Däckval för SMC Sport

mlindebor

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade - 09
Flyttat från Raceforumet

Har åkt en del med SMC steg 4 och tänkte gå vidare till SMC Sport.
Då jag kört med SMC har jag ingen susning om mina tider på olika banor.
Har två uppsättningar fälgar till min Fireblade och på standardfälgarna tänkte jag ha Sportsmart2 för gata och på bana när det är <15C (eller blött).
På det andra fälgarna tänkte jag ha något lite aggressivare utan silica men som fortfarande greppar efter ett par varvs uppvärmning.
Har tittat på Pirelli Supercorsa SP, Dunlop GP Racer D211 S/E eller möjligen Metzler Racetec K3. Hitintills känns Dunlop som det naturliga steget. Men om första passet kl 09:00 har 10-12 grader för att sedan stiga till ca 16-18C, fungerar Dunlop D211 då, eller vad är mintemperaturen för dem.
Skulle uppskatta lite kommentarer.

Micke
 
Jag har inte använt Dunlopdäcken men de andra. Däcken funkar i alla temperaturer du nämner. Utan däckvärmare måste man ju självklart tänka på att ta det lugnt i början för att värma upp dem. Det funkar också med däckvärmare, helst en sån som du kan ställa temperaturen på till kanske en 60 grader eller så.
 
Superstock-rekordet på Isle of Man är satt på D212 Gp Pro.. Borde duga även för dig och mig :) (om du vill åka Dunlop dvs)..

Jag tänkte testa Supercorsa-däcken i år, många som talar gott om dom.
 
Tack för alla svar. Undrar varför många talar om D212 GP Pro när mitt förslag är GR Racer D211. Är de en mitt förslag en äldre variant? När jag tittar på Dunlops hemsida så förefaller de vara mer gatbetonade. Jag tänker åka utan däcksvärmare och har inga raceambitioner utan åker för att ha kul.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top