Däcktrycksövervakning

Däckrycksensor har jag på bilen, inte imponerad. Varnar i onödan.
Har åkt hoj i 50år utan däcktrycksensor. När jag fick in 12cm fransk träskruv i
bakdäcket behövdes ingen sensor:huvet
Jag åker också hojar utan däcktryckssensorer (och även med), men ser inte nackdelen att ha dom. :va
Funkar det dåligt, som det tydligen gör på din bil, då är det självklart irriterande, men min upplevelse är odelat positiv i det här fallet.

På bilsidan tror jag faktiskt att det har bidragit till att fler tänker på däcktrycket, och "tvingas" att köra med rätt däcktryck.
Men det är bara vad jag tror, utifrån min umgängeskrets.
 
Jag åker också hojar utan däcktryckssensorer (och även med), men ser inte nackdelen att ha dom. :va
Funkar det dåligt, som det tydligen gör på din bil, då är det självklart irriterande, men min upplevelse är odelat positiv i det här fallet.

På bilsidan tror jag faktiskt att det har bidragit till att fler tänker på däcktrycket, och "tvingas" att köra med rätt däcktryck.
Men det är bara vad jag tror, utifrån min umgängeskrets.

På kurser brukar jag ställa frågan ”vilket däcktryck hade du i morse när du åkte hemifrån?”. De som har sensorer kan oftast svara på frågan. De utan sensorer kan oftast inte svara på frågan.

På en hoj är det ju väldigt bra att veta däckstrycket ungefär hela tiden eftersom såväl väghållning som bromsförmåga hänger helt på de där 5cm2 kontaktytorna mot vägen.

På en avrostning kom en kille en gång som inte kollat trycket sedan hösten innan. Han hade 0,6 kilo i bägge däcken. Märkte inget då han kört försiktigt till banan och hade inget att jämföra med…

På en bil handlar det mest om bränsleförbrukning men på en hoj kan ju livet hänga på att man har rätt tryck i däcken.


Med vänlig hälsning,
 
Funkar sånt här på andra hojar än BMW? (Obs skämt.) Men BMW-ägare verkar leva efter devisen mest prylar på sin MC vinner.
 
BMW-ägare HAR redan flest prylar… andra behöver köpa till allting.


Med vänlig hälsning,
Inte sjutton har de fått prylarna på köpet. Det finns väl ingen som tar lika mycket för utrustning som BMW? Grundpriset är som på andra märken. Sen kommer paketen...
 
Inte sjutton har de fått prylarna på köpet. Det finns väl ingen som tar lika mycket för utrustning som BMW? Grundpriset är som på andra märken. Sen kommer paketen...

Jag har en hojkompis som av princip köpte en naken R1200GS 2015. Dvs inga paket eller extra utrustning alls. Det gick knappt att köpa utan den måste specialbeställas.

Men annars har jag aldrig sett en BMW utan paketen… och det är priset som fullutrustad som gäller.

Fortfarande billigt i jämförelse med Ducati. :fakta


Med vänlig hälsning,
 
Tycker om TPMS på min BMW just för att den berättar det faktiska däcktrycket och inte bara förändring. Batterierna i mina börjar ge upp nu efter 8 år och snart 12000 mil. Helt ok, byter dem eller batterierna vid nästa däckbyte.

Inget jag tycker är jätteviktigt, men har kommit att uppskatta det. Sensorerna i min hoj är förvånansvärt exakta också, jämfört mot bra mätare.
 
Tycker om TPMS på min BMW just för att den berättar det faktiska däcktrycket och inte bara förändring. Batterierna i mina börjar ge upp nu efter 8 år och snart 12000 mil. Helt ok, byter dem eller batterierna vid nästa däckbyte.

Inget jag tycker är jätteviktigt, men har kommit att uppskatta det. Sensorerna i min hoj är förvånansvärt exakta också, jämfört mot bra mätare.

Väl fungerande utrustning i längden är alltid bra. Därför är jag i grunden lite skeptisk till kinaprylar av olika slag.


Med vänlig hälsning,
 
Väl fungerande utrustning i längden är alltid bra. Därför är jag i grunden lite skeptisk till kinaprylar av olika slag.


