Däcksval?

tycon1 skrev:
Det kan jag dock inte riktigt hålla med om :fatta!
Och förövrigt borde väll framhjulet oxå tendera att bli platt då? (även fast det är mindre tryck på det)

Om däcket bli platt i mitten så svänger man för lite. Alla däck blir platta i mitten om man bara kör landsväg eftersom det svänger för lite och det (oftast) går för sakta för att slita ut sidan före mitten.

Testa att köra med däcket på 4 bandagar. Då kommer sidorna vara slut medans mitten är fin som snus.

//jaG

tycon1 skrev:
Det kan jag dock inte riktigt hålla med om :fatta!
Och förövrigt borde väll framhjulet oxå tendera att bli platt då? (även fast det är mindre tryck på det)

Jag tycker att framdäck brukar bli "toppiga" mer än platta. Kanske just för att det inte är några krafter som påverkar det förän man bromsar, och det gör man mest med lite nerlägg?

soppatorsken skrev:
Jag tycker att framdäck brukar bli "toppiga" mer än platta. Kanske just för att det inte är några krafter som påverkar det förän man bromsar, och det gör man mest med lite nerlägg?

Inte bromsar jag vid nedlägg iaf,,, det gör man före kurvan,, Broms vid nedlägg resulterar i att hojen vill resa sig, samt vandra ut i kurvan = inte alls bra...

Själv håller ja mina däck runda genom att skippa tråkiga 110 vägar o i stället leta upp kurviga vägar...( 2,5 kilo fram som bak)

Oden

Edit:iofs använder ja ju mest motorbromsen på TL´n,, Strävar efter att inte använda den så mkt öht. Kör inte som man gör på bana när ja åker landsväg... skrapa knän iaf...

Last edited:
soppatorsken skrev:

Lite besserwisser-mode nu, men hade inte framhjulet påverkats av några krafter förrän du bromsade så hade det knappt behövts. Däcket har ju alltid någon form av friktion mot underlaget(förutom vid bakhjulsåkning då :) ), och friktion sliter. Kör man mest motorväg blir däcket "platt", kör man bara kurviga vägar eller bana så borde det bli "toppigt".

PacMan skrev:
Kör man mest motorväg blir däcket "platt", kör man bara kurviga vägar eller bana så borde det bli "toppigt".
Men det är konstigt när bakhjulet är platt som en pannkaka och framhjulet ser ut som Mount Everest..........

Så är det på min cykel....och jag tror också att det beror på att jag bromsar ända in i böjen.......

Ps. Min körstil lämnar mycket övrigt att önska vad gäller hastighet genom kurvor :) Ds

R1 wannabe skrev:
Men det är konstigt när bakhjulet är platt som en pannkaka och framhjulet ser ut som Mount Everest..........

Så är det på min cykel....och jag tror också att det beror på att jag bromsar ända in i böjen.......

Ps. Min körstil lämnar mycket övrigt att önska vad gäller hastighet genom kurvor :) Ds

Jo, det är ju lite konstigt. Du kanske axxar hårt rakt fram ofta, och kanske har mjukare gummi bak....vad vet jag? :)

PacMan skrev:
Jo, det är ju lite konstigt. Du kanske axxar hårt rakt fram ofta, och kanske har mjukare gummi bak....vad vet jag? :)

Framdäck är spetsigare som nya med. Dom behåller formen bättre än bakdäck som belastas av accet varje gång man gasar.

//jaG

PacMan skrev:
Mmmm Det gör jag. ZeB har "lurat" mej till att bli en "Wheelieaddict" :tummenupp

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard