Oj vad här skrivs mycket. Har därför inte orkar läsa igenom alla svar. Men eftersom många tycks ha en åsikt i frågan så tar även jag mig friheten att opartiskt redogöra kortfattat för min.
Rent spontant var det ju naturligtvis väldigt onödigt av killen md SH-tröjan att först ignorera polismannen, vilket skulle irriterat vem som helst (med rätta).
Vad jag tycker killen borde ha gjort är att i vänlig ton svarat något i stil med:
- Visst om en kort stund jag skall bara tanka färdigt först!
Så hade polismannen nog accepterat det svaret.
Därefter hade kille på ett lika vänligt sätt kunnat begära att få se polismannens polislegitimation (vilket alla som blir stoppade eller utfrågade av en polisman i uniform rätt att göra, vilket alla poliser vet och därför skall acceptera och på ett så vänligt sätt som möjligt möta upp).
Att en polisman som, åter igen (ovanligt

) ser en eller flera motorcyklar körandes för fort, enl. lagens mening, och sedan begär att få se förarnas körkort hör till rutin och kan därför inte vara speciellt förvånade.
Säg det tillfälle som polisen stoppar en fordonsförare UTAN att få se en legitimation av föraren så att de åt minstånde vet vem de pratar med och också rutinmässigt har möjlighet att kontrollera upp om personen är eftersökt. Detta sker rent rutinmässigt vilket jag personligen inte finner vara ett problem eftersom jag blir stoppad, typ 1 gång var 7:e år eller något liknande.
Nåväl, för att sumnmera det hela så anser jag att killen i SH-tröjan bäddade själv för en infekterad situation som han själv hade kunnat valt att undvika genom ett trevligare tillmötesgående. Han gjorde dock inget fel utan utnyttjade bara sin rätt att försöka få polismannen till att även han identifiera sig. Vilket är en rättighet vare sig det är riktiga eller falska poliser!
// Niklas