Däcktips till gammal hoj.

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Hej! Jag ska byta däck på min gamla knarr och undrar om det är nån som har några bra tips.
Prisvärda är kontexten jag vill vi ska röra oss i. Dock vill jag inte ha skitdäck då kan jag ha kvar de jag har.

Hojen är en gammal kawasaki GPZ 750 från 1983 med lite gamla däckdimensioner

110/90-18 fram
130/80-18 bak

Som ni säkert förstår ska hojen ska användas till 99,9 % gatkörning, ibland kommer det säkert regna lite. Kommer ju inte "brassa helvete" och leka Rossi men det är ju trevligt om däcken känns bra på en slingrig 70-väg. Om jag tar ut hojen på sviesta på en prova på eller kör en broms och kurv kurs så vill jag däcken ska kännas bra, typiskt inte skrämmas.

Bra är det ju också om däcken inte slits väldigt snabbt finns inget annat hos hojen som kräver så mjukt gummi.

Ett vanligt bra gatdäck i lite äldre dimension alltså, anledningen till att jag skriver en tråd om det är att jag inte har nån koll på däck och gärna beställer över nätet om det är mycket billigare.
Annars tar jag gärna emot tips om någon som säljer bra däck billigt i linköpingstrakten.

Tack på förhand!

/Karl

bridgestone bt45r har jag kört med på en cbr. fanns ett som hette 019 tror jag men det verkar ha utgått det var iallafall riktigt fint. bt45 funkar det med men blir väldigt kanntigt när det slits ner.

Bt45 tycker jag också är bra. Hade de på en GPX 750R och tycker de gick väldigt bra.

Tack för tipsen, får nog bli ett par BT45R. Prisskillnaden mot billigaste jag kunde hitta var inte så stor så det ens är ide att fundera på det.

Michelin Macadam 50 eller Metzeler Lasertec funkar utmärkt om de fortfarande finns vill säga, det är några år sen jag körde på dessa.

Michelin Macadam 50 eller Metzeler Lasertec funkar utmärkt om de fortfarande finns vill säga, det är några år sen jag körde på dessa.

Lasertec finns iallafall men prisskillnaden mot BT45R är typ 100 spänn för två däck. Så det blir nog BT45R de verkar fått ganska bra omdömme.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien