Däcktryck

Kör du 1,5 fram i gatdäck på gata??

Ja men de är crossdäck liknade mönster tkc80 fram på 17" motartdfälg på min ktm sm 990. Jag får minst framhjulssläpp på grusväg med så lågt tryck men de blir en hel del asfalt också för jag orkar inte ändra tryck stup i kvarten. Den beter sig rätt ok även på asfalt trots så lågt tryck.
 
Har funderat lite på det här eftersom både jag och hojarna jag kör är små och lätta och jag tycker det känns fel med höga däckstryck runt 2,5-3 bar. På moppen ligger jag runt 1-1,2kg och på GP125an runt 1,5 om jag inte minns helt fel.

Finns det någon regel eller princip att gå efter, typ känna av däckstemperatur eller mäta deformation under vikt eller liknande?
 
Har funderat lite på det här eftersom både jag och hojarna jag kör är små och lätta och jag tycker det känns fel med höga däckstryck runt 2,5-3 bar. På moppen ligger jag runt 1-1,2kg och på GP125an runt 1,5 om jag inte minns helt fel.

Finns det någon regel eller princip att gå efter, typ känna av däckstemperatur eller mäta deformation under vikt eller liknande?
Däcktemperaturen, och inte yttemperaturen, bör ligga inom optimal arbetstemperatur. Däcken bör inte flexa för mycket då det kan skada strukturen, vilket kan orsaka att däcket blottar ramla isär.
Förutsatt att det är uppfyllt så kör med ett tryck som passar dig.
Däcktillverkarens rekommendation för hojen, eller en liknande hoj, är en bra utgångspunkt.
 
Jag har på Sprint RS och GSX1300R kört med lite lägre däcktryck än MC-tillverkarens rekommendationer. För hojen har svängt lättare.
Började på sprint RS en vårdag med ca +5C ute. Sänkte däcktrycket fram 0,2 bar med tanke på att däcket skulle arbeta mer och snabbare bli varmt. För bättre fäste i "kylan".
Men upptäckte att istället för att behöva motstyra genom hela kurvan för att undvika att Sprint RS av sig själv rätade upp sig för att gå rakt fram.
Så låg den med det 0,2 bar / 20 kPa lägre trycket stabilt utan kontinuerlig motstyrning genom kurvan.
Sedan har jag sett på däcktillverkarens rekommendationer och en gång upptäckt att hojen (GSX1300R) var mer lättsvängd med lägre däcktryck.
(Jag hade missat däcktryckkontroll / fylla på luft innan en tur, upptäcktes nästa dag vid kontroll.)
Men jag kör inte lägre däcktryck än vad Däcktillverkaren rekommenderar.
Vad det gäller temperatur tror jag många däckvärmare värmer till ca +80C.
Själv uppmätt däckyttemperatur direkt efter ett pass bankörning med IR-termometer +60C.
Själv uppmätt däckyttemperatur direkt efter 7 mil motorväg i behålla körkortet tempo med IR-termometer +40C vid +10C utomhustemperatur.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top