Däckstryck slicks??

oscar skrev:
O lord have mercy!
Om man har lågt tryck så blir däcket varmare, altså borde framdäcket ha lägre tryck än det vilt spinnande bakdäcket, eller tvärtom :va

Fast å andra sidan ökar trycket i bakdäcket mer än i framdäcket :va
 
Last edited:
GSXR1100R skrev:
Om man har lågt tryck så blir däcket varmare, altså borde framdäcket ha lägre tryck än det vilt spinnande bakdäcket, eller tvärtom :va

Fast å andra sidan ökar trycket i bakdäcket mer än i framdäcket :va

Jag är kanske lost men tryckvärden uppges ju för kall-gata samt kall-racing. Målet är att alltid ha samma tryck etablerad i sin respektive miljö(?) D v s varm-värdet för gata och varm-värdet för racing är samma. Vad kall-värdet är, är ju bara intressant för han som fyller på däcket när det är kallt.

Vid gat-körning blir tempen inte så hög. Vid racing blir tempen dock skithög. Speciellt bak. För att uppnå korrekt varmtryck bak(racing) måste kall-trycket vara ganska lågt. Därför uppges racing-kall-tryck ganska lågt och väg-kall-tryck högt för bakdäcken. När de båda applikationerna är etablerade i sin miljö så har de ungefär samma varmtryck.

Så har jag hajat det. Kan vara toklurad dock.

edit: korrigerat
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top