Med vänlig hälsning,

Det är väl lite därför jag ställer frågan om nån testat detta med däcktrycket via telefonen. Nu är det väl inte hela världen om man lägger lite pengar på ventilhattarna men funkar dom inte så är det ju meningslöst att ha dom.

Visst klara man ju sig utan däcktrycksövervakning och jag hade ju inte ens tänkt montera på hattarna på KLR:en men gjorde det för att jag var nyfiken på funktion, sen visade det ju sig att det slumpade sig så att jag faktiskt fick nytta av funktion då jag fick pyspunka istället obygden.
 
Det är väl lite därför jag ställer frågan om nån testat detta med däcktrycket via telefonen. Nu är det väl inte hela världen om man lägger lite pengar på ventilhattarna men funkar dom inte så är det ju meningslöst att ha dom.

Visst klara man ju sig utan däcktrycksövervakning och jag hade ju inte ens tänkt montera på hattarna på KLR:en men gjorde det för att jag var nyfiken på funktion, sen visade det ju sig att det slumpade sig så att jag faktiskt fick nytta av funktion då jag fick pyspunka istället obygden.

Funktionen verkar toppen, det är väl bara hållbarheten i längden som är oprövad.

Och det där att det kommer nya versioner varje år eller rentav flera gånger per år bidrar till förvirringen kanske inte när man köper den men fyra-fem år efteråt då modellen och kanske även tillverkaren försvunnit.

Men sjukt bra att ha koll på däcktrycket även på en äldre hoj. Jag vet att Garmin hade däcksensorer som tillbehör till de äldre Montana och de kostade typ 200kr per styck. Fanns även tempsensor för yttertemperatur, pulsande och annat som man kunde ansluta via deras ANT-protokoll. Så det här är väl samma sak egentligen. :)


Med vänlig hälsning,
 
Funktionen verkar toppen, det är väl bara hållbarheten i längden som är oprövad.

Och det där att det kommer nya versioner varje år eller rentav flera gånger per år bidrar till förvirringen kanske inte när man köper den men fyra-fem år efteråt då modellen och kanske även tillverkaren försvunnit.

Men sjukt bra att ha koll på däcktrycket även på en äldre hoj. Jag vet att Garmin hade däcksensorer som tillbehör till de äldre Montana och de kostade typ 200kr per styck. Fanns även tempsensor för yttertemperatur, pulsande och annat som man kunde ansluta via deras ANT-protokoll. Så det här är väl samma sak egentligen. :)


Med vänlig hälsning,

Tog och googlade men det verkar bara som att Garmins däcktryckssensorer är kompatibla med Zumo. Synd annars hade det ju varit smidigt att ha den funktionen direkt i GPS:en.

Vill man ha däcktrycket så är ju alternativen en skärm vilket inte känns aktuellt på KLR:en eller ha övervakningen via app.
 
BMW-ägare HAR redan flest prylar… andra behöver köpa till allting.


Med vänlig hälsning,
Aha, jag har alltid undrat varför det inte finns några tillbehörsfirmor specialiserade mot BMW.
De borde ju kunna haft telefonkatalogstjocka kataloger att dela ut annars.
 
Tog och googlade men det verkar bara som att Garmins däcktryckssensorer är kompatibla med Zumo. Synd annars hade det ju varit smidigt att ha den funktionen direkt i GPS:en.

Vill man ha däcktrycket så är ju alternativen en skärm vilket inte känns aktuellt på KLR:en eller ha övervakningen via app.
Det finns också en liten enhet man kan fästa på styret, om det bara är däcktrycket man är ute efter.
Till exempel den här:

Däcktryck_1.png
 
Aha, jag har alltid undrat varför det inte finns några tillbehörsfirmor specialiserade mot BMW.
De borde ju kunna haft telefonkatalogstjocka kataloger att dela ut annars.
Det finns jag handlade där grejor till min BMW F800gs.
Dyrt ja.
 
Det finns också en liten enhet man kan fästa på styret, om det bara är däcktrycket man är ute efter.
Till exempel den här:
Jag gillar att den förhindrar punkteringar! Man kanske skulle köpa en till trampcykeln också.
 
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top