Däcksval?

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
Jag ska serva hojen på onsdag. Har även beställt att sula om bettan... Skall sätta på dunlop 208 cralleedition. Är detta ett sportdäck eller ett Sport/touringdäck
?
tack för svar.

Runken skrev:
Är det det motsvarande rennsport?

Precis.... Det har väl inget mer med cralle att göra än att han kör på dom. D208GP heter dom.

Mjukamjukamjuka är dom, håller inte speciellt länge men är bra på bana minsann!

//jaG

Räkna med styrfladder vid häftig accelration, men det är ju bara coolt.

Ska du åka gata med dom så tänk på att värma upp dom ordentligt innan du börjar gasa, för greppet är helkass när dom e kalla och dom behöver lite tid att bli varma men väl varma ger dom grepp i överflöd.

Någon som vet något om Dunlop 218J som sitter original på min hoj? De blir varma av vanlig mesig gatåkning och när jag var på bana så var gummit fraggat trots att jag knappt har styrfart i kurvorna. Jag har 2.5 bar fram och 2.9 bak enligt instruktionsboken.

Någon som vet något om dem däcken? De ska vara en vidareutveckling av 208:orna möjligtvis skräddarsydda till 10:an men det är jag inte säker på.

Ninjaboy skrev:
Någon som vet något om Dunlop 218J som sitter original på min hoj? De blir varma av vanlig mesig gatåkning och när jag var på bana så var gummit fraggat trots att jag knappt har styrfart i kurvorna. Jag har 2.5 bar fram och 2.9 bak enligt instruktionsboken.

Till att börja med så sänk trycket en hel del både fram och bak. Det minskar sitaget en smula tror jag.

Ninjaboy skrev:

Någon som vet något om dem däcken? De ska vara en vidareutveckling av 208:orna möjligtvis skräddarsydda till 10:an men det är jag inte säker på.

Inte en aning om vad det är för däck, det finns inte ens med på dunlops hemsida... Kanske något däck för kawa bara.

Det är nog ingen vidareutveckling av 208, då detta är relativt nytt.

Motsvarar det D208 eller D208 GP?

//jaG

Är det verkligen så? Jag trodde man sänkte trycket för att däcket ska röra sig lite mer och få upp mer värme. Det här däcket har som sagt inget problem med det.

soppatorsken skrev:
Till att börja med så sänk trycket en hel del både fram och bak. Det minskar sitaget en smula tror jag.

Mindre tryck är det lika med mer kontaktyta? Mindre tryck däcket blir snabbare varmt har jag för mig, borde resultera i mer slitage...?
vet inte , jag bara spånar.

Runken skrev:
Mindre tryck är det lika med mer kontaktyta? Mindre tryck däcket blir snabbare varmt har jag för mig, borde resultera i mer slitage...?
vet inte , jag bara spånar.

Mer kontaktyta och mer värme i däcket. När värmen kommer ökar trycket i däcket och eftersom körningen på bana är hårdare kommer däcket att gå varmare och det i sin tur ger ett högre tryck i däcket än vad gatåkningen ger även om trycket kalla är samma. Man strävar efter ett visst tryck varmt. Vilket detta är för ditt däck kan jag inte svara på. bara att mina 208GP vill ha 2,4 bak samt 2,2 fram vid bankörning med min tunga hoj i mitt snigeltempo!

PS. Om man däremot sänker trycket för mycket och inte kör fort nog så kommer du aldrig då arbetstryck i däcket och belasta stommen. Mitten av däcket kan då "sjunka in" och skadas. DS.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Inte en aning om vad det är för däck, det finns inte ens med på dunlops hemsida... Kanske något däck för kawa bara.

Tyska mynetmoto har det i alla fall.

Zeb_Macahan skrev:
Det är nog ingen vidareutveckling av 208, då detta är relativt nytt.

Så här skrev brittiska Superbike när de testade ZX-10R i Florida:

The Kawasaki ZX-10R will come with its very own, bespoke, made-to-measure set of Dunlop D218 tyres when it arrives in the UK. The Dunlop representative at the recent launch in Miami, Toshifume Yuze, said the D218 is, "D208 technology with two extra targets; more predictable handling with better tread and contact patch."

Zeb_Macahan skrev:
Motsvarar det D208 eller D208 GP?

Förmodligen D208 om GP är någon supermjuk variant. Detta är alltså det standardmonterade däcket på 10:an.

Ninjaboy skrev:

Förresten, att däcken "fraggar" sig kan tyda än mer på att dina dämpare står helt fel. Var det du som körde grön grupp på sviestad med hojen? Ta tillfället i akt och prata med en instruktör om problemet vid nästa körning!

kommer du på onsdag så morsa. Jag är klädd i röd/vitt/svart ställ som synes på min avatar...

//jaG

Ju högre tryck man har kalt så kommer värmen snabbare och trycket ökar mer

Vänta här nu, det är ju omöjligt att lågt tryck värmer däcken bättre och att högre också gör det. Vem vet vad som är rätt?

Zeb Macahan skrev:
Förresten, att däcken "fraggar" sig kan tyda än mer på att dina dämpare står helt fel. Var det du som körde grön grupp på sviestad med hojen? Ta tillfället i akt och prata med en instruktör om problemet vid nästa körning!

Det var jag ja. Sakta men osäkert. :hihi Men får inte de flesta gummirester vid hård körning, är inte det normalt? Såg coolt ut i alla fall. :yoparty

Jag var inne på fjädringen med en annan också. Enligt instruktionsboken är den inställd för sportig körning med förare av min vikt men tidningarna har sagt att den är hårt fjädrad för snabb banåkning men för hårt för gata. Kan det vara att min patetiska kurvhastighet gör att fjädringen är för hård för mig? Ska jag ha mindre komp för bättre följsamhet?

Zeb Macahan skrev:
kommer du på onsdag så morsa. Jag är klädd i röd/vitt/svart ställ som synes på min avatar...

Om det är ok väder kommer jag, då ska jag heja. :tummenupp

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Jag var inne på fjädringen med en annan också. Enligt instruktionsboken är den inställd för sportig körning med förare av min vikt men tidningarna har sagt att den är hårt fjädrad för snabb banåkning men för hårt för gata. Kan det vara att min patetiska kurvhastighet gör att fjädringen är för hård för mig? Ska jag ha mindre komp för bättre följsamhet?

Börja med att ställa hänget på hojen. I denna manual står det hur du gör det.

Sedan ställer du komp/retur som fabriken vill och börjar köra med det. Känner du att hojen är slapp, gungig eller för hård kollar du i samma manual och så ser du vad du ska göra för att rätta till problemet.

Att däcken "korvar" sig tyder (enligt vad jag har lärt mig) på för mycket returdämpning. Fjädringen har aldrig en chans att komma tillbaka till ursprungsläget innan den måste fjädra igen. Då "packar" man ihop fjädringen med däckslitage som följd.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Du kör för mycket rakt fram. Prova att svänga mer.

//jaG

Det kan jag dock inte riktigt hålla med om :fatta!
Och förövrigt borde väll framhjulet oxå tendera att bli platt då? (även fast det är mindre tryck på det)

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard