Däcktryck?

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Hej!

Tänkte starta en tråd ang däckstryck i olika däck.
För varje gång man frågar någon om däckstrycket så är svaren desamma oavsätt däck. 1,9 bak o 2/2,1 fram.

Va ska man ha i ett par
Michelin power one comp
Michelin power race
Metzler racetech.


Ni som kan och vet kan väll skriva trycket i lite olika däck. För det frågas oftast på banan o folk gissar hejvilt:D

/ Lindquist
 
anledningen folk gissar är för att däcktrycket avgörs av hur fort du kör, körstil, asfaltstemp, lufttemp, vind. den enda som funkar är att ta reda på däckets arbetstemperatur och reglera trycket så det uppnås,innom det intervall som tillverkaren rekomenderar:tummenupp
 
metzeler,1.9 varmt bak,2.1 fram .beroende på bantemperatur och luft temperatur så kan du inte gå på vad du har på värmaren.
även jämnhet av banan och körstil påverkar här.rent generellt:
en gropigare bana bygger mer värme i däcken för att det är komprimeringen av luften som bygger den mesta värmen.
varm asfalt gör att däcken behöver jobba mindre för att bygga värme.
varm yttertemp gör att avkylningen från fälgen blir mindre.
sätt den på värmning en timme före,om det blåser vindskydda värmarna.
mät lufttryck och gå ut och panga 5-8 varv.kontrollera lufttryck och korrigera.lägg felmarginalen till mines och ta som vana att kontrollera efter varje pass direkt.
om det stegar 0.3 ex. så kanske det är lämpligt denna dag att gå ut med 1.7.
eftersom det finns matimatiker här så följer förklaring:mängden luft som kan expanderas blir mindre därför kan 1.6 ge bara 1.8.
 
anledningen folk gissar är för att däcktrycket avgörs av hur fort du kör, körstil, asfaltstemp, lufttemp, vind. den enda som funkar är att ta reda på däckets arbetstemperatur och reglera trycket så det uppnås,innom det intervall som tillverkaren rekomenderar:tummenupp
Vad finns det för termometrar som fungerar och inte kostar skjortan?
 
1,9 och 2,1 är alltså kalltryck?

metzeler,1.9 varmt bak,2.1 fram .beroende på bantemperatur och luft temperatur så kan du inte gå på vad du har på värmaren.
även jämnhet av banan och körstil påverkar här.rent generellt:
en gropigare bana bygger mer värme i däcken för att det är komprimeringen av luften som bygger den mesta värmen.
varm asfalt gör att däcken behöver jobba mindre för att bygga värme.
varm yttertemp gör att avkylningen från fälgen blir mindre.
sätt den på värmning en timme före,om det blåser vindskydda värmarna.
mät lufttryck och gå ut och panga 5-8 varv.kontrollera lufttryck och korrigera.lägg felmarginalen till mines och ta som vana att kontrollera efter varje pass direkt.
om det stegar 0.3 ex. så kanske det är lämpligt denna dag att gå ut med 1.7.
eftersom det finns matimatiker här så följer förklaring:mängden luft som kan expanderas blir mindre därför kan 1.6 ge bara 1.8.
 
1,9 och 2,1 är alltså kalltryck?

nopp,vi pratar bara varmtryck.Kalltryck är helt ointressant då luftfuktighet,syremättnad etc är olik olika tider på dagen.
om du pumpar däcken på morgonen på falken så stegrar de 05-0.6 på värmarna,sedan 0.3 till när du kör.
pumpar du de på eftermiddagen så stegrar de bara 0.4 totalt.
bara varmtryck är intressant då du har varma däck på banan och kan kontrollera de varma.
antalet uppvärmingscykler är viktigare än hur länge vissa däcksmärken gått.så ta för vana att alltid få på värmarna direkt när du kommer till depå om du inte ska byta däcken.

nopp,vi pratar bara varmtryck.Kalltryck är helt ointressant då luftfuktighet,syremättnad etc är olik olika tider på dagen.
om du pumpar däcken på morgonen på falken så stegrar de 05-0.6 på värmarna,sedan 0.3 till när du kör.
pumpar du de på eftermiddagen så stegrar de bara 0.4 totalt.
bara varmtryck är intressant då du har varma däck på banan och kan kontrollera de varma.
antalet uppvärmingscykler är viktigare än hur länge vissa däcksmärken gått.så ta för vana att alltid få på värmarna direkt när du kommer till depå om du inte ska byta däcken.

en däckstemperaturs termometer är en bra investering.då kan du mäta temp i asfalten för att bestämma däckstyp.scanna däcken för att veta om de är varma och scanna på något så får du yttertempen.
en vanlig ir termometer duger fint till det:tummenupp
 
Last edited:
Väcker tråden till liv igen

Om jag förstått allt rätt nu handlar allt bara om att hamna i däckens rekomenderade temperaturområde och att det är yttemperaturen som mäts på däcket.

Finns det några bra tips eller riktlinjer på vad olika däck typer brukar ligga inom för rekommenderade temperaturområden? Som t.ex för ett gat/race däck?

Vet någon en länk till en lista eller något liknande över detta?
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top