Däckval regndäck

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Det finns ju en tråd om slicks: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=197519
Men ibland så regnar det ju vare sig man vill eller inte :huvet Så vad har ni för erfarenheter av olika regndäck? Vilka har ni trivs med, och vad har det varit för väder när ni har kört med dom? Hällregn med 5 cm vatten på banan, eller upptorkande? Hur har dom klarat sig när det har börjat torka upp? Alla erfarenheter och intryck välkomnas :)
Själv har jag aldrig kört med regndäck, så jag kan inte bidra med något :(

I upptorkande förstörs alla regndäck, kanske någon liten skillnad emellan dem, men de är ändå försörda efteråt så det behöver man inte direkt titta på tycker jag.

Egentligen ska jag nog inte uttala mig alls om regndäck eftersom jag verkligen suger på regnkörning, men jag har kört pirelli och bridgestone och de har funkat bra och begränsar nog inte rookies. Annars är väl Dunlop regn som sägs vara väldigt bra. Se till att du har hyffsat nya regndäck tycker jag, gamla är inge bra vet jag av erfarenhet :gnissla

I upptorkande förstörs alla regndäck, kanske någon liten skillnad emellan dem, men de är ändå försörda efteråt så det behöver man inte direkt titta på tycker jag.
/QUOTE]

Finns ju regndäck och regndäck...

fullregn, semiregn och snudd mittemellan intermediatedäck för bara fuktig eller upptorkande bana.

Finns ju regndäck och regndäck...

fullregn, semiregn och snudd mittemellan intermediatedäck för bara fuktig eller upptorkande bana.

Visst gör det de, har man ekonomin att ha däckupsättningar för alla väderlekar och temperaturer så visst har man då även motsvarande för regn. Men vad jag har sett i svenska depåer så är det inte många som har olika regndäck utan man har ett fullregndäck och kör på det, eller jag kanske har fel?

Provade köra på regn två tävlingar i somras och regn är det roligaste man kan köra på! Jag hade dunlops (full regn)regndäck och de bettade i riktigt bra.

Och hur ska man hålla reda på vilka som är vilka å vilka man ska ha när då? :va

Tja, regnet öser ner. Det verkligen pissar och det är 2cm vatten mer eller mindre runt på banan fullregn.

Det har regnat men duggar knappt semiregn eller intermedate.

Det står nummer på däcken, tittar du sedan hos tillverkarna så är tex dunlop Krxxx fullregn medans Krxyc semi

Visst gör det de, har man ekonomin att ha däckupsättningar för alla väderlekar och temperaturer så visst har man då även motsvarande för regn. Men vad jag har sett i svenska depåer så är det inte många som har olika regndäck utan man har ett fullregndäck och kör på det, eller jag kanske har fel?

Är det ekonomi eller okunskap?

Att köpa nya fullregn och döda dem på en lätt fuktig träning, köpa nya regndäck till träningen verkar bättre ekonomi än att köpa ett par semiregn att ha vid lite tveksamma tillfällen :huvet

Kostnaden blir samma, möjligheten till bra resultat blir bättre med rätt däck :tummenupp

Last edited:
Vette tusan vad jag har för märke på mina regndäck.
Så här ser de ut iaf ;)
Använder bara när det är riktigt blött på banan, är de fuktigt och ltie små blött kör jag alltid på slicks, lite halvklurigt i början men man känner rätt snabbt när de håller på släppa. Kör diablo på slicks, tycker de har varit snälla. Istället för att elda upp regndäck på 4 varv.

Körde på A-torp i ösregn, låg tjockt lager vatten över hela banan på dessa regndäck iaf och de funkade klockrent. Gick o få ner knä trots allt vatten. Hade dock lite problem med vattenplaning på slutet av rakan men de kanske är vanligt?

Bifogat

• 3-fälgar.JPG
    3-fälgar.JPG
    71.5 KB · Visningar: 91
Finns det verkligen någon som kör på intermediate med någon som helst framgång? Dom är helt odugliga när det är blött och sämre än slicks när det är torrt.

Att pricka in dom få gångerna då dom faktiskt är användbara (aningen fuktigt) och dessutom på en halvblöt bana våga köra så lite fortare som de tillåter i jämförelse med torrdäck är inte något som jag klarar av iaf.

Så intermediate kan du nog sluta bry dig om. Utöver det så är Contis regndäck sketbra när det verkligen är blött men helt kass om det torkar upp. Dunlops är alltid bra och håller dessutom fårvånansvärt bra i upptorkande.
Pirelli & Bridgestone funkar såklart också bra.

Hur pass fuktigt kan det vara med slicks då, när måste man gå över till regndäck?
Är Michelins regndäck något att ha? :va

Jag har fått lära mig att man kan köra på slicks så länge det blir spår i vattnet, blir det mer vatten än så blir där inget spår och man får lov o köra på regndäck. Så körde körde jag förra säsongen, funkade bra.
småblött=slicks
pissregn=regndäck
simple as that ;)

Jag har fått lära mig att man kan köra på slicks så länge det blir spår i vattnet, blir det mer vatten än så blir där inget spår och man får lov o köra på regndäck. QUOTE]

När det blir spår är det mycket vatten på banan då bör regndäcken på.....

Men det finns ju det där mellanläget då det är för halt med slicks och för lite vatten för att regndäcken inte ska smulas sönder.

Sedan är det lite olika för olika temp också körde ett långt pass i upptorkande på gälleråsen i 10 grader och då slets däcken omärkbart fasten stora delar av banan var torr.

Är det riktigt varmt och upptrokande så går regndäcken åt som suddgummi....

Har ingen erfarenhet av regndäck alls, men måste man ha däckvärmare på regndäck innan o hur många grader isf? För övrigt...men (kanske inte har med tråden att göra) Hur funkar det att inte ha däckvärmare på innan man ger sig ut på bankörning med slicks...hur många varv tar det innan de blir varma....lr är det lag på att ha värmare på när man använder slicks en dag i Maj när värmen ej kanske tillåter:confused:

Har ingen erfarenhet av regndäck alls, men måste man ha däckvärmare på regndäck innan o hur många grader isf? För övrigt...men (kanske inte har med tråden att göra) Hur funkar det att inte ha däckvärmare på innan man ger sig ut på bankörning med slicks...hur många varv tar det innan de blir varma....lr är det lag på att ha värmare på när man använder slicks en dag i Maj när värmen ej kanske tillåter:confused:

Finns en annan tråd om däcksvärmare och regndäck, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=197053

De flesta hävdar nog att värmare inte behövs eller ska användas på regndäck. Däremot kör jag helst inte en meter på slicks utan värmare speciellt på våren. Det är alltid ett gäng pojkar som mular på första vårträningen för att de glömt hur snorhalt det är med kalla slicks och kall asfalt.

Jag körde halva min första säsong som rookie utan däckvärmare ens på tävling. Här skiljer det verkligen RIKTIGT mycket mellan olika däck. Vissa är direkt snorhala när dom är kalla medan Metzeler och Pirelli är helt ok. Ge det iaf två varv i stegvis ökande tempo innan du smiskar på.

Michelin & Bridgestone anser jag att man inte bör riskera att köra på utan att ha värmt på dem innan.

Detta gäller alltså slicks. Mer landsvägsanpassade däck är såklart bättre när dom är kalla.

Hur pass fuktigt kan det vara med slicks då, när måste man gå över till regndäck?
Är Michelins regndäck något att ha? :va

När det "plockar upp" vatten bakom däcket, eller "ryker, dammar" bakom däcket = regndäck på! Det lärde mig en dansk som heter.... (hmmmm, körde Aprilia fort som fan i Superbike för 6-7 år sedan) och med det i bakhuvudet har jag levt sedan dess.

Och Michelin är bra! Duger att komma 2:a på Knudan med! :)

Last edited:
När det "plockar upp" vatten bakom däcket, eller "ryker, dammar" bakom däcket = regndäck på! Det lärde mig en dansk som heter.... (hmmmm, körde Aprilia fort som fan i Superbike för 6-7 år sedan) och med det i bakhuvudet har jag levt sedan dess.

Och Michelin är bra! Duger att komma 2:a på Knudan med! :)

Prang??

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...