Däckval för mycket bankörning

Schooled

rookie
Gick med
21 Dec 2009
Hoj
600 Screamer!
Hej!. Hoppas detta är rätt forumdel att posta i, annars får mod flytta isf.

Jag har kört bana förra sommaren och fastnade totalt. Nu har jag bokat in åtminstone 10 st bankörningar inför 2012. Kommer med andra ord försöka köra så mycket bana som möjligt, och bli så snabb och duktig som möjligt :) Det jag funderar på är vilket val av däck jag borde göra inför säsongen.

Det svåra är att jag inte riktigt vet vilken nivå jag ligger på, och kommer ligga på till sommaren. Kör med knäskrap i många kurvor på Anderstorp åtminstone, och fick släpp (kontrollerat) på bak lite smått i sista kurvan innan målrakan. Har inga varvtider tyvärr. Antar dethär inte säger så mycket, men ambitionen är att pressa så hårt som möjligt iaf:)

Kör R6a -08 orginalinställningar
Däck i somras: Dunlop Sportmax GP racer: Köpte dessa förövrigt av SMC på knutstorp :) Tack till er!

Bifogar bild, dock tagen bara efter några varv:

IMG_8489.jpg

Kanske inte gav så mycket info, men alla tips uppskattas!

Last edited:
Finns säkert 1000 svar på den frågan. Här är mitt bidrag.

Var i samma sits som du förra året. Dunlopdäcken blev uppkäkade fortare än fortast och det har man ju inte råd med.
Jag investerade i beggade däckvärmare för 1000:- och kör numera på Pirellis Superbike PRO slicks, ett ganska hårt däck som måste värmas för att få grepp.
Förut kunde ett nytt Dunlop 211 GP-Racer vara slut efter en dag men med PRO slicksen har jag kört 6 eller 7 bandagar och det är väl ca 70% kvar av bakdäcket, och då har jag inte vänt på det ännu. Slits jämt och fint också.
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_superbike_pro.html

Funkar för mig iallafall.

De värsta gatdäcken som finns är ju Sportmax GP racer och sen blir det nog att köra slicks!

Bridgestones heter BT003 vilket är deras värsta gatdäck!

Prielli har Super corsa vilka säkert duger de med!

Ingen av dessa däcken är ju speciellt regnvänliga som du säkert vet men det är sånt man får ta...

Jag körde metzler k2bak och k1 fram eller pielli sc1 fram och sc2 bak mönstrade när jag började,bra livslängd och funkade fint i det tempo man höll.
Sämre grepp när man inte får rätt temp i dom men de greppar efter tempo så jag gillar de,är inte så beroende av dämpinställning heller så det känns bra även fast hojen inte är rätt inställd,iaf. tills det börjar gå riktigt fort.

Finns ofta(iaf. Pirelli)att handla beggade från någon sst-pilot(kolla anonserna här på sh)duger riktigt gott i början och blir billigt. :)

Ett tips,för att spara tid när du är på väg mot snabba tider(gör Inte som mig alltså ;) )börja med att ställa hänget!

Det blir en helt ny hoj då,jätteskillnad.....om du inte väger in som en smurf då! :D

Bromsbeläggen med om du har ställt hänget och bromsar sent,dom orkar till slut inte mer och då är det lika bra att redan från början ha bättre grejor där,galfers vita har jag och de funkar kanon för nybörjare och är skonsamt mot skivorna med.

Lycka till,du har en rolig säsong att se fram emot! :tummenupp

Du skrev "sportmax", vilket är Dunlops hela street/sport-segment. Var det Sportsmart månne eller något mer gatigt?

Sportsmart går det att åka riktigt fort på, och släpp går det att få även med slicks om man inte sköter högerhanden osv.. yadda yadda.

Kämpar du med fästet med bättre gatsportdäck som typ Dunlop sportsmart så är väl värmardäck nästa steg helt enkelt, om inte annat för ekonomin. Michelin power one competition - mönstrat racedäck.. Halt när kallt, och tveksamt om det är lagligt (råder delade meningar, min mening är att polisen förmodligen bara förstår att det är mönstrat ;)) och behöver värmare. Ska tydligen hålla rätt bra också.

Har du dubbla set hjul eller lägger ner gatåkat helt så du ska ha slicks så är väl endurencedäck ett bra tips. Håller bra och du har nog ett tag kvar innann fästet inte räcker för dig.

