Därför älskar poliser SH

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
OlleR skrev:
Jag har för mig att polisen har rätt att fråga efter det utan "anledning"

Om du framför ett fordon och blir stoppad måste du legitimera dig då polisen ber om det. Om de frågar "utan anledning" har de ingen rätt att kräva dig på ID. Om de däremot misstänker dig för något brott måste du identifiera dig, så teoretiskt sett kan de säga att du eventuellt är någon förrymd brottsling (men då måste de ju kunna referera till ett verkligt fall) och kräva dig på ID ändå. I värsta fall (om du vägrar) blir det att åka med ned till stationen för att identifiera dig.

Men om du bara sitter på/i ett stillastående fordon/står och tankar/whatever och inte är misstänkt för något brott behöver du inte visa legitimation.

sandstream skrev:
Hade jag varit polis nummer 2 hade jag gått igenom hojen och skrivit ut så många böter jag kunde bara för att visa vem som bestämmer. Synd bara att en del ägghuven ska förstöra för så många andra....

Snutar är snutar..kommer alltid vara så.Fascister hela bunten.Självklart ska man inte lita på snutar.

På polismans anmodan måste du legitimera dig eller vara beredd på att följa med till stationen för att kunna göra det på annat sätt.T.ex genom att bli skjutsad till hemmet o visa kk som du inte hade med dig.Framför du ett fordon på allmän väg är du skyldig att kunna styrka att du har laglig rätt att göra det genom att visa kk eller annan id-handling.Vem vet,dom kanske hade fått ett larm om ett bankrån där dom flytt på hojar för 5 minuter sen.

Dryg emot poliser? Ja, det är jag.
Gillar inte alls deras resonemang, har inte heller träffat någon trevlig ännu.
Har garanterat räddat en och annan hojbroder ifrån böter genom att uppehålla polisen med mitt djävla plabbel.

Otroligt irriterande.

//Fredda

Fredda66 skrev:
Dryg emot poliser? Ja, det är jag.
Gillar inte alls deras resonemang, har inte heller träffat någon trevlig ännu.
Har garanterat räddat en och annan hojbroder ifrån böter genom att uppehålla polisen med mitt djävla plabbel.

Otroligt irriterande.

//Fredda

Vilket resonemang? Är det du som är otroligt irriterande?

Poliser är också människor och ska behandlas som alla andra. Om polisen frågar efter körkortet så är det väl en självklarhet att man visar upp åtmninstne leg. Är polisen trevlig i sin ton och inte skriker och gormar så finns det ju ingen andledning att inte göra som han säger. Men eftersom vi inte vet hur SH killen såg på det hela så kanske det är farligt att diskutera vad som hade varit rätt/fel.

Biifer skrev:
Poliser är också människor och ska behandlas som alla andra. Om polisen frågar efter körkortet så är det väl en självklarhet att man visar upp åtmninstne leg. Är polisen trevlig i sin ton och inte skriker och gormar så finns det ju ingen andledning att inte göra som han säger. Men eftersom vi inte vet hur SH killen såg på det hela så kanske det är farligt att diskutera vad som hade varit rätt/fel.

Helt rätt, det är ju bevisat att man kan uppfatta samma situation på helt olika sätt. Det som en upplever som en lite smågnällig snut kan en annan uppfatta som på gränsen till trakkaserier medan en tredje tycker att han var en rätt hygglig prick. Nu finns det ju extremfall där det inte råder någon större tvekan om en persons intentioner men som du säger så är det ju ingen av oss som vet exakt vad som hände.

Finns ju vissa saker som vittnar om polisen strategiska handikapp.När dom vet att dom är under vissa restriktioner,nedskärningar mm ,så lägger dom ändå resurser på att jaga och stoppa laglydiga medborgare.Det är väll chefernas fel och inte dom förslavade/förtryckta uniformerades.Med ett samhälle som är fyllt till bredden med missbruk/våld finns ingen tid att stoppa tankande motorcykelförare och be om leg.Omskola 75% av de patrullerande poliserna till narkotikaspanare.

Jag är dum.

om jag vet att polisen kan sätta dit mig för något så är jag ultratrevlig mot dom. så trevlig att jag slipper böter 4 gånger av 5.
om jag vet att dom inte kan sätta dit mig trots att jag brytit mot 18 regler och dom kommer och börjar skrika åt mig, så är jag överlägsen, tokdryg och hånflinande mot dom. det känns bra :hihi

bmwjohan skrev:
om jag vet att polisen kan sätta dit mig för något så är jag ultratrevlig mot dom. så trevlig att jag slipper böter 4 gånger av 5.
om jag vet att dom inte kan sätta dit mig trots att jag brytit mot 18 regler och dom kommer och börjar skrika åt mig, så är jag överlägsen, tokdryg och hånflinande mot dom. det känns bra :hihi

Yeah!!cool dude:tummenupp :gnissla

Det har varit en massa trådar om stulna motorcyklar i Sthlm den senaste tiden och ett jävla gnäll på polisen att dom aldrig gör något åt saken.

Ponera att den som stog och tanka inte hadde haft ett körkort då är jag rätt säker på att dom hadde kollat hojen via bilregistret(om det nu heter det när det gäller hojjar) och kanske hadde dom haft tur och tagit en hoj tjuv och räddat säsongen för en stackare som blivit av med hojen.

Måste vara ett jävligt trist jobb att vara polis ena stunden ska dom fan inte få finnas andra stunden undrar ni vart fan dom håller hus. :kocko

Min åsikt har ni säkert redan listat ut jag tycker man ska vara tillmötes gående så länge dom är trevliga och bara gör sitt jobb.

anja skrev:
varför det? man har inte ens skyldighet att ha ett leg. varför ska man behöva legitimera sig när man tankar?

edit: fråga är iofs en sak. kräva är en annan.

är du säker på de´ ? :confused:

Det jag blivit lärd är att man alltid har skyldighet att kunna legitimera sig.

Men jag kan ju ha fel, har haft det förut ( 1996 )

vågen skrev:
ska nog inte ge mig in i diskussionen men det är jä*ligt kul o se hur vissa personer i vissa trådar skriver nått som: -"Asså jävla snutjävlar..." och i andra -" Jamen polisen är ju bra o ha... ibland o så...".

Personligen tycker jag Polisen gör ett förjävla bra jobb med tanke på deras situation! Sen att trafikpolisen kan reta upp oss ibland.. jaa, det är en katt o råtta lek.
:fakta

sandstream skrev:
Under tiden har polis 2 gått fram till SH-killen och bett om körkort. Killen ignorerar polisen helt och fortsätter att tanka. Polisen frågar efter körkortet igen och killen tittar upp på den uniformerade polisen och frågar vem han är! Polis 2 vet inte vad han ska säga först då killen antagligen är blind eller bara jävligt dum. Sluta larva dig och visa körkortet säger polisen och svaret blir att killen vill se polisens legitimation.
Lite infantilt kanske men jag tycker att detta är lite roligt. Dessa två herrar kanske hade en historia bakom sig innan detta inträffade,

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...