Däckval för motorväg/landsvägskörning (BMW)

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Ort
hemma
Hoj
BMW F800R
Måste köpa nya däck till hojen men vet inte riktigt vad jag ska köpa. :confused:
Vill ha bra däck för en rimlig peng.
Kör uteslutande motorväg/landsväg & pendlar till jobbet så det blir minst 15 mil per dag under hojsäsongen.

Däcktips mottages tacksamt.
 
Michelin Pilot Road 3 alt 4.

Svårare än så är det inte om man vill ha däck som håller åtminstone 1500mil och man kör i vått och torrt.
 
+1 på Road. Även Z8 och Roadsmart är riktigt bra däck.
 
Kör på Roadsmart II och är väldigt nöjd med dem, har ingen riktig koll på hur långt de gått, men det är nog 800 mil nånting nu, och först nu har de börjat få en antydan till platå på mitten, trots att jag nötte motorväg ner och hem från nürburgring på dem med.

Andra däck jag kört med (Sportsmart och Qualifier och däckuppsättningen som satt på hojen när jag köpte den) har fått platån efter kanske halva den sträckan, så de tål att köra rakt fram långt med iaf. :)
Och funkar bra i regn, rusk och är okej även när de är kalla, även om de blir lite småhala (ja, bakhjulet spinner hellre än att hojen går upp på bakhjulet när man gasar för friskt då) när det är sådär 5 grader varmt och man bara kört nån km. ;)
 
Last edited:
Dunlop Roadsmart 2, Sportig stomme, bra torrgrepp och hyfsat våtgrepp. Bra livslängd men kan upplevas lite "diffusa" på en del större BMW(ex K1300GT) enligt kunder.

Michelin Pilot Road 3, Mera allround/touringdäck med bra torrgrepp och ett utomordentligt våtgrepp. Riktigt bra livslängd (har personligen haft dessa på min pendlarhoj i vinter på plogade/saltade vägar ner till -5 utan problem)

Pilot Road 4 ska enligt uppgifter och mina kontakter, vara uppdaterad på alla områden jmf mot PR3.

Pirelli Angel GT, nytt för iår med en sportigare stomme och uppdaterat våtgrepp. Torrgreppet är bra och inbjuder till lite "roligare" körning. Livslängd vet jag inget om ännu.

Metzeler Roadtec Z8 Interact, Neutralt däck som gör vad du säger utan överraskningar. Våtgreppet når inte riktigt upp till Dunlop/Michelin utan att för den skull vara dåligt.

Bridgestone T30 är nytt för iår med en helt ny stomme samt gummiblandningar. Ska vara bra på vått underlag samt inbjuda till lite mera aktiv körning i torrt. (nya S20 är ju en riktig hit i sportkretsarna)

Continetal ContiRoadAttack2. Lite som Z8, ett neutralt däck som inte bjuder på några överraskningar. Ska ha en bra livslängd men inget jag har fått verifierat av mina kunder än. Helt ok allround/touringdäck.
 
Tack snälla alla för råden. :Bugar
Har kikat runt lite & det lutar väl åt Michelin pilot road.
 
Tack snälla alla för råden. :Bugar
Har kikat runt lite & det lutar väl åt Michelin pilot road.

Nu vill jag väl bara komma med en parantes.. Hade pilot road 3an på min smr förra året. 400 mil plockade jag ut innan det var dags att kassera. Självklart hänger det på hur man nyttjar gasen men nja jag tycker nog jag borde fått lite lite till. Förövrigt har jag absolut inget att klaga på dom, tyckte dom ingav bra känsla.
 
Nu vill jag väl bara komma med en parantes.. Hade pilot road 3an på min smr förra året. 400 mil plockade jag ut innan det var dags att kassera. Självklart hänger det på hur man nyttjar gasen men nja jag tycker nog jag borde fått lite lite till. Förövrigt har jag absolut inget att klaga på dom, tyckte dom ingav bra känsla.
Körder 1500mil på mitt bakdäck PR3, mycket packning och skjuts.
400mil då är det nog mycket lek:banana
 
Har fått ut 2000mil ur PR3 utan att dom var helt slut, hade kunnat klämma ut ett par hundra mil till om så behövts, så livslängden finns där så det räcker.
 
Uppdatering:
nya däck sitter nu på hojen. Det blev Pilot 3 och jag köpte dom på däckonline. Totalkostnad ca 2800kr, montering inberäknat.
Tack igen för alla råd. Imorgon blir det säsongspremiär.:banana
 
Dunlop Roadsmart 2, Sportig stomme, bra torrgrepp och hyfsat våtgrepp. Bra livslängd men kan upplevas lite "diffusa" på en del större BMW(ex K1300GT) enligt kunder.

