Däcktryck?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Fråga 1 :Har ingen handbok/ mekbok Yamaha XJ900-83. Undrar nu hur jag kan hitta info ang. rätt däcktryck ?

Fråga 2: När är ett däck för gammalt ? Bytte mina däck innan de var utslitna och såg att de var 8 år.
 
Däcktillverkaren kan ha en lista på sin hemsida med rätt tryck.
För gammalt är variabelt, men när man kan bromsa svarta streck med framhjulet utan problem med frambromsen eller man inte har någon känsla för fäste och det bara toksläpper utan förvarning brukar jag byta däck omgående oavsett ålder och mönsterdjup.
Torrsprickor och sånt säger sig ju självt.
 
"När är ett däck för gammalt ?"

3 -> 5 år.
 
När ett däck är gammalt beror väl lite på vad man har för krav. Kör man XJ900 så kan man nog köra längre än så.

Men med däck som stått en tid bör man ju alltid ta det lugnt från början så att den där halkiga ytan nöts bort.
 
Hur menar du då ? Min fråga baserade jag på att jag vill vara säker på att jag har grepp vid bromsning och nedlägg.

Köp mjuka rejsdäck då som håller max 500 mil så har du maximalt grepp vid bromsning och mer grepp än nedläggningsvinkeln på hojen klarar.
Och se till att alltid ha däcksvärmare på innan du startar för nya kalla däck är halkigare än 10 år gamla däck som är varma.

Eller definiera vad du menar med säkert grepp?

Det finns ett ganska brett spektrum av olika däck med olika grepp även med helt nya däck.

Däck som stått en tid får en lite halkig yta, den nöts bort nästan direkt däcket är i kontakt med marken men långt ut på sidorna av däcket kan du inte lägga ner hojen och med knäsprap i kurvan nöta bort direkt ytan direkt, utan du får ta försiktigt lite mer nedlägg i varje kurva tills du har kört på hela däcket.

Om jag hade en gammal touringhoj så skulle jag inte bry mig om däcken så var 20 år gamla. När man kört några km med en hoj så vet man ungefär hur mycket man kan/vill pressa hojen.
 
Last edited:
Jag har för mig att däck som är max 5 år gamla kan räknas som nya under förutsättning att dom förvarats någorlunda svalt och mörkt. Men dom börjar åldras så fort man sätter dom på hojen och börjar köra. Räkna med att en långsam försämring börjar ganska snart efter att du krängt på däcken. Hur gammalt som är för gammalt beror ju lite på vilka krav du har på däcken. Det är ju en personlig preferens som till viss del beror på hur du kör. Men jag skulle säga att däck som är 5 år gamla är definitivt dags att byta ut om du tänkt ägna dig åt inspirerad körning.
 
Förutom att däck åldras så har ju däcken utvecklats ganska mycket med olika gummiblandningar i mitten och på sidorna. Dessutom är våtgreppet betydligt bättre med beroende på att silica ersatt kimröken.
Sedan är ju däck som är slitna på mitten ganska trista att åka på.
 
Däck är typ det viktigaste på hojen, jag byter alltid om däck inte är bra, hade även bytt om de var för gamla.
 
Nu har jag testat de nya Michelindäcken ; tycker de gav en bättre respons än de gamla. Körde 12 mil på väldigt kurviga vägar. Hur långt bör man köra innan de anses som inkörda ?
 
Nu har jag testat de nya Michelindäcken ; tycker de gav en bättre respons än de gamla. Körde 12 mil på väldigt kurviga vägar. Hur långt bör man köra innan de anses som inkörda ?

När den blanka gummiytan är uppruggad är de hyfsat inkörda.
 
Ett nytt bakdäck brukar jag spinna loss i en grushög för att slipa bort högglansytan.
Framdäcket är svårare tyvärr, bara att nöta på normalt sätt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top