Däcksval

Anteman

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2005
Hoj
R1 Racehoj-05 (Såld)
Finns säkert redan en tråd om liknande, men eftersom jag inte hittar nått så får det bli en ny.

Har sån satans beslutsångest om vad jag ska ha för däck till min R1-01. Ska ju vara bra grepp i dom flesta väglag eftersom man inte kränger om hela tiden. Blir ju en del bana oxå så även där vill man ju ha maximalt grepp. Är ingen elitåkare får man väl tillägga men det går ju hyffsat fort i kurvorna ändå. Velar mellan Metzeler sportec m3 & Michelin pilot power 2ct , har även haft funderingar på det gamla pilot power däcket. Lutar väl mer åt Metzeler sportec m3 eftersom det ligger skapligt till i pris. Är det nån som har erfarenhet eller tips om dessa däck så är det guld värt. Ni får naturligtvis komma med andra förslag oxå. Ska väl oxå slutligen tillägga att att idag så åker jag på rennsport däck som dessvärra tar slut rätt fort men med ett jäkla bra grepp...

Tack på förhand
Mvh "Anteman" ..... :)

Last edited:
Anteman skrev:
2051606 Finns säkert redan en tråd om liknande, men eftersom jag inte hittar nått så får det bli en ny.

Har sån satans beslutsångest om vad jag ska ha för däck till min R1-01. Ska ju vara bra grepp i dom flesta väglag eftersom man inte kränger om hela tiden. Blir ju en del bana oxå så även där vill man ju ha maximalt grepp. Är ingen elitåkare får man väl tillägga men det går ju hyffsat fort i kurvorna ändå. Velar mellan Metzeler sportec m3 & Michelin pilot power 2ct , har även haft funderingar på det gamla pilot power däcket. Lutar väl mer åt Metzeler sportec m3 eftersom det ligger skapligt till i pris. Är det nån som har erfarenhet eller tips om dessa däck så är det guld värt. Ni får naturligtvis komma med andra förslag oxå. Ska väl oxå slutligen tillägga att att idag så åker jag på rennsport däck som dessvärra tar slut rätt fort men med ett jäkla bra grepp...

Tack på förhand
Mvh "Anteman" ..... :)
Pilot power Fungerar ypperligt..
Det fungerar bra på bana och är ett förträffligt gatdäck så att säga. Testvinnare i många test framför allt i vått väglag. Finns inget gatlagligt däck som tar power där.
Power har den mjukaste gummiblandningen av gatdäcken men håller ändå rätt bra. Jag får ut ca 600mil på ett bakdäck.

Power 2ct är samma däck som Power men har ännu mjukare gummi på sidorna. Dvs du borde få ett jämnare slitage på det.. Samt så har du ännu bättre våtgrepp vid nedlägg. Detsamma gäller ju givetvis även torrgreppet ;)

Jag är själv nyfiken på 2ct och kommer att testa det under sommaren.´Kan iaf klart rekomendera power och du får en uppsättning för under 3000 kr.

Kan bara instämma med föregående talare!! Pilot Power :yoparty :tummenupp

Kom tvåa på torrt och etta på blött underlag i Bikes test förra året

SENSEI skrev:
2051652 Pilot power Fungerar ypperligt..
Det fungerar bra på bana och är ett förträffligt gatdäck så att säga. Testvinnare i många test framför allt i vått väglag. Finns inget gatlagligt däck som tar power där.
Power har den mjukaste gummiblandningen av gatdäcken men håller ändå rätt bra. Jag får ut ca 600mil på ett bakdäck.

Power 2ct är samma däck som Power men har ännu mjukare gummi på sidorna. Dvs du borde få ett jämnare slitage på det.. Samt så har du ännu bättre våtgrepp vid nedlägg. Detsamma gäller ju givetvis även torrgreppet ;)

Jag är själv nyfiken på 2ct och kommer att testa det under sommaren.´Kan iaf klart rekomendera power och du får en uppsättning för under 3000 kr.

Hörde just ryktas att Power kostar ca 3600 på AVA. Monterat och klart på löst hjul.... Det blir svårt för även för internetpriser att matcha det... Har våra handlare fått upp ögonen???

SENSEI skrev:
2052220 Hörde just ryktas att Power kostar ca 3600 på AVA. Monterat och klart på löst hjul.... Det blir svårt för även för internetpriser att matcha det... Har våra handlare fått upp ögonen???
Skojar du? :va Jag gav 2300 inkl frakt för ett set (fram + bak) Pilot Power. Sen tillkommer 2-300kr för montering, summa 2600, dvs 1000kr billigare än Ava!

SENSEI skrev:
2052220 Hörde just ryktas att Power kostar ca 3600 på AVA. Monterat och klart på löst hjul.... Det blir svårt för även för internetpriser att matcha det... Har våra handlare fått upp ögonen???
3600:- var inte billigt :7peta

Jmf med en internethandel där bakdäck kostar ca 1900 framdäck ca 1400. Till det kommer frakt 120. + att någon ska lägga på dem...

