Däckval slicks?

Som nybörjare, vilka däck gäller fram och bak? Bra och och inte det dyraste.
Har läst lite i tråden och verkar som michelin är det folk rekomenderar.
Kör 600cc, om det spelar någon roll.
 
undrar samma som jiim...

kommer köra 600 i år och kommer göra sc1 fram o K2 bak.. kommer detta fungera eller blir det bara bajjmacka av alltihop?

mvh robban
 
Som nybörjare, vilka däck gäller fram och bak? Bra och och inte det dyraste.
Har läst lite i tråden och verkar som michelin är det folk rekomenderar.
Kör 600cc, om det spelar någon roll.

Köpte en racehoj att leka med på bana förra året och blev rekommenderad Metzeler. Köpte K1 fram och K2 bak och är klart nöjd.
Dock har jag inget annat att jämföra med men som rookie så gillade jag att dom släppte riktigt mjukt och fint och varnade tydligt om man började pressa för hårt.
Kör en gammal Kawa ZX6R med helt ojusterad (läs: totalt feljusterad) dämpning men höll ändå för ganska många timmar på banan. Kör dock inga rekordtider (1.09.01 på Knutstorp, runt 1.53 på Anderstorp och 1.10.21 på Sturup)
Ska man börja pressa riktigt snabba varvtider så kanske dom inte är det perfekta valet men för en rookie tycker jag dom är kanon.
 
låter bra det.. har du egna erfarenheter av o köra olika märken på däcken?

mvh robban

Jag kommer att köra Metzeler på träningarna och Pirelli på race.

Pirelli funkade 100% för mig 07 men inte så bra 08 (Bakdäcket ruggades grymt mycket 08).
Hoppas dom är bättre tills iår igen :tummenupp
 
låter bra det.. har du egna erfarenheter av o köra olika märken på däcken?

mvh robban

Mmm, jag har kört bara metzeler, bara pirelli och även mixat dem. Jag upplever de båda som väldigt lika, vissa hävdar, och så bör det ju vara, att t.ex SC1 ger bättre fäste än K2, men jag har inte märkt någon skillnad. Den eventuell skillnaden har nog alltid överskuggats av dagsform, väderlek etc.
 
Jag kommer att köra Metzeler på träningarna och Pirelli på race.

Pirelli funkade 100% för mig 07 men inte så bra 08 (Bakdäcket ruggades grymt mycket 08).
Hoppas dom är bättre tills iår igen :tummenupp

okej.. hur kommer det sig inte att du tränar med samma däck då?

ja... frågan är ju vad man ska köra.. men blir pirelle sc1 fram till o börja med o metzeler K2 bak.. sen får man se hur det blir under säsongen..

mvh robb
 
Jag tror att det har väldigt mycket med körstil att göra, inte bara om man är rookie eller inte.
Jag som är Rookie känner jätte skillnad på ex slitna däck eller Pirelli o Metzeler.
Däremot är jag inte snabbast på banan!!!
Ex Pirelli första 6-7 varven känns ju nästan inte som man kan krasch med. Suveränt grepp. Bara att gasa.
Metzeller håller dock mycket bättre för mig. Men känns inte som det har det där sista greppet.
Vi Rookisar är inte lika duktiga på att ligga på 90-95 % av vad däcken klarar. Men det är nog minst lika viktigt för oss att ha ett däck som ger signaler istället för ett däck som tok släpper utan att ge ordentliga signaler först!

okej.. hur kommer det sig inte att du tränar med samma däck då?

ja... frågan är ju vad man ska köra.. men blir pirelle sc1 fram till o börja med o metzeler K2 bak.. sen får man se hur det blir under säsongen..

mvh robb

Kolla ovan
 
Svåra frågor att ge exakta svar på.
Min erfarenhet säger att Rookies visst använder 100% av däckens kapacitet vid vissa tillfällen/delar av banan pga ryckig körning och omild behandling. Annars skulle de inte gå omkull så ofta ;) Dock handlar det nog mest om att hitta däck som håller slitagemässigt så man kan lägga en MASSA varv i lite lugnare tempo och lära sig hitta spåret utan brutala påslag.

Michelin ligger mig alltid varmt om hjärtat men betänk att tillverkarna kan ändra på ett däck under pågående säsong utan att märka om det (bortsett från produktionskoden som skiljer sig) så inför -09 kan vi bara gissa och se hur det historiskt sett har varit.
Nya däck tenderar att dra åt lägre tryck så även de detaljerna kan inverka grymt på fästet, alltså ett jättebra däck kan upplevas som uruselt både i fäste o slitage bara för man kör 2.0 fram o bak "som man alltid har gjort".

Se till att du har en BRA kontaktperson som representerar det däck som du har bäst pris på eller du tror passar dig bäst. Prata med tillverkaren/importören eller deras representant (oftast en rutinerad o aktiv förare) EFTER försäsongstesterna. Då vet dem vilka tryck som gäller för vilka blandningar mm. Har man tillgång till det så spelar nog loggan på sidan eller profilen mindre roll (bortsett kanske de allra snabbaste).

Som referens för min okänslighet kan nämnas att jag under erf kört 1.08 med punka på framhjulet (0.4kg) och 1.09 i torrspår med regndäck utan mönster kvar. IBLAND är det däckens fel, även om man försöker ignorera det ;)
 

Bifogat

  • DSC00079.JPG
    DSC00079.JPG
    188.5 KB · Visningar: 170
Svåra frågor att ge exakta svar på.
Min erfarenhet säger att Rookies visst använder 100% av däckens kapacitet vid vissa tillfällen/delar av banan pga ryckig körning och omild behandling. Annars skulle de inte gå omkull så ofta ;) Dock handlar det nog mest om att hitta däck som håller slitagemässigt så man kan lägga en MASSA varv i lite lugnare tempo och lära sig hitta spåret utan brutala påslag.

Michelin ligger mig alltid varmt om hjärtat men betänk att tillverkarna kan ändra på ett däck under pågående säsong utan att märka om det (bortsett från produktionskoden som skiljer sig) så inför -09 kan vi bara gissa och se hur det historiskt sett har varit.
Nya däck tenderar att dra åt lägre tryck så även de detaljerna kan inverka grymt på fästet, alltså ett jättebra däck kan upplevas som uruselt både i fäste o slitage bara för man kör 2.0 fram o bak "som man alltid har gjort".

Se till att du har en BRA kontaktperson som representerar det däck som du har bäst pris på eller du tror passar dig bäst. Prata med tillverkaren/importören eller deras representant (oftast en rutinerad o aktiv förare) EFTER försäsongstesterna. Då vet dem vilka tryck som gäller för vilka blandningar mm. Har man tillgång till det så spelar nog loggan på sidan eller profilen mindre roll (bortsett kanske de allra snabbaste).

Som referens för min okänslighet kan nämnas att jag under erf kört 1.08 med punka på framhjulet (0.4kg) och 1.09 i torrspår med regndäck utan mönster kvar. IBLAND är det däckens fel, även om man försöker ignorera det ;)

Bra slitage :fyllisar :rofl
 
hehe..

ja det vill ja oxå veta!

verkar inte som det regnat så mycket :)
Regnade första 10min, sen torkade det upp i ~55min. Sista halvtimmen fanns det knappt kvar nåt att kyla med på rakan o det spann hejdlöst trots kortväxling till 6' an. Gick lite brett här o var.
Detta var alltså ett Pirelli och jag kunde fan inte förstå att jag inte kunde hänga av vår käre Humla trots att jag såg att han satt på regndäck med.
Deras Dunlop var bara lätt ruggat såg jag efteråt. MKT imponerande!
 
Svåra frågor att ge exakta svar på.
Min erfarenhet säger att Rookies visst använder 100% av däckens kapacitet vid vissa tillfällen/delar av banan pga ryckig körning och omild behandling. Annars skulle de inte gå omkull så ofta ;) Dock handlar det nog mest om att hitta däck som håller slitagemässigt så man kan lägga en MASSA varv i lite lugnare tempo och lära sig hitta spåret utan brutala påslag.

Michelin ligger mig alltid varmt om hjärtat men betänk att tillverkarna kan ändra på ett däck under pågående säsong utan att märka om det (bortsett från produktionskoden som skiljer sig) så inför -09 kan vi bara gissa och se hur det historiskt sett har varit.
Nya däck tenderar att dra åt lägre tryck så även de detaljerna kan inverka grymt på fästet, alltså ett jättebra däck kan upplevas som uruselt både i fäste o slitage bara för man kör 2.0 fram o bak "som man alltid har gjort".

Se till att du har en BRA kontaktperson som representerar det däck som du har bäst pris på eller du tror passar dig bäst. Prata med tillverkaren/importören eller deras representant (oftast en rutinerad o aktiv förare) EFTER försäsongstesterna. Då vet dem vilka tryck som gäller för vilka blandningar mm. Har man tillgång till det så spelar nog loggan på sidan eller profilen mindre roll (bortsett kanske de allra snabbaste).

Som referens för min okänslighet kan nämnas att jag under erf kört 1.08 med punka på framhjulet (0.4kg) och 1.09 i torrspår med regndäck utan mönster kvar. IBLAND är det däckens fel, även om man försöker ignorera det ;)

Ähh det är ju mycket kvar på det där däcket :gnissla

I Josh I Mura kör vi slut på däcken :hihi
 

Bifogat

  • tajjer.jpg
    tajjer.jpg
    191.4 KB · Visningar: 192
Regnade första 10min, sen torkade det upp i ~55min. Sista halvtimmen fanns det knappt kvar nåt att kyla med på rakan o det spann hejdlöst trots kortväxling till 6' an. Gick lite brett här o var.
Detta var alltså ett Pirelli och jag kunde fan inte förstå att jag inte kunde hänga av vår käre Humla trots att jag såg att han satt på regndäck med.
Deras Dunlop var bara lätt ruggat såg jag efteråt. MKT imponerande!

Ett knep att få däck att hålla längre är att köra saktare. Humlan kände nog till det knepet! :)


Till Humlans försvar varför däcken såg fina ut så är det nog så att Dunlops regndäck klarar sig bäst av alla märkena när det torkar upp på banan.

Michelin har ett coolt intermediate som har olika ljup på mönstret. Ju mer som det torkar upp och sliter ner däcket ju mer slicks blir det då vissa mönster försvinner efter hand.
 
Ett knep att få däck att hålla längre är att köra saktare. Humlan kände nog till det knepet! :)


Till Humlans försvar varför däcken såg fina ut så är det nog så att Dunlops regndäck klarar sig bäst av alla märkena när det torkar upp på banan.

Michelin har ett coolt intermediate som har olika ljup på mönstret. Ju mer som det torkar upp och sliter ner däcket ju mer slicks blir det då vissa mönster försvinner efter hand.

Ja, det var rätt tydligt att Dunlop stod emot bra!

Inte undra på att man gillar Michelin... :)

Ähh det är ju mycket kvar på det där däcket

I Josh I Mura kör vi slut på däcken

Imponerande (och likvärdigt idiotiskt) ;). Men då var det slicks från början va?
 
Back
Top