Därför blir mc-olyckorna färre

Nja, den borde ju inte minska om den oftast är låg... ;)

Däremot tror jag absolut att det ekonomiska läget har sin effekt på det hela.
Sen tror jag också i min enfald att det skett en viss attitydförändring bland hojåkare, det är många som förr gasade satan på gatan som numera står och predikar till yngre om hur skoj det är att gasa satan på banan istället, det gör nog sitt till.

Vad jag menar är att den genomsnittliga körsträckan sjunker för varje år. jag menar att när jag började åka hoj så körde man hojen jämt. Idag hör man folk som köpt hoj och kört under 300 mil på ett år, dom har ju knappt skitat ner den.

Ju större exponering desto större risk att råka ut för en olycka. Ju färre mil man kör desto osäkrare förare vilket i några undantag leder till större försiktighet.

Att man kör allt minder gissar jag beror på bekvämlighet lite som att man satsar 50-100k på ett nytt kök men bara lagar snabbmat.

Sen inte att förglömma måste man hinna med att uppdatera sina FB stats (visade inte en nylig undersökning att det tog 75 minuter per dag, det skulle räcka för att åka till Linköping) och kolla alla såpor. :)

Antalet olyckor borde sättas i relation till körda km. 2010 var ju ett fantastikt uselt år sett till antalet körbara dagar(för oss finväders åkare som vill ha 15+).

Det var ju inte annat än sol i fjol!?
Du bor på fel ställe..

Vad jag menar är att den genomsnittliga körsträckan sjunker för varje år. jag menar att när jag började åka hoj så körde man hojen jämt. Idag hör man folk som köpt hoj och kört under 300 mil på ett år, dom har ju knappt skitat ner den.

Ju större exponering desto större risk att råka ut för en olycka. Ju färre mil man kör desto osäkrare förare vilket i några undantag leder till större försiktighet.

Att man kör allt minder gissar jag beror på bekvämlighet lite som att man satsar 50-100k på ett nytt kök men bara lagar snabbmat.

Sen inte att förglömma måste man hinna med att uppdatera sina FB stats (visade inte en nylig undersökning att det tog 75 minuter per dag, det skulle räcka för att åka till Linköping) och kolla alla såpor. :)

Fast nu utgår du från dig själv och de runt dig tror jag... själv ligger jag på ca 1000mil per år och jämför jag med de runt mig så är jag inte nån som sticker ut direkt utan de flesta hamnar däromkring och mer än så.

Det var ju inte annat än sol i fjol!?
Du bor på fel ställe..

I fjol var det 2011. ;)

Fast nu utgår du från dig själv och de runt dig tror jag... själv ligger jag på ca 1000mil per år och jämför jag med de runt mig så är jag inte nån som sticker ut direkt utan de flesta hamnar däromkring och mer än så.

Jag har kört ca 2500-3000 mil per år. Förra året blev det bara 2400 eftersom jag klotade på hösten. jag relaterar till miltal man ser på hojar som är till salu och vad som skrivs i trådar här på SH. 1000 mil är inte mycket det heller.

Jag har kört ca 2500-3000 mil per år. Förra året blev det bara 2400 eftersom jag klotade på hösten. jag relaterar till miltal man ser på hojar som är till salu och vad som skrivs i trådar här på SH. 1000 mil är inte mycket det heller.

Jag vet, 1000mil är inte så mycket som jag önskar men jag får skylla på småbarn. :)

Men kollar man trådarna här så verkar folk bli förvånade när hojarna gått över 300mil men jag tror inte att det riktigt är så representerande för snittet... bara kolla på hur många som långtourar och har sig.

Tänk att alla trådar ska spåra ut o bli någon typ av tjafstrådar angående banjoland och storstäder. Starta en ny tråd istället en gång för alla och diskutera var det är bäst att bo.
Om vi ska få mindre olyckor med motorcycklar gäller följande
På landsväg: sänk farten
I trafik: synas så mycket som möjligt
överlag: gå gärna en SMC kurs, kör efter din förmåga, var medveten om att dina medtrafikanter inte ser dig, försök att påverka att omgivningen blir mer mc-vänlig genom att reagera på vajerräcken, hal asfalt och liknande

Er som har haft en hoj som inte har batteri kanske vet hur dåligt lyse den kan ha. min Kåte Emma till exempel.
Mitt på ljusa dagen går det väl allt som oftast väl, jätterorange motorcykel och vit-silver hjälm och lagom bra fungerande ljuddämpare.
Men blir det (och det blir det alls som oftast) skymning så plockar jag på min reflex/varselväst som jag alltid har liggande i den lilla pungpåsen bakpå.
Bryr mig inte ett skvatt faktiskt om folk tror man e snut. Skulle du crasha in i mig för du inte såg mig skulle du nog vara mindre glad och bli arg på mig för lyset va för dåligt bla bla bla. Även om jag kanske höll mig på rätt sida mittmarkeringen för stunden ;)

I höstas (8-9pm becksvart) mellan Märsta och Uppsala kommer jag mot slutet på en raksträcka där en vänsterkurva ligger,
2 bilar i möte inget konstigt, och rätt som det är innan kurvan e slut börjar den bakre bilisten såklart en omkörning.
jag slår på helljus som inte slår om så snabbt som jag önskar. så jag får tvärnita och hålla ut åt sidan och försöka se i det bländande ljuset vart vägrenen är.
När jag bromsar så syns ju min framlykta ännu sämre eftersom alla lilla kraft går till baklyktan.
Jag hade faktiskt på min väst då som va nyinköpt.:gnissla

Numera kör jag alltid med tanken att ingen faktiskt ser mig förutom farbror blå och hoppas då överleva denna säsongen med =) Kör med insidan allihop:tungan

Tänk att alla trådar ska spåra ut o bli någon typ av tjafstrådar angående banjoland och storstäder. Starta en ny tråd istället en gång för alla och diskutera var det är bäst att bo.
Om vi ska få mindre olyckor med motorcycklar gäller följande
På landsväg: sänk farten
I trafik: synas så mycket som möjligt
överlag: gå gärna en SMC kurs, kör efter din förmåga, var medveten om att dina medtrafikanter inte ser dig, försök att påverka att omgivningen blir mer mc-vänlig genom att reagera på vajerräcken, hal asfalt och liknande

Fast kollar man på statistiken så är steg 1 tidigare än så... se till att ha körkort, se till att vara nykter. Redan där har du sett till att minska din risk rejält. ;)

Er som har haft en hoj som inte har batteri kanske vet hur dåligt lyse den kan ha. min Kåte Emma till exempel.
Mitt på ljusa dagen går det väl allt som oftast väl, jätterorange motorcykel och vit-silver hjälm och lagom bra fungerande ljuddämpare.
Men blir det (och det blir det alls som oftast) skymning så plockar jag på min reflex/varselväst som jag alltid har liggande i den lilla pungpåsen bakpå.
Bryr mig inte ett skvatt faktiskt om folk tror man e snut. Skulle du crasha in i mig för du inte såg mig skulle du nog vara mindre glad och bli arg på mig för lyset va för dåligt bla bla bla. Även om jag kanske höll mig på rätt sida mittmarkeringen för stunden ;)

I höstas (8-9pm becksvart) mellan Märsta och Uppsala kommer jag mot slutet på en raksträcka där en vänsterkurva ligger,
2 bilar i möte inget konstigt, och rätt som det är innan kurvan e slut börjar den bakre bilisten såklart en omkörning.
jag slår på helljus som inte slår om så snabbt som jag önskar. så jag får tvärnita och hålla ut åt sidan och försöka se i det bländande ljuset vart vägrenen är.
När jag bromsar så syns ju min framlykta ännu sämre eftersom alla lilla kraft går till baklyktan.
Jag hade faktiskt på min väst då som va nyinköpt.:gnissla

Numera kör jag alltid med tanken att ingen faktiskt ser mig förutom farbror blå och hoppas då överleva denna säsongen med =) Kör med insidan allihop:tungan

Lyset är inte bara för att synas, en fordon i Sverige med släckta lampor tolkas som ett stillastående fordon... så med ett dåligt lyse så är det inte så konstigt att det blir tokiga situationer om du frågar mig. Trist men sant.

Självklart har du rätt, men jag förutsätter att man har körkort och kör nykter. Det känns självklart på nått vis:tummenupp

Det är fortfarande en väldigt liten klick som letar sig ut på bandagar med SSEMSE, SMC, Ducceklubben etc. Senast idag rekommenderade jag en kille att anmäla sig till en SMC- kurs som precis plockat ut hojen för säsongen. Han är ingen som kör med RoH utan med några vänner. Faktum är att de allra flesta man pratar med av en slump ofta är ute och kör solo eller med andra mc-vänner och de har aldrig varit i närheten av en motorbana eller RoH. Jag är medveten om att många RoH medlemmar kör allt mer på bana och kanske tar det lugnare på landsväg (eller inte). Det finns nog båda lägren. Det har ju nämnts i trådar som handlar om för och nackdelar när det kommer till bankörning att vissa utnyttjar sin ökade skicklighet från övning på motorbanan till att öka hastigheten och minska marginalerna på landsvägarna. Sedan finns de så klart de som söndagskör på landsväg och sparar sig till bandagarna. Vad jag vill säga är att det är svårt att dra några slutsatser av oss som kör bandagar. Vi tillhör fortsatt en liten klick.

Det är olyckligt att tråden fick den här vändningen. Det ligger nog andra orsaker bakom statistiken att olyckorna minskat under senare år.

Att olyckorna minskat skall vi alla vara glada för.

En stor anledning att olyckorna minskar "tror" jag tyvärr att man kan få svaret på genom att bara titta på nyregistreringar av hojar, det speglar nog ganska bra hur många som har ekonomi och vilja att ens ha en hoj i dag.

Att medelåldern höjs beror nog på att den ekonomiska situationen ser väldigt olika ut i dom olika ålderssegmenten inte på att man vill ha hoj. Många yngre har ju en en anställning som inte ger möjlighet till ett lån, och hur det än är så finansierar dom flesta sitt hojköp via nån typ av lån.

Jag får väl ställa om min fråga igen då, vilken/vilka anläggningar i Sverige tillåter att du kan åka dit och bara köra av dig en timme eller två när du själv känner för det? Frågan är seriös för jag trodde inte att det fanns sånt.

Sen vad gäller resten av ditt gnäll, ja, gnäll för det är PRECIS vad det är.
Jag är själv stockholmare men det är sånt resonemang som du för här som gör att resten av landet ser ned på oss stockholmare... att allt skall anpassas efter dig själv, att du skall ha tillgång till det runt hörnet och efter dina premisser.
Sånt skitsnack!
Vill man åka bana får man se till att ta sig till en bana för att åka bana. Vill man se till att det byggs en bana nära sthlm får man se till att engagera sig i att bygga en bana nära sthlm! Lovar dig att Viking Motorpark säkerligen har några sysslor för en frivillig eld-själ som dig själv.

Själv så bor jag som sagt i Stockholm och jag körde 22 dagar på storbana förra året och det blir ungefär lika mycket i år, och nej, tid är inget jag har gott om men jag gör mina prioriteringar.

Tja jag orkar ärligt talat inte tjafsa om något som du rakt av gör självmål i.
Du gillar att köra bana och det är jätteviktigt för dig och du skulle åka bra mkt mer än 20 mil enkel resa för att få göra det.
Jag och nästan alla andra stockholmare anser att det inte är intressant att åka dit för att det inte fungerar för oss, och i o med att ingen bana finns i närheten som kommer att ändra på den åsikten så lär vi inte stöta ihop någonstans på en bana.
Däremot lär vi väl som vanligt stöta på varandra ute på gatan här i stockholm.
Eldsjäl för banåkning är jag inte, kanske tyvärr men tja jag vet ju inte vad jag missar.

Att olyckorna minskat skall vi alla vara glada för.

En stor anledning att olyckorna minskar "tror" jag tyvärr att man kan få svaret på genom att bara titta på nyregistreringar av hojar, det speglar nog ganska bra hur många som har ekonomi och vilja att ens ha en hoj i dag.

Att medelåldern höjs beror nog på att den ekonomiska situationen ser väldigt olika ut i dom olika ålderssegmenten inte på att man vill ha hoj. Många yngre har ju en en anställning som inte ger möjlighet till ett lån, och hur det än är så finansierar dom flesta sitt hojköp via nån typ av lån.