Hoztic skrev:
2052228 Skojar du? :va Jag gav 2300 inkl frakt för ett set (fram + bak) Pilot Power. Sen tillkommer 2-300kr för montering, summa 2600, dvs 1000kr billigare än Ava!
Inte många gummiverkstäder som lägger om medhavda däck för 2-300 kr....

SENSEI skrev:
2052331Inte många gummiverkstäder som lägger om medhavda däck för 2-300 kr....
Jag betalade 150/hjulet senast, och har fått prisuppgift på 100-150 kr på andra däcksverkstäder. Så jag ser ingen som helst anledning till att betala tusen spänn mer för att låta Ava göra det...

SENSEI skrev:
2052331 Jmf med en internethandel där bakdäck kostar ca 1900 framdäck ca 1400. Till det kommer frakt 120. + att någon ska lägga på dem...

Inte många gummiverkstäder som lägger om medhavda däck för 2-300 kr....

beror väl på om man vill ha kvitto eller ej ;)

Hoztic skrev:
2052345 Jag betalade 150/hjulet senast, och har fått prisuppgift på 100-150 kr på andra däcksverkstäder. Så jag ser ingen som helst anledning till att betala tusen spänn mer för att låta Ava göra det...
Varit in på hos många däckkrängare som ska ha 400 kr/däck.
Nu pyntar jag själv inte mer än 150 men det är hos en privat kontakt....

SENSEI skrev:
2052390 Varit in på hos många däckkrängare som ska ha 400 kr/däck.
Nu pyntar jag själv inte mer än 150 men det är hos en privat kontakt....
Utan att nämna några namn, men dom säljer Honda i Södertälje, Hovsjö rättare sagt, dom ville ha 600kr/hjul när jag kom med däck och lösa hjul! :4skrika
Svenska Motorcykelaktiebolaget i Bromma ville ha 150! :tummenupp

PÅ däckonline får man pynta 2520 spänn för en uppsättning Pilot Power. Det tycker iaf jag är ett jäkligt bra pris, bräcker iaf dom lokala däcksfirmorna här i trakten med hästlängder...Sen kommer ju iof omlägget på 100-200 spännom man inte går till dom lokala däcksfirmorna så klart då får man ju pynta nästan det dubbla...

Men hallå alla insatta.. Är det bara Pilot Power som gäller om vi nu ska återgå till ämnet. Finns det inga andra bra & prisvärda däck som ni kan rekomendera. Ingen som hört nått positivt om Metzelers nya m3 däck.. :Bugar
Vad jag har hört i alla fall så är det motsvarigheten till Michelins nya Pilot Power 2ct. men det kan ju vara bra att få höra fler åsikter. :confused:

Anteman skrev:
...

Men hallå alla insatta.. Är det bara Pilot Power som gäller om vi nu ska återgå till ämnet. Finns det inga andra bra & prisvärda däck som ni kan rekomendera. Ingen som hört nått positivt om Metzelers nya m3 däck.. :Bugar
Vad jag har hört i alla fall så är det motsvarigheten till Michelins nya Pilot Power 2ct. men det kan ju vara bra att få höra fler åsikter. :confused:

Vad skall du köra? Mest gata och enstaka gång på bana? eller en hel del bana? eller bara gata?

På min Blade hade jag M1 fram och Pilot Road bak. Och den rastade jag på bana ett par ggr. Bra hållbarhet!! :tummenupp

Men skall du ut på bana mer frekvent så skulle jag nog ha ett mjukare däck bak....typ M1 M3 eller Pilot Power/sport. Elller varför inte Rennsport

Allt har å göra med vad du tycker du behöver och har råd med.....
Däck slits som faan :3freak

Vad skall du med en däcksval till? Brukar man inte ha däckvärmare???

:hihi

Rasorblade skrev:
2052466 Vad skall du köra? Mest gata och enstaka gång på bana? eller en hel del bana? eller bara gata?

På min Blade hade jag M1 fram och Pilot Road bak. Och den rastade jag på bana ett par ggr. Bra hållbarhet!! :tummenupp

Men skall du ut på bana mer frekvent så skulle jag nog ha ett mjukare däck bak....typ M1 M3 eller Pilot Power/sport. Elller varför inte Rennsport

Allt har å göra med vad du tycker du behöver och har råd med.....
Däck slits som faan :3freak

OK. Tror jag har blivit en aning klokare nu. Tack :tummenupp

Anteman skrev:
2052439 PÅ däckonline får man pynta 2520 spänn för en uppsättning Pilot Power. Det tycker iaf jag är ett jäkligt bra pris, bräcker iaf dom lokala däcksfirmorna här i trakten med hästlängder...Sen kommer ju iof omlägget på 100-200 spännom man inte går till dom lokala däcksfirmorna så klart då får man ju pynta nästan det dubbla...

Jag vill slå ett slag för Continental Sport Attack, köpte ett framdäck och två bakdäck för 3000kr på mynetmoto. De har fått riktigt bra kritik i tester i tyska tidningar. Körde själv på Contiforce Max förra säsongen och var riktigt nöjd med dem. Både på bana och gata, Sport attack skall vara snäppet bättre när det gäller greppet och hållbarheten detsamma.

Har för mig att det vart något team som körde med contiforce max i ERf-serien förra året.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT