Däckval för mycket bankörning

Tack Peter Pan för ett väldigt pedagogiskt och informativt inlägg! Detdär med fjäderinställning och häng får jag läsa på, då jag är helt novis inom området. Men däckvärmare + depåstöd skall köpas in, och ett par nya GP racers. Värt att satsa på riktigt bra däckvärmare från början?

haha känner att jag vill ner i träsket, det är ju så jäkla kul! :yoparty

När det gäller hänget så handlar det rätt mycket om att läsa innantill och få hjälp av ett par kompisar.
Här har du ett par länkar för inställning av hänget (sag);
Inställning av häng enligt Öhlins.
Inställning av sag S1000RR forum. (Funkar lika på alla hojar)

När de gäller däckvärmare fungerar det precis som inlägget innan nämner, du behöver inte nödvändigtvis ett par dyra med justerbar termostat, men de dyrare har bättre kvalitet.
Jag kör själv med ett par Pro Heat från Grevens mc-delar vilket får anses vara en "billig" sort. Det viktiga är att de håller värmen och är tillräckligt stora/breda så att de täcker hela däcket och går ned/över lite på sidorna av däcket. Du kör 600:a vilket gör att du har 195 breda bak gissar jag, vilket i sin tur fungerar med de flesta däcksvärmare.
De skall hålla 80 grader säger tillverkaren men ofta ligger de ett par grader under i praktiken. Låt säga att de måste ge dig en yttemp på minst 75 grader, annars blir det svårt för dig att "köra upp värmen" i däcken på ett par rena race-slick.
Känner du dig rik så köp ett par av hög kvalitet direkt, det finns flera trådar här på SH som behandlar ämnet.

Välkommen till "träsket" ! :)

Screen Shot 2012-02-12 at 01.24.56.png

Last edited:
Tack Peter Pan för ett väldigt pedagogiskt och informativt inlägg! Detdär med fjäderinställning och häng får jag läsa på, då jag är helt novis inom området. Men däckvärmare + depåstöd skall köpas in, och ett par nya GP racers. Värt att satsa på riktigt bra däckvärmare från början?haha känner att jag vill ner i träsket, det är ju så jäkla kul! :yoparty

Kvalitet eller inte på däckvärmare, det viktiga är att du inte kör omkring 5 varv med "kalla" däck, då sliter du ut dem fort och halva passet går åt till att värma däck. Med värmare kan du panga på direkt och får kul körning i 20 min istället för 10 min.
GP Racer D211 har en arbetstemperatur på 80+ grader så att INTE köra värmare på dem är tokigt.
Sen är det väl värt att nämna att de, som de flesta andra däck, finns i olika mjukhetsgrader som du säkert vet. I GP Racers fall soft, medium och endurance.
Att välja "fel" mjukhet vid "fel" temperatur gör dels att du inte får upp värme i däcken när du väl är ute o pangar, dvs de svalnar och börjar slitas överdrivet igen. Dessutom försvinner greppet.
När man väl får den där randen mitt emellan topp och skuldra blir den bara större och större och till slut får du spännande "jassningar" av bakänden i utgången av kurvor.

d211.jpg

Last edited:
Mina gp racer blev jassiga innan ja va nere på slitmärket på sidan - tror det var för tunnt med gummi kvar för att avleda värmen...
Mitt tips är att vända däcket när man kommit halvvägs till slitmärket :tuttar

När jag nämnde GP Racer tidigare menade jag D211 GP Racer, dvs det däcket som är godkänt för gata. Dessa går att köra upp i temp, men naturligtvis är det bättre att värme dem från början.

Om vår trådskapare väljer att köra hojen på släp och köra med däckvärmare så kan han lika gärna gå över på rena slicks, och då blir det lite andra spelregler. Till att börja med skulle jag inte köpa Dunlopslicks, visserligen bland det bästa, men också dyra.
Som nybörjare på bana och slicks skulle jag köpa begagnade slicks och välja vilket märke som helst bara hitta begade slicks i bra skick. Det blir för dyrt annars (om nu inte TS känner sig rik förstås)

Men återigen vill jag varna lite för att dra igång för stort direkt. Risken är att TS tappar bort sig i alla tillbehör och all fakta som han ska ta till sig om han börjar använda slicks.

Om du inte är jättesugen på att kitta upp dig med allt från början; kör D211 GP Racer som du har redan skaffat bekantskap med. Du kan köra hur fort som helst på dessa.
Ställ in fjädringen o ha rätt däckstryck.
Värm däcken innan så spar du på dem, dvs du spar pengar.
Ha kul.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back