Jag skulle tro att försäkring mm också har med det hela att göra.
samtidigt så är det svårare och dyrare att ta körkort vilket ju bara måste påverka rekryteringsbasen för motorcyklister.
Man har helt enkelt inte råd att ta mc och då får det stå tillbaks till ett senare tillfälle.

Du gillar att köra bana och det är jätteviktigt för dig och du skulle åka bra mkt mer än 20 mil enkel resa för att få göra det.
Jag och nästan alla andra stockholmare anser att det inte är intressant att åka dit för att det inte fungerar för oss, och i o med att ingen bana finns i närheten som kommer att ändra på den åsikten så lär vi inte stöta ihop någonstans på en bana.
Eldsjäl för banåkning är jag inte, kanske tyvärr men tja jag vet ju inte vad jag missar.

Snacka om självmål.
Läser du vad du själv skriver?

...bara en liten reflektion, fick inget svar sist, har du provat bana öht? :)

Så än en gång, vilken anläggning i Sverige kan du köra på bara nån timme när du själv känner för det?
Än en gång så är frågan seriöst ställd för jag känner inte till någon...

Vad gäller närheten till bana i sthlm så kan jag rekommendera Arlanda TT där SMC har kurser, du kommer ha skitskoj. :tummenupp

Så än en gång, vilken anläggning i Sverige kan du köra på bara nån timme när du själv känner för det?
Än en gång så är frågan seriöst ställd för jag känner inte till någon...

Vad gäller närheten till bana i sthlm så kan jag rekommendera Arlanda TT där SMC har kurser, du kommer ha skitskoj. :tummenupp

Såvitt jag förstått har de flesta storbanor i sverige dagar när personer som inte har licens kan komma dit och köra.
utan att man behöver anmäla sig i förväg. Förutsatt att det inte är fullt givetvis.

Jo ATT I all ära men faktum kvarstår Jag kan inte åka dit och betala en slant och köra ett antal varv för att sedan åka därifrån.
Någonsin.
Såvitt jag vet kan jag inte heller gå ihop ett gäng kompisar och hyra banan en dag utan att det görs via ett företag. och då är det bara vissa speciella företag som godkänns (om jag inte förstått ATT fel)

Jag håller helt med dig om att det säkerligen skulle vara skitskoj och framför allt lärorikt att haka på, på en SMC kurs som körs på ATT men för att göra det så måste man vara på bettet när det gäller bokningar mm.
Det finns ju om man så säger en strykande åtgång på platserna.

Såvitt jag förstått har de flesta storbanor i sverige dagar när personer som inte har licens kan komma dit och köra.
utan att man behöver anmäla sig i förväg. Förutsatt att det inte är fullt givetvis.

Jo ATT I all ära men faktum kvarstår Jag kan inte åka dit och betala en slant och köra ett antal varv för att sedan åka därifrån.
Någonsin.
Såvitt jag vet kan jag inte heller gå ihop ett gäng kompisar och hyra banan en dag utan att det görs via ett företag. och då är det bara vissa speciella företag som godkänns (om jag inte förstått ATT fel)

Jag håller helt med dig om att det säkerligen skulle vara skitskoj och framför allt lärorikt att haka på, på en SMC kurs som körs på ATT men för att göra det så måste man vara på bettet när det gäller bokningar mm.

Det är mer än jag känner till, mig veterligen så är det licensträningar på Gelleråsen på onsdagar och sen på Sviestad så kör LMS sina körningar också på onsdagar har jag för mig... banorna i skåne har jag dålig koll på och Gotland ring har sina allmänhetens dagar men under säsong är det inte så jättemånga dagar då anläggningarna ofta är bokade.
Grejen är att det finns ingen ekonomi i att hålla banan öppen utifall att någon har lust att köra... som exempel så kostar Gelleråsen ca 40k för en dag att hyra, skall man ha ströåkning så krävs det ett ganska bra tryck för att kompensera för dessa 40k.

Vad jag kan se så är det inte fullt på Arlanda helgen 12-13/5... speciellt den 13:e så är senaste siffran jag såg ganska låg på antalet deltagare så jag kan verkligen rekommendera att köra där då. :tummenupp

12e maj finns det platser kvar och 13e maj finns det gott om platser kvar, jag vet att det är så, för jag är träningsledare då

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti