Däcktryck på NSR

14section

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2004
Hoj
NSR 125R -91
Jag har en Honda NSR -91 125cc och jag fick körkort i onsdags
så nu tänkte jag kolla luften i däcken men jag har ingen aning
om vad trycket ska ligga på är det någon som vet?? :confused:

Snoken_5 skrev:
Jag har en Honda NSR -91 125cc och jag fick körkort i onsdags
så nu tänkte jag kolla luften i däcken men jag har ingen aning
om vad trycket ska ligga på är det någon som vet?? :confused:

ta å kolla lite i din manual :fakta

Anton_Ljunghusen skrev:
"häv i 2 kg fram och bak" är ju knappast en garanti för att det ens bli bättre :7peta
med tanke på att lufttrycket brukar ligga runt 1,9-2.1 så är de ganska lagom med 2.

philsson skrev:
med tanke på att lufttrycket brukar ligga runt 1,9-2.1 så är de ganska lagom med 2.

låter fint de:)

om jag skjusar ska jag ha 2.2 bak annars 2 bar bak fram tror jag det är 1.9 om jag inte mis miner mig

Man brukar använda 2.0 kg i racedäck vid bankörning. Men landsvägsdäck är ofta konstruerade för 2.3 och ända upp till 2.9 kg beroende på storlek på hojen, vikt mm.
Jag skulle rekommendera 2.3-2.4 kg pga. att en NSR är en förhållandevis lätt motorcykel.

Anton_Ljunghusen skrev:
Tvärt om, pascal dör ut

Standarden som sattes runt 70-talet är väl pascal, sedan att vi aldrig riktigt gick över till pascal beror väl på att det är jobbigt att använda den.
Eller är jag helt borta?

Tegenfeldt skrev:
Man brukar använda 2.0 kg i racedäck vid bankörning. Men landsvägsdäck är ofta konstruerade för 2.3 och ända upp till 2.9 kg beroende på storlek på hojen, vikt mm.
Jag skulle rekommendera 2.3-2.4 kg pga. att en NSR är en förhållandevis lätt motorcykel.
RGVn har 1,9 respektive 2,1.. den väger 160kg tjänstevikt.. så 2,3-2,4 tycker jag låter orimligt.. :3freak ifs gata.

Tegenfeldt skrev:
Vad är det för däcksdimensioner på en RGV då?

17" 160 däck:)

men alltså det beror välll lite på hur man vill ha det också om man sänker trycket lite så borde man ju få bättre fäste men jag tror på 1.9 fram 2.1 bak är ju inte så jävla noga.... typ stäng tråden :hihi

Vad ska det vara i en supermotard då? Jag har en sachs zz men har ingebn manual så jag vet inte det men onm ngn är snäll så skulle dom ju kunna ta reda på det.

Mattsson88 skrev:
Vad ska det vara i en supermotard då? Jag har en sachs zz men har ingebn manual så jag vet inte det men onm ngn är snäll så skulle dom ju kunna ta reda på det.

Lite helium gör nog susen. Sen så tror jag det inte skiljer så mycket från sporthojarna. Tycker det spekuleras för mycket i denna tråd. Ta reda på lite fakta!

Vanish skrev:
Lite helium gör nog susen. Sen så tror jag det inte skiljer så mycket från sporthojarna. Tycker det spekuleras för mycket i denna tråd. Ta reda på lite fakta!

Å var fan ska jag få tag på fakta? :confused:
Finns ju typ bara ett fåtal av min hoj i sverige så :gnissla

Mattsson88 skrev:
Å var fan ska jag få tag på fakta? :confused:
Finns ju typ bara ett fåtal av min hoj i sverige så :gnissla

Ett tips fråga någon som är däckkunnig. Folk här har en tendens att gissa sina svar. Hoj som hoj det är däck vi snackar om.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...