Däcktryck i Mezeler K2?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har precis lagt på Mezeler Racetec K2 (mönstrade) på hojen men hittar ingen info om vad det ska vara för däcktryck för bana resp. gata.
Har tidigare bara kört med gatdäck/touringdäck och då har det alltid funnits rekommenderat däcktryck på tillverkarens hemsida. Tyvärr märkte jag att touringdäck på denna hojen inte fungerade så bra på bana.

Killen som lade på däcken till mig rekommenderade 2,5bar både fram och bak till gata och 2,0 fram och bak till bana. Men jag tycker 2bar verkar lite.:va

Fortfarande glad nybörjare på bana så därför undrar jag, vad ska det vara för däcktryck vid en bkk körning med smc?

Tack på förhand, Jesper
 
2bar fungerar bra på bana. Jag skulle även använda däckvärmare.
 
2bar fungerar bra på bana. Jag skulle även använda däckvärmare.

Så snabb är jag inte än att jag kan posera med däckvärmare. :rolleyes:
Tror ens inte det är tillåtet till smc körningar.

En ytterligare liten fråga. Har för mig att man mäter däcktrycket på kallt däck, men kan man även mäta på varmt? Och hur mycket ska man då räkna bort?
 
Så snabb är jag inte än att jag kan posera med däckvärmare. :rolleyes:
Tror ens inte det är tillåtet till smc körningar.

En ytterligare liten fråga. Har för mig att man mäter däcktrycket på kallt däck, men kan man även mäta på varmt? Och hur mycket ska man då räkna bort?

Personligen tycker jag du har alldeles för avancerade däck för en sådan kurs hos smc. Risken är att du får sämre grepp då däcken inte blir tillräckligt varma än om du kört med ett par sportiga gatdäck.

Racetech är i princip ett slicks som man skurit för att någon roadracingklass mer standardbetonad krävde däck godkända för gata.

Man kan mäta varmtrycket. Frågan är bara vad som är varmt för dig.
Enklast är att kolla trycket före första körpasset.
 
Personligen tycker jag du har alldeles för avancerade däck för en sådan kurs hos smc. Risken är att du får sämre grepp då däcken inte blir tillräckligt varma än om du kört med ett par sportiga gatdäck.

Racetech är i princip ett slicks som man skurit för att någon roadracingklass mer standardbetonad krävde däck godkända för gata.

Man kan mäta varmtrycket. Frågan är bara vad som är varmt för dig.
Enklast är att kolla trycket före första körpasset.

Körde med orginaldäcken på sturupraceway och gled omkull efter 5varv pga att däcket blev för varmt. Iaf enligt instruktören och en av funktionärerna.
Har ju ingen lust att köpa en uppsättning däck för varje tillfälle. :gnissla

Fått tips från 4 stycken nu att dessa däcken skulle vara lämpliga så det blev dem nu. Såg att det också fanns K3 nu så de hade kanske passat mig ännu bättre.
Är ju en j*vla djungel med däck till en sporthoj. :näsblod
 
Jag tycker att metzler k2 är det slicks som funkar bäst kallt och att det funkar bra att köra upp temp i dom utan värmare.
Flertalet andra slicks är helt klart jobbigare utan värmare.

2 bar kallt funkar nog bra
 
Så snabb är jag inte än att jag kan posera med däckvärmare. :rolleyes:
Tror ens inte det är tillåtet till smc körningar.

En ytterligare liten fråga. Har för mig att man mäter däcktrycket på kallt däck, men kan man även mäta på varmt? Och hur mycket ska man då räkna bort?

Racetech däcken är alldeles utmärkta !!

De ger bra grepp (godtagbart bra) redan med mycket lite värma, och värms upp snabbt !! (Under förutsättning att du kör mjukt och avslappnat, men det kommer du att lära dig på kursen :tummenupp)

Vidare är det en för ett racedäck riktigt bra livslängd, speciellt om du inte tillhör de allra snabbaste under en kursdag eller bandag, och framförallt är fästet/feedbacken imponerande även när däcket är nästan helt utslitet!!

Man mäter/kontrollerar numera ofta trycket varmt i tävlingssamanhang eller rättare sagt man mäter däckets temperatur.. Dagens däck som eliten använder verkar vara mycket temperaturkänsliga.

Det finns en risk att du inte kör däcken lika varma som just tävlingsföraren :rolleyes:, men du kommer att köra dem tillräckligt varma för att ha riktigt bra grepp!!

Enklast och i andra sammanhang vanligast är därför att kolla trycket kallt.
Det finns också förmodligen lika många åsikter om tryck som det finns medlemmar här :rolleyes:

JAG föreslår 1,9 bak och 2,05 fram KALLT

/ Micke
 
Racetech däcken är alldeles utmärkta !!

De ger bra grepp (godtagbart bra) redan med mycket lite värma, och värms upp snabbt !! (Under förutsättning att du kör mjukt och avslappnat, men det kommer du att lära dig på kursen :tummenupp)

Vidare är det en för ett racedäck riktigt bra livslängd, speciellt om du inte tillhör de allra snabbaste under en kursdag eller bandag, och framförallt är fästet/feedbacken imponerande även när däcket är nästan helt utslitet!!

Man mäter/kontrollerar numera ofta trycket varmt i tävlingssamanhang eller rättare sagt man mäter däckets temperatur.. Dagens däck som eliten använder verkar vara mycket temperaturkänsliga.

Det finns en risk att du inte kör däcken lika varma som just tävlingsföraren :rolleyes:, men du kommer att köra dem tillräckligt varma för att ha riktigt bra grepp!!

Enklast och i andra sammanhang vanligast är därför att kolla trycket kallt.
Det finns också förmodligen lika många åsikter om tryck som det finns medlemmar här :rolleyes:

JAG föreslår 1,9 bak och 2,05 fram KALLT

/ Micke


Tackar för ett mycket bra svar. :Bugar

Då blir det att ändra trycket innan jag kör imorgon.
 
Jag tycker att metzler k2 är det slicks som funkar bäst kallt och att det funkar bra att köra upp temp i dom utan värmare.
Flertalet andra slicks är helt klart jobbigare utan värmare.

2 bar kallt funkar nog bra

Jäklar vad snabba ni var..

Japp - du har helt rätt !!! Glömde förtydliga det - det går alldeles utmärkta att köra utan däcksvärmare och det går (som jag försökte skriva ovan) att åka riktigt fort även på helt "kalla" däck

En annan sak - tyvärr är de rätt kassa för gata då de blir platta jättesnabbt (även K2) !!

Det är precis som Roberth skrev ett riktigt bra racedäck med mönster..

/ Micke
 
Last edited:
2,0f 2,2b hade jag på bana och 23f 25b på gata,funkar för mig.
Livslängden bak är begränsad på dom,har kört 380mil(plattkört,gata)och nu är det slut,allt mönster borta,fram går nog lika långt till.

Hade dunlop GP racer innan och de höll nästan dubbelt så länge men funkade inte alls i blött,annars för en glad amatör funkade dom lika bra.

Henrik
 
Körde med orginaldäcken på sturupraceway och gled omkull efter 5varv pga att däcket blev för varmt. Iaf enligt instruktören och en av funktionärerna.
Har ju ingen lust att köpa en uppsättning däck för varje tillfälle. :gnissla

Fått tips från 4 stycken nu att dessa däcken skulle vara lämpliga så det blev dem nu. Såg att det också fanns K3 nu så de hade kanske passat mig ännu bättre.
Är ju en j*vla djungel med däck till en sporthoj. :näsblod

Det tror jag inte en sekund på. Att däcken blev för varma alltså.
Visserligen vet jag inte vad det vad för däck du hade men gsx-r750 levereras väl inte med touringdäck iallafall. :D
Kanske om du ligger och kör varvtider 7-8% efter PRO-superbike kan jag tro på det. Det är nämligen vad ett par sportiga gatdäck klarar.
Om instruktörerna hetsar sina deltagare till dessa farter är de minst sagt oansvariga.

Men jag håller med om att det är en djungel med däck till sporthojar.
 
Last edited:
Tycker också det verkar konstigt om de skulle bli för varma.
Körde inte snabbare än vad jag brukar, höll jämn gas, rätt spårval osv. och plötsligt försvann bakhjulet.
Fel däcktryck är ju en möjlig orsak till det. Låter faktiskt lite troligare.

Tidigare jag kört på sturup har jag kört med en fz6 och metzeler raodtech och aldrig haft några problem med däcksläpp. Körde då med det däcktryck som rekommenderades av metzeler, dvs det tryck man ska ha vid gatkörning.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top