Kul! Tjööör ba´

Tänker du köra med hojen till och från bankörningarna? Isf går ju slicks bort lite eftersom om regnar det när du ska hem......snorhalt och du riskerar klotning. Om du ska ta släp dit med hojen på, slicks alla gånger i veckan. Köp beggade av tävlingsförare och skaffa ett par bra värmare. På en R6'a med en "nybörjare" så håller slicks "länge" och du kommer undan med ett set däck för 500-1500 beroende lite på.
Bara att åka till en tävlingshelg och glutta, det brukar alltid ligga travar med däck runt tälten som ska säljas pga nojiga tävlingsförare... ;)

/J

Härligt vilken respons man fick! Jag körde med Dunlop GP racer i somras. Grejen är ju bara som VR-8 skrev, att iaf hittils har jag tagit hojen till bankörningarna. Men har ju bil och släp så skulle gå att fixa transport:) Blev nu väldigt intresserad när ni sade att jag kan spara slitage på däcken med att köpa hårdare däck + däckvärmare.

Det dumma är ju bara att jag använder hojen för gatkörning också..

Men var helt salig efter körningarna förra sommaren, och får en känsla av att min ekonomi kommer vara pressad framöver ;)

Last edited:
Härligt vilken respons man fick! Jag körde med Dunlop GP racer i somras. Grejen är ju bara som VR-8 skrev, att iaf hittils har jag tagit hojen till bankörningarna. Men har ju bil och släp så skulle gå att fixa transport:) Blev nu väldigt intresserad när ni sade att jag kan spara minuter på däcken med att köpa hårdare däck + däckvärmare.

Det dumma är ju bara att jag använder hojen för gatkörning också..

Men var helt salig efter körningarna förra sommaren, och får en känsla av att min ekonomi kommer vara pressad framöver ;)

Tyvärr, det är bara att börja leta extra fälgar.
Lika bra att du börjar leta kraschkåpor redan nu också... ;-)

PS.
Jag bytte endast för att få livslängd i däcken. Var trött på det ojämna slitaget och att däcken räckte 1-2 bandagar. Det var knappas så att 211:orna satte stopp för mitt snigeltempo så att säga.
DS.

Finns säkert 1000 svar på den frågan. Här är mitt bidrag.

Var i samma sits som du förra året. Dunlopdäcken blev uppkäkade fortare än fortast och det har man ju inte råd med.

Jag körde bara dunlop förra sommarn, både gp racer 208 och gamla qualifier rr hehe..
Tyckte dom räckte ganska länge ändå - två heldagar på ett däck iaf.. Fast jag hade alltid däckvärmare iofs..

Mitt problem var bara att dom var lite halkiga när man har bråttom..
I år ska jag prova shinkoslicks.

Åker 1,03 på sviesta, 1,15 på gåsen och ca minuten på kullen - så dom räcker relativt långt..

whaat? dom ligger redan i garaget...

vad jag läst hittills så tyckte dom flesta som provat shinko att gummina va helt ok men inte tävlingsdäck..
Vill du utveckla vad du vet ??

Jag säger sportsmart om man inte vill palta med flera uppsättningar, kör i regn och på gatan.
Går att åka riktigt fort med, och håller oväntat bra.

Däckvärmargummi innebär extra hjul, och att man har ett tempo som håller värmen i däcken väl ute på bananen...(det bromsar för mig om man åker som instruktör, blir för mycket stillastående och för lite attack).

:)

...så jag åker Dunlop Sportsmart.

vad jag läst hittills så tyckte dom flesta som provat shinko att gummina va helt ok men inte tävlingsdäck..

jag testade slicksen och dom fick jag släpp bak med hela tiden fast jag inte pressade dom specielt mycket

jag har provat dom dom är helt odugliga till annat än burnout. Trög styrda kass grepp och ingen feedback släng skiten kan bli dyrt annars

Tror ni det är en bra väg o gå att inleda säsongen med ett par nya GP racer + ett par billiga begagnade däckvärmare? Eller borde man köra fullt ut ifrån början med rejäla däckvärmare o tex ett par Michelin power one competition? Är så jäkla kluven, vet ju inte exakt hur snabb jag är och om mitt tempo räcker för att värma tex competitiondäcken. Och eftersom jag inte har någon erfarenhet överhuvudtaget om hur greppet skiljer mellan däcken så gör det dethela ännu svårare :tungan

Här har du en till som blev helt såld på bankörning förra året! :yoparty
Körde några bandagar och första gången råkade jag hamna i snabb grupp efter en logistisk miss, men det var då inte fel utan efter några varv hängde jag bland de 5 första.
Har börjat spana på Metzeler Racetec K3 Interact eftersom jag i dagsläget även kör på gatan och inte har några däckvärmare. Antar att dessa däck motsvarar Pirellis mönstrade SC3.
Intresset för slicks har väckts också, men som andra säger så måste en uppsättning extra fälgar inhandlas isf.
Då har jag kikat på Metzeler Racetec Slick CompK. De sägs hålla länge av reklamen att döma ivf, eftersom däcket är rätt nytt och det inte finns så mycket recensioner på det vad jag kan hitta.
De bör väl motsv Pirelli Supercorsa Pro.

Hoppas vi ses där ute till sommarn! :)

Tror ni det är en bra väg o gå att inleda säsongen med ett par nya GP racer + ett par billiga begagnade däckvärmare? Eller borde man köra fullt ut ifrån början med rejäla däckvärmare o tex ett par Michelin power one competition? Är så jäkla kluven, vet ju inte exakt hur snabb jag är och om mitt tempo räcker för att värma tex competitiondäcken. Och eftersom jag inte har någon erfarenhet överhuvudtaget om hur greppet skiljer mellan däcken så gör det dethela ännu svårare :tungan

OM du skall köra både gata o bana med samma däck o fälgar, och du satsar friskt på mycket bandagar denna säsong, då kan du utan problem köra vidare på GP Racer. Detta är mycket bra däck och även om det finns andra däck som också är bra så behöver du inte fundera på det, du skall fokusera på att utvecklas som förare och då spelar inte GP Racer eller K3 någon roll. Båda är bra däck.

Däckvärmare sparar däcken eftersom de slits mer när de är kalla i början. Men då måste du upp med hojen på depåstöd, det betyder släp osv, osv.
Gör det enkelt för dig i början och se till att få mycket körning.

Däremot, som ett par redan sagt i tråden, du måste;

1. Ställa in fjädringen på hojen. Rätt häng och rätt justering i övrigt. Hur du ställer in hänget kan du läsa på flera trådar här på SH eller på Öhlins hemsida. Ett par kompisar som hjälper dig e bra o ha.

2. Om du kör på Dunlop GP Racer eller Sportsmart så skall du sänka trycket när du kör bana. Dessa däck har stommar som tål det och de är i grunden byggda för bankörning, speciellt GP Racer. GP Racer tål ända ned till 1,2 bar i kalltryck, varmtryck 1,5-1,6, vilket göra att du får mycket bättre grepp och spar däcken.

Sen är risken stor att du i alla fall hamnar i träsket med miljoner tillbehör och så småningom så kör du skåpbil med racehoj i!!

Lycka till!

Tack Peter Pan för ett väldigt pedagogiskt och informativt inlägg! Detdär med fjäderinställning och häng får jag läsa på, då jag är helt novis inom området. Men däckvärmare + depåstöd skall köpas in, och ett par nya GP racers. Värt att satsa på riktigt bra däckvärmare från början?

haha känner att jag vill ner i träsket, det är ju så jäkla kul! :yoparty

Tack Peter Pan för ett väldigt pedagogiskt och informativt inlägg! Detdär med fjäderinställning och häng får jag läsa på, då jag är helt novis inom området. Men däckvärmare + depåstöd skall köpas in, och ett par nya GP racers. Värt att satsa på riktigt bra däckvärmare från början?

haha känner att jag vill ner i träsket, det är ju så jäkla kul! :yoparty

Ang. värmare så är det mer en dispositionsfråga.. Är det bättre att lägga 1500 på nåt som kan gå sönder i juni, eller 4000 på nåt som förmodligen håller säsong efter säsong efter säsong.

Sen värmer väl "bra" värmare snabbare och jämnare kanske. Men har du billigt skit och 15 minuter extra verkar det inte finnas nån grund att betala mer för det. Om du inte ska ställbar temostat, men det verkar också de flesta avråda från då det är lite meningslöst om man inte ska stå på griden med värmarna på regndäcken 1 minut innan start.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back