1-07. Jag måste bara ha det värsta för att se hur pass långt utvecklingen kommit.

Jo jag vet att logiken brister men va fan, man lever bara en gång. Får skönheten imorgon.

/D.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
du hoppas att du ångrar dig...o du har inte ens hämtat ut hojen ??


du måste vara den på SH som har störst beslutsamhetproblem


otroligt

Ha ha ha...

Lite kul att du fått den inställningen med tanke på att jag köpt 5 hojar på 6 månader och har alldeles för många segelbåtar i hamnen:D . Min R1-01:a köpte jag när jag var på YC och skulle köpa kylvätska till min Aprilia RS 250. Beslutsamheten är det inget fel på snarare tvärtom. Jag menade inte att jag ärligt ångrade mig men att jag hoppas att jag tröttnar på den så jag kan återvända till förnuftets bana. Säga vad man vill om sporthojar men det har inte med logik att göra, det är passion!

D.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top