Där köpte man en turbohoj...

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
I helgen gick en dröm i uppfyllelse när man blev ägare sin första turboj. En Suzuki gsxr 1000-01. Den är i bra skick och väldigt påkostad. Var ute och provkörde i kylan lite försiktigt men satan vad den gick! Ska bli intressant att provköra den på Speedweekend i Årsunda i slutet av februari...
 

Bifogat

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    115.8 KB · Visningar: 454
Grattis
Som du nu vet så är det först när man har kört en överladdad hoj som man fattar hur mycket elakare dom är jämfört med en literhoj.
Kul är det
 
Grattis
Som du nu vet så är det först när man har kört en överladdad hoj som man fattar hur mycket elakare dom är jämfört med en literhoj.
Kul är det

Ja det gick inte riktigt att föreställa sig innan man provat. Leendet gick liksom runt hela huvudet!
 
GRYMT! hoppas jag kommer så långt att jag oxå vågar en vacker dag, tycker iofs min 750K8 är helt okej drag i, jag känner mig "bekväm" med den, eller hur man nu skall säga. antar jag borde köra 1000cc först innan man ens tänker på turbo ;)

Hur som grymt! :yoparty
 
Snart ska den bestyckas med såna här godingar...
 

Bifogat

  • Isdäck 4.jpg
    Isdäck 4.jpg
    141.6 KB · Visningar: 295
Pratade med en turboisåkare för ett år sen och det kan vara svårt att få m8 dubbat bakdäck att hålla för vridet. Han rekommenderade rallybildäck dubbade ot däck som bakdäck. Sök Peter Vestman Tyre explode på tuben för en förevisning?
Snart ska den bestyckas med såna här godingar...
 
Fick byta kalsonger ett flertal gånger när jag köpte min TL1000, kan inte ens föreställa mig vad en literklubba med turboladd ger för upplevelse, bra avundsjuk är man iaf, hojen ser fin ut! :)
 
Pratade med en turboisåkare för ett år sen och det kan vara svårt att få m8 dubbat bakdäck att hålla för vridet. Han rekommenderade rallybildäck dubbade ot däck som bakdäck. Sök Peter Vestman Tyre explode på tuben för en förevisning��

Jo rallydäck håller nog bättre, men det är känslan av att ha tillverkat något själv som funkar som är kul! Jag har dubbat däck ända sen 2007 och vet vad jag gör. Sen vet jag även att det är svårt att få däcken att hålla när man kör med för mycket effekt. Har pratat ganska mycket med Peter Vestman genom åren och även sett honom smälla ett par däck på isen. Det är m6 skruvar som sitter och det blir rätt mycket vikt. Men man måste accelerera i "lagom" takt. Det är när man fullgasaccelererar som det expanderar extra mycket! Har testat mina däck med en standard gsxr 1000 och de håller iaf för att gasa fullt från 0 upp till 220 km/h. Blir eventuellt att testa best-grip i ett par däck också...
 
Det YT-klippet är en klassiker som har gått varm på burken här hemma, men kan inte tänka mig att känslan förmedlas på ett rättvist sätt via en video (som redan i sig är jävligt badass) :banana

Nä, en film säger ingenting om känslan av skräckblandad förtjusning när man hör turbinen vina igång, att köra turbohoj eller vass turbobil är en närmast erogen känsla!!!:)

Jag hade en GSXR750 Streetfighter turbo för några år sen, hysteriskt roligt när motorn kom över 6000rpm och plötsligt bara "växte" och blev jättestor, obeskrivbart!! :rock
 
Helt otroligt vilken kraft där verkar vara.
Hur är en sådan att köra i andra lägen ön rakt fram? Går det att mysa på på kurviga vägar och ha gaskontroll utan att det blir jobbigt?
 
Helt otroligt vilken kraft där verkar vara.
Hur är en sådan att köra i andra lägen ön rakt fram? Går det att mysa på på kurviga vägar och ha gaskontroll utan att det blir jobbigt?

Jag körde mycket bana med min turbogixxer och det gick alldeles utmärkt. Det man skall akta sig för är att ligga precis vid de varvtal där turbon börjar ladda, annars kan man få "spännande" konsekvenser... ;)

Ligger man på "laddvarv" hela tiden så handlar det om mjuk gaskontroll, ungefär som på vilken modern tusenklubba som helst. Skillnaden är bara att man får väldigt mycket, väldigt hastigt om man inte är försiktig.
Jag hade nöjet att testa Erik Marklund (Turbo Xpress) egen gixxer 1000 på Kemora för några år sedan. Han sa att den hojen gått 200 gånger i bänk med alla justeringar som gjordes. Oooootroligt snäll hoj som började ladda redan vid 2500 varv, sen blev det hur mycket effekt som helst hela vägen till 12000, snacka om effektband!!! När man vred hastigt på gasen så lyfte framhjulet, oavsett varv och fart. Det var skitskoj att acca efter långrakan, 800 meter med framhjulet en dm ovanför asfalten, heeeela vägen...:tummenupp

Synd att resten av hojen sög fett, gungig fjädring och taskiga bromsar... men vilken motor!!! Jag kan tänka mig att nya Kawan, H2, kommer att kännas på ungefär samma sätt...motormässigt alltså! :)
 
Skulle vara riktigt intressant att se hur den hojen klarar sig mot en H2R, Kawasakin kanske får ner effekten bättre?

Hur man än gör med turbo så blir det alltid lite lagg från det att man vrider på gasen och effekten kommer. H2R har kompressor vilket ger betydligt bättre respons. Kawasaki har ju dessutom en hel FOU-avdelning som lagt ner en massa tid och pengar på att optimera så resultatet borde vara helt överlägset till Kawans fördel.
 
App app app Niklas, till sommaren har jag förhoppningsvis fått ihop bågen.
Med längre sving, mer ladd och launch borde jag komma iväg aningens bättre :tummenupp
 
App app app Niklas, till sommaren har jag förhoppningsvis fått ihop bågen.
Med längre sving, mer ladd och launch borde jag komma iväg aningens bättre :tummenupp

Usch vad jobbigt:huvet Då måste jag ju testa den igen...SUCK!!!!

:)
 
Back
Top