Beställde nytt framdäck idag till min moto guzzi. Har roadsmart 1 idag men när jag var inne på dackonline såg jag att Roadsmart II kostade 100kr mer. Gjorde beställningen och kände mig nöjd för att jag skulle få en förbättring. Lite slösurfande inne på Dunlop så ser jag att Roadsmart II ska ha bättre egenskaper för tex grusväg/äventyr men för övrigt samma. Kan påpeka att min Guzzi ändå väger en del också så hur bra drag var det att välja Roadsmart II. Roadsmart I har gjort att knäskrap går som en dans men finns det risken att Roadsmart II har gjort en kompromiss med annan fokus?

Du får gärna berätta allt du vet om just Roadsmart I kontra Roadsmart II för mig :Bugar
 
Ni snackar om däckonline men glömmer den som bistår med råd och rön i tråden.

Har bara handlat från Tom en gång ännu men det blir fler. Tror det var någon rabatt om man, som jag, är med i PRO...SMC menar jag, SMC!! Därtill var det bra priser vid montering på Vianor(?).

Jag skiter i om det inte är absolut billigast m t p hur mycket skitdäck man fått från däckonline.:mad: Dessutom gynnar man en snubbe som ställer upp, verkar pålitlig och försöker inte ens kränga till varje pris. När jag köpte var det obetydliga skillnader i pris. Minns inte ens vem som var billigast. Han poppar ständigt upp när det är frågor om däck och jag kan nog inte påminna mig ett enda risigt svar.

Nu har jag skrivit så fjäskigt och fint att jag borde få rabatt!
 
Last edited:
Du får gärna berätta allt du vet om just Roadsmart I kontra Roadsmart II för mig :Bugar

Roadsmart 2 kom 2012(har jag för mig).
En kamrat var på Korsika och testade dem.
Landsvägskörning på FJR1300 och bankörning på en GSX-R 750
Han var helnöjd med grepp och feedback på både gata o bana.
Det hade tydligen gått fort och hårt med FJR'en och de uppförd sig snällt.
På banan gick de att pressa ganska hårt, trots att det var sporttouringdäck och det knäskrapades friskt enligt honom.

2:a har uppdaterad gummiblandning och jag har för mig att den har dubbla gummiblandningar.
Våra kunder säger samma sak, bra feedback och bra livslängd.
Dock mattas feedback och grepp när mönstret börjar bli slitet.
2:an är bättre än 1:an enligt dem.
 
Nu har jag skrivit så fjäskigt och fint att jag borde få rabatt!

PUSS :krama

Jag försöker bistå med råd och tips om däck, så gott jag kan.
Rätt däck är viktigt och det blir också en fråga för plånboken, eftersom rätt däck för ändamålet ger en bättre ekonomi.

Var de vill handla sen, bestämmer de dock själva.

Vi är inte billigast på hojdäck på nätet, men jag vill tro att vi har bland den bästa servicen i alla fall.
Det är mitt mål.

Tack för de snälla orden, de värmer
 
Roadsmart 2 kom 2012(har jag för mig).
En kamrat var på Korsika och testade dem.
Landsvägskörning på FJR1300 och bankörning på en GSX-R 750
Han var helnöjd med grepp och feedback på både gata o bana.
Det hade tydligen gått fort och hårt med FJR'en och de uppförd sig snällt.
På banan gick de att pressa ganska hårt, trots att det var sporttouringdäck och det knäskrapades friskt enligt honom.

2:a har uppdaterad gummiblandning och jag har för mig att den har dubbla gummiblandningar.
Våra kunder säger samma sak, bra feedback och bra livslängd.
Dock mattas feedback och grepp när mönstret börjar bli slitet.
2:an är bättre än 1:an enligt dem.

Vad heter firman du jobbar för? Kan vara bra att veta lixom nästa gång man ska ha gummi :)
 
Nu vill jag väl bara komma med en parantes.. Hade pilot road 3an på min smr förra året. 400 mil plockade jag ut innan det var dags att kassera. Självklart hänger det på hur man nyttjar gasen men nja jag tycker nog jag borde fått lite lite till. Förövrigt har jag absolut inget att klaga på dom, tyckte dom ingav bra känsla.

På vad satt de och hur i hela fridens körde du då? SMR?
[EDIT] KTM 990 SMR...du måste ha plågat däcken nåt vådligt med den, eller som det så fint brukar heta: inte innehållit den förväntade driftsprofilen![/EDIT]

Jag fick ut nästan 1200 mil ur bakdäcket(PR3) på en BMW k1300s, inklusive 6-kursdagar på bana och en hel del skjutsande....och den var både rätt tung och inte helt snällt körd.
 
Last edited:
Det tråkiga med Tom är ju att han verkar ge seriösa o proffesionella råd.

Den andra däckstomten(F*r*ten) vi hade här var mer förutsägbar i sina rekommendationer ( Dun*op) och bjöd på lite hetsiga debatter.

(Ironi off)

Tack Tom för tipsen
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top