Därför blir mc-olyckorna färre

Jo det är att gnälla.
Gnäller man över att det inte finns några banor, att banorna som bevisligen finns tar för lång tid att ta sig till och att de banor som bevisligen finns och ligger inom ett par timmars transport är för dyra - Då är det dags att byta tampong och komma in i matchen.
Jag har svårt för att komma på något land som är så bantätt, både räknat efter areal och (i allra högsta grad) befolkning som Sverige.
Att det inte finns någon fullstor bana där markpriserna är som högst fövånar knappast.

Nope det är ett kallt konstaterande.
Att framställa det som att det bara är 2 timmar osv är ganska fel.
Om jag skulle åka till närmaste banan där jag skulle kunna köra en timme eller 2 så innebär det en heldag att lägga ner på det. 5 timmar körning för att komma till o från banan räkna med en timme eller två i depån för avlastning och ombyte mm och sedan en eller två timmar körning. en total på 8-9 timmar. skall det vara sociala hanteringar under tiden lär det nog skena iväg några timmar till
kallt konstaterat så fungerar inte det. Det är ett konstaterande av ett problem som finns.

Att inte stockholm med sina 40 000+ motorcyklar har en bana inom en mer lämplig radie har knappast med markpriserna att göra. Det är att göra det lite väl enkelt för sig. då hade inte grustag, skog eller odlad mark funnits heller eller för den delen hästar med stall och de tillhörande markerna.
Jag är inte säker på hur stockholm ser ut för dig skrotnisse men det är inte bara betong ghetto här.
Jag vet ingen som har begärt att det skall ligga en motorbana runt stureplan.

Nej problemet är nog snarare att det är så tätt med människor att just buller mm blir ett "så stort problem" för så många i närheten att det blir en massa överklaganden i oändlighet för att skapa en motorstadion värt namnet.
markpriserna är nog inte ett större problem. Det är ju bara att ta en titt på hur det går för viking motorpark, deras problem har väl knappast varit att få in pengar till marken.
 
Nope det är ett kallt konstaterande.
Att framställa det som att det bara är 2 timmar osv är ganska fel.
Om jag skulle åka till närmaste banan där jag skulle kunna köra en timme eller 2 så innebär det en heldag att lägga ner på det. 5 timmar körning för att komma till o från banan räkna med en timme eller två i depån för avlastning och ombyte mm och sedan en eller två timmar körning. en total på 8-9 timmar. skall det vara sociala hanteringar under tiden lär det nog skena iväg några timmar till


Nu vet jag inte riktigt vad du är ute efter.

Hur tror du det funkar för alla andra som nöter bana?

En bandkörning avsätter man en dag för.
 
Nope det är ett kallt konstaterande.
Att framställa det som att det bara är 2 timmar osv är ganska fel.
Om jag skulle åka till närmaste banan där jag skulle kunna köra en timme eller 2 så innebär det en heldag att lägga ner på det. 5 timmar körning för att komma till o från banan räkna med en timme eller två i depån för avlastning och ombyte mm och sedan en eller två timmar körning. en total på 8-9 timmar. skall det vara sociala hanteringar under tiden lär det nog skena iväg några timmar till
kallt konstaterat så fungerar inte det. Det är ett konstaterande av ett problem som finns.

Att inte stockholm med sina 40 000+ motorcyklar har en bana inom en mer lämplig radie har knappast med markpriserna att göra. Det är att göra det lite väl enkelt för sig. då hade inte grustag, skog eller odlad mark funnits heller eller för den delen hästar med stall och de tillhörande markerna.
Jag är inte säker på hur stockholm ser ut för dig skrotnisse men det är inte bara betong ghetto här.
Jag vet ingen som har begärt att det skall ligga en motorbana runt stureplan.

Nej problemet är nog snarare att det är så tätt med människor att just buller mm blir ett "så stort problem" för så många i närheten att det blir en massa överklaganden i oändlighet för att skapa en motorstadion värt namnet.
markpriserna är nog inte ett större problem. Det är ju bara att ta en titt på hur det går för viking motorpark, deras problem har väl knappast varit att få in pengar till marken.

Fortfarande gnäll.
Du har banor inom fullt godtagbart avstånd.
Med ditt extremt omständiga sätt att åka bana, vilket gör det till en heldagsaktivitet (vilket innebär 16 timmar) skulle ge dig en tidsbesparing på 4 timmar om jultomten gav dig en bana på pakeringsplatsen utanför bostaden.
Största anledningen till att det inte byggs en bana där du bor är de facto markpriset.
Näst största anledningen är bristen på genuint intresse.
 
Varför kom den här tråden att handla om närhet och tillgång till motorbana?

Det gör det ju alltid på SH, många här ser bankörning som en helbregdagörare för att rädda liv på gatan.

Vilket det inte är men nästan.

Många, väldigt många runt mig har börjat köra bandagar med SSEMSE, SMC mfl.
Attityden har på dom sista åren har tydligt blivit mer ödmjuk när det gäller gatkörningen och det skyller jag Knudan, Sturup och alla andra banor som finns tillgängliga.

"Krille tror" att rena bombabanaköraavsigkörningar" tillför nada till att olyckorna minskar nu.
 
Last edited:
Det gör det ju alltid på SH, många här ser bankörning som en helbregdagörare för att rädda liv på gatan.

Vilket det inte är men nästan.

Många, väldigt många runt mig har börjat köra bandagar med SSEMSE, SMC mfl.
Attityden har på dom sista åren har tydligt blivit mer ödmjuk när det gäller gatkörningen och det skyller jag Knudan, Sturup och alla andra banor som finns tillgängliga.

"Krille tror" att rena bombabanaköraavsigkörningar" tillför nada till att olyckorna minskar nu.

Det är fortfarande en väldigt liten klick som letar sig ut på bandagar med SSEMSE, SMC, Ducceklubben etc. Senast idag rekommenderade jag en kille att anmäla sig till en SMC- kurs som precis plockat ut hojen för säsongen. Han är ingen som kör med RoH utan med några vänner. Faktum är att de allra flesta man pratar med av en slump ofta är ute och kör solo eller med andra mc-vänner och de har aldrig varit i närheten av en motorbana eller RoH. Jag är medveten om att många RoH medlemmar kör allt mer på bana och kanske tar det lugnare på landsväg (eller inte). Det finns nog båda lägren. Det har ju nämnts i trådar som handlar om för och nackdelar när det kommer till bankörning att vissa utnyttjar sin ökade skicklighet från övning på motorbanan till att öka hastigheten och minska marginalerna på landsvägarna. Sedan finns de så klart de som söndagskör på landsväg och sparar sig till bandagarna. Vad jag vill säga är att det är svårt att dra några slutsatser av oss som kör bandagar. Vi tillhör fortsatt en liten klick.

Det är olyckligt att tråden fick den här vändningen. Det ligger nog andra orsaker bakom statistiken att olyckorna minskat under senare år.
 
För att få mc olyckorna ännu färre borde fler köra sporthoj. Nya sporthojar är dom säkraste hojarna med bästa bromsarna och bästa vägegenskaperna. Och sannolikheten att man tar sig tid att lära sig köra ordentligt genom bankörning är större med sporthoj. Och pga dom är obekväma i vanlig trafik så blir exponeringstiden för olyckor är mycket mindre. :) Kör sporthoj, desto nyare & snabbare desto bättre :tummenupp
 
Fortfarande gnäll.
Du har banor inom fullt godtagbart avstånd.
Med ditt extremt omständiga sätt att åka bana, vilket gör det till en heldagsaktivitet (vilket innebär 16 timmar) skulle ge dig en tidsbesparing på 4 timmar om jultomten gav dig en bana på pakeringsplatsen utanför bostaden.
Största anledningen till att det inte byggs en bana där du bor är de facto markpriset.
Näst största anledningen är bristen på genuint intresse.

Fortfarande inte gnäll. konstaterande av fakta är inte gnäll oavsett hur mkt du tycker det.
och Nej det är inte 16 timmar, ett dagsverke är 8 timmar.
om jultomten gav mig en bana runt knuten skulle det innebära 5 timmars besparing och därmed 3-4 timmar hanteringstid för att köra 1-2 timmar. något som skulle innebära att det helt plötsligt blir intressant.

Ditt första skäl för att det inte byggs en bana är inte ens rimligt. skäl två kan jag dock hålla med om genuint intresse är svårt att få tag på i tillräcklig mängd.
 
Nu vet jag inte riktigt vad du är ute efter.

Hur tror du det funkar för alla andra som nöter bana?

En bandkörning avsätter man en dag för.

Det är ju precis det jag säger.
Vill man köra bana så får man avsätta en dag för det.
Jag har inte den möjligheten i o med att det tar för lång tid för för lite roligt jämfört att man sticker ut och kör på den allmäna vägen, visst jag kanske inte har en toppfart på 150+ men jag har bra mkt mer än 1500 meter, så det är ju lite ge o ta där. men hade det funnits en bana runt hörnet (10 mils radie) så hade jag nog varit där någon gång iaf.
och det i sin tur kanske hade gett mig blodad tand, vem vet. då kanske jag hade fått samma halleluja upplevelse som andra har fått.
 
Men lite sanning är det dock i det.
Hur många i Stockholms stad har hojjen stående i garaget, 30 sekunder från TV-soffan?
Hur lång tid tar det att ta sig ut från staden och påbörja själva resan?


Förvisso, men det är också ett personligt val att bo så, något huvudbyns invånare inte försummar ett tillfälle att påpeka när det gäller problem med tillgänglighet för dessa som bo ute i provinserna.

Väl ute ur staden går det finfina autostrador mot alla håll och kanter, bara att aktivera farthållaren, be den samåkande kompisen hälla upp en kopp svart elixir och vänta tills man är framme. Hur hetsig är trafiken 04.30 en lördag morgon? Tiden det tar att köra ut ur stan kanske inte kan minskas men det kan tiden det tar att komma iväg. Ordet för dagen är 'framförhållning'. En annan bra grej är 'förenade krafter'. Kan ju bli sketatrevligt från kvällen innan tills man är hemma igen efter att broderligt/systerligt ha axlat lika delar av den så betungande körningen samt kostnaden för densamma. : Gandhi

Eller?
 
Så kan vi typ vara överens om att olycksantalet minskar därför att det inte finns en bana i Stockholmsområdet eller :tungan
 
Fortfarande inte gnäll. konstaterande av fakta är inte gnäll oavsett hur mkt du tycker det.
och Nej det är inte 16 timmar, ett dagsverke är 8 timmar.
om jultomten gav mig en bana runt knuten skulle det innebära 5 timmars besparing och därmed 3-4 timmar hanteringstid för att köra 1-2 timmar. något som skulle innebära att det helt plötsligt blir intressant.

Ditt första skäl för att det inte byggs en bana är inte ens rimligt. skäl två kan jag dock hålla med om genuint intresse är svårt att få tag på i tillräcklig mängd.

Fortfarande gnäll.
Du har för långt till banorna trots att de finns inom 2 timmars restid, de närmaste är för små, det är för dyrt och du har inte tid.
Det var du som ville ha närmre till banorna eftersom du tar fem timmar på dig att köra 20 mil.
 
Fortfarande gnäll.
Du har för långt till banorna trots att de finns inom 2 timmars restid, de närmaste är för små, det är för dyrt och du har inte tid.
Det var du som ville ha närmre till banorna eftersom du tar fem timmar på dig att köra 20 mil.
Nope inte gnäll, konstaterande av fakta.

Jag vet inte hur du menar att det är 2 timmars restid, är det du eller jag som är dålig på matte ?
ahhhh Du menar att jag inte skall behöva komma hem igen.
Nej får jag inte köra hem igen så är priset definitivt för högt.
 
Men vadå 5 timmars restid?! Stackare... Det har jag till jobbet som jag far till och ifrån en gång per vecka...
Är du så hårt hållen hemma att du inte får vara borta mer än 8 timmar per dag på helgerna eller?

Jag vet då inte, men om jag skulle fara på en bandag och enbart ha 20 mil till banan så skulle jag nog ha fördelat den tiden som följer:
Under veckan efter jobbet; Skriva en lista på saker som måste med. Fixa det som fixas ska.
Fredagkväll; Lasta hojen och spänna fast. Packa det som ska med i bilen.
Lördag morgon; Redig frukost. Kolla igenom listan. Åk i 2,5 timmar. Du är framme lagomt tills evenemanget startar.

Var där. Kör. Socialisera. Njut så länge det varar. När det är över så lastar du hojen, kasta ihop grejerna i bilen och far hem... Lasta av på söndagmorgon om du är sliten.

Sorry... Jag råkade sväva iväg i en dröm om hur underbart det hade varit att ha en bana så nära... Jag blir förbannad över att folk har mage att klaga... "för små", "för dyrt", "inte tid". Vad fan... En annan är överlycklig om man får komma ut på gokartbanan några varv efter stängningsdax... :glömdet

//Robert
 
Det är ju precis det jag säger.
Vill man köra bana så får man avsätta en dag för det.
Jag har inte den möjligheten i o med att det tar för lång tid för för lite roligt jämfört att man sticker ut och kör på den allmäna vägen, visst jag kanske inte har en toppfart på 150+ men jag har bra mkt mer än 1500 meter, så det är ju lite ge o ta där. men hade det funnits en bana runt hörnet (10 mils radie) så hade jag nog varit där någon gång iaf.
och det i sin tur kanske hade gett mig blodad tand, vem vet. då kanske jag hade fått samma halleluja upplevelse som andra har fått.

Jag får väl ställa om min fråga igen då, vilken/vilka anläggningar i Sverige tillåter att du kan åka dit och bara köra av dig en timme eller två när du själv känner för det? Frågan är seriös för jag trodde inte att det fanns sånt.

Sen vad gäller resten av ditt gnäll, ja, gnäll för det är PRECIS vad det är.
Jag är själv stockholmare men det är sånt resonemang som du för här som gör att resten av landet ser ned på oss stockholmare... att allt skall anpassas efter dig själv, att du skall ha tillgång till det runt hörnet och efter dina premisser.
Sånt skitsnack!
Vill man åka bana får man se till att ta sig till en bana för att åka bana. Vill man se till att det byggs en bana nära sthlm får man se till att engagera sig i att bygga en bana nära sthlm! Lovar dig att Viking Motorpark säkerligen har några sysslor för en frivillig eld-själ som dig själv.

Själv så bor jag som sagt i Stockholm och jag körde 22 dagar på storbana förra året och det blir ungefär lika mycket i år, och nej, tid är inget jag har gott om men jag gör mina prioriteringar.
 
Last edited:
Kan inte en anledning till att olyckorna minskar vara att även om antalet hojar ökar så är den årliga körsträckan oftast mycket låg ?
 
Kan inte en anledning till att olyckorna minskar vara att även om antalet hojar ökar så är den årliga körsträckan oftast mycket låg ?

Nja, den borde ju inte minska om den oftast är låg... ;)

Däremot tror jag absolut att det ekonomiska läget har sin effekt på det hela.
Sen tror jag också i min enfald att det skett en viss attitydförändring bland hojåkare, det är många som förr gasade satan på gatan som numera står och predikar till yngre om hur skoj det är att gasa satan på banan istället, det gör nog sitt till.
 
Kom att tänka på olycksfrekvensen på de oerfarna mc förare som nu hyr en stor hoj för en dag och många gånger i en vinglig stil ger sig ut i trafiken.Ser ju inte vidare hälsosamt ut.I Skåne har det ju varit några dödsolyckor med dessa under årens lopp.
 
Efter en incident som nästan kostade mig livet för ett par år sen funderar jag ständigt på om man inte skulle ta och installera en saftblandare på hojen. Snuten kör ju med det så det borde inte påverka nämnvärt på majoriteten av hojarna i garaget.

Tycker det är intressant att de vanligaste olyckorna är singelolyckor i kurvor. Tror mycket har att göra med farten många av oss håller men jag vet själv att det inte är hela sanningen.
Det spelar mindre roll om du håller 60-70-80 eller 90 i kurvan om det ligger oljegrus/vanligt grus över hela vägbanan för att den inte blivit uppsopad eller vägen lagad på ett vettigt sätt. Klart att det är lättare att styra upp situationen i 60 än i 90 men om det är skyltat 80 (vägen jag tänker på var tidigare skyltad 90) så förutsätter jag att den ska vara i sådan skick att det går att framföra fordon i den skyltade hastigheten utan att behöva riskera sitt liv pga lättja/pengabrist från ansvarigas sida.

Hur är det möjligt att prata om nollvisionen när det i slutet av juni fortfarande kan ligga grus över långa och många sträckor landsväg i Skåne/Blekinge?:va:huvet
 
Antalet olyckor borde sättas i relation till körda km. 2010 var ju ett fantastikt uselt år sett till antalet körbara dagar(för oss finväders åkare som vill ha 15+).
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top