Däcktryck

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Hej på er alla.

Vad kör ni för tryck i bakdäcket när ni kör på oklistrad asfalt. Jag kör inte med något dragracing slicks utan vanligt gat 180/55-17".

Skall ju gasa lite till helgen på flygfältet här i västervik och det är ju inte den bästa asfalten där.

Har lagt märke till att folk i tidigare trådar nämnt att luftkvallan ska vara viktig. Och jag kan bara hålla med. Tänk på vilken sorts luft du stoppar i däcken..

Däckstryck

Det beror på hur mycket pulver man har i maskin, max 180/190 på hjulet gissar jag ??på oklistrat med ett bra gat däck . Prova först med 0,5 bar och gå uppåt mot 0,8-0,9 bar om du har fäste, mer luft i däcket ger ju bättre toppspeed .Lycka till.:)/wachen.

Det beror på hur mycket pulver man har i maskin, max 180/190 på hjulet gissar jag ??på oklistrat med ett bra gat däck . Prova först med 0,5 bar och gå uppåt mot 0,8-0,9 bar om du har fäste, mer luft i däcket ger ju bättre toppspeed .Lycka till.:)/wachen.

Har väl ca 150hk på hjulet och hojen har gått 6,22 på 201m.

Kollade trycket efter jag köpte hojen och det var 1,3 i däcket.

Det är bättre ju tyngre luften är.. Finns gruvluft hos välsorterade luftaffärer, den ligger stadigt i däcken, bergis!

För oklistrat brukar runt 1.5 kg funka bäst. Kör du icke-förlängt behöver du inte sänka däckstrycket alls om du använder kopplingen rätt.

liten bild kanske :) Förlängd 60mm och sänkt

Bifogat

• gsxr1100 015liten.jpg
    gsxr1100 015liten.jpg
    108.2 KB · Visningar: 107
Jag skulle börja med 1,3 och backa tills du får fäste om det nu är problem med det till att börja med. Beror ju på däcksort, motoreffekt/karaktär, banan och din körstil.....
Bohlin körde lika fort som i Malmö förra året i Västervik med sin gat-Busa med en bit över 175 bakhjulshästar, så är det varmt så greppar det ganska bra i Västervik....
Bifogar en bild på hur min 2:a repa såg ut:skrämd

Bifogat

• Västervik 20080510.9.jpg
    Västervik 20080510.9.jpg
    92.4 KB · Visningar: 125
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa