Däcksparkare, mailkompisar & testpiloter…

när det står " Jag säljer nu min ögonsten " så tänker jag lycka till och tar nästa annons, det luktar lite Ducati då.

Varför tkr och kkr är för de som har läst ekonomi och vill visa att man kan hantera stora summor pengar.

Själv hugger jag i på priset när jag säljer så jag kan pruta bra. När jag köper så prutar jag alltid på telefonen innan jag åker till säljaren.

För att jag är så djävla smart helt enkelt. :fakta:hej

Javisst. Och när man stått i 2 h och väntat och ingen dyker upp har man ju iaf ett körkort. Jippi! :banana

Är du är en av dom som skriver "pengar i handen före provkörning"?
Och därmed redan i annonsen blir av med 90% av potentiella köpare...

Man lånar väl inte ut sin mc till en pajas som ringt på skyddat nr, mailat från en johndoe-email, kommer gåendes med ngn annans körkort...? Lite hoppas jag man klarar att bedöma och fråga ut en person som vill provköra? Och falskkörkort är väl ganska ovanliga?
När det gäller skador vid provkörning så gäller muntligt avtal efter ök som tex att provföraren eller hans efterlevande köper hojen för utsatt pris vid ev skada. Går fint att spela in avtal på en smartphone utan ngr papper.

Javisst. Och när man stått i 2 h och väntat och ingen dyker upp har man ju iaf ett körkort. Jippi! :banana

Jag har sålt ett antal hojar och bilar och hittills har ingen försvunnit med objektet.
Det är klart! luktar det surt om köparen så släpper man ju inte iväg honom. Men rent allmänt så tror jag inte att folk åker på annons när dom ska stjäla en hoj, och i synnerhet inte en hoj som inte på något sätt är extremt värdefull.

Jag skulle personligen aldrig köpa något jag inte fått provköra, varken privat eller från firma. Jag har heller aldrig varit med om att inte få provköra objekt, Jag brukar dessutom vara öppen med att jag tänker provköra fler objekt innan jag bestämmer mig.
Efter provkörning åker man hem och funderar innan man lägger sitt bud.

Hur har du själv gjort när du har köpt hoj? om jag inte missminner mig så köpte du väl nuvarande hoj förra året?

Och sist men inte minst. Är man osäker och orolig för privathandel så går man givetvis till en firma och handlar, kostar lite mer men det kan det kanske vara värt.

Ja så enkelt är det faktiskt :tummenupp

Inte riktigt. Om killen klotar och plötsligt blir mindre samarbetsvillig, vad gör du då om du inte har någon skriftlig överenskommelse? Tar hans bil i pant? Flickvännen? Tror du försäkringsbolaget kommer att hjälpa dig?

Hur har du själv gjort när du har köpt hoj? om jag inte missminner mig så köpte du väl nuvarande hoj förra året?

Jamen jag är ju ärlig :rolleyes:. Nädå, klart man vill provköra. Jag lämnade körkortet i pant när jag körde en sväng med sv:n. Man får väl nöja sig med den "säkerheten". Kommer spekulanten i bil så har man ju den åxå.

Inte riktigt. Om killen klotar och plötsligt blir mindre samarbetsvillig, vad gör du då om du inte har någon skriftlig överenskommelse? Tar hans bil i pant? Flickvännen? Tror du försäkringsbolaget kommer att hjälpa dig?

Muntlig ök gäller. Läs föregående inlägg.
Varför skulle inte försäkringsbolaget hjälpa om provköraren kraschar? Så länge du har fullförsäkrat hojen så gäller de flesta försäkringar vid utlåning.

Länets smart mc har bara helförsäkring när ägaren kör exempelvis i övrigt gäller bara trafik.... Jag tillhör dom som kräver köpesumman i handen när nån ska provköra rätt eller fel, jag anser att ska du köpa hojen och det bara är provkörningen kvar har du ju med dig pengar till den, vill personen i fråga betala med banköverföring så blir det värre men har dom postväxel eller kontater vill jag hålla i dom i allafall..

Jamen jag är ju ärlig :rolleyes:. Nädå, klart man vill provköra. Jag lämnade körkortet i pant när jag körde en sväng med sv:n. Man får väl nöja sig med den "säkerheten". Kommer spekulanten i bil så har man ju den åxå.

Eller så får man köpa en ny hoj innan man lägger ut sin gamla så kan man ju köra efter. Men då gäller det att den nya är lite vassare än den gamla så man inte blir frånåkt :hihi

Jag köpte min utan provkörning... Anledningen var att det var mitt i vinter, plus att säljaren bodde långt inne på en grusväg så jag vill en inte riskera krascha den på det dåliga underlaget. Lät dock bra och såg välvårdad ut. Återkom ett par dagar senare och gjorde affär, prutade en femhundring per telefon.

Länets smart mc har bara helförsäkring när ägaren kör exempelvis i övrigt gäller bara trafik.... Jag tillhör dom som kräver köpesumman i handen när nån ska provköra rätt eller fel, jag anser att ska du köpa hojen och det bara är provkörningen kvar har du ju med dig pengar till den, vill personen i fråga betala med banköverföring så blir det värre men har dom postväxel eller kontater vill jag hålla i dom i allafall..

Problemet med det är att vi lever i 2013 nu och väldigt måna köper inte prylar med kontanter längre. Så "pengar i handen" gå alltid bort för mig.

Man får försöka bedöma personen som vill provköra och ta nån sorts säkerhet, körkort eller liknande. Skulle det vara nån som man känner är lite gränsfall så skulle jag på sin höjd be att få se att pengarna finns där.

En annan lösning är att inte göra affärer privat.

Kan förövrig säga att min Z1000 2010 såldes utan provkörning.

En van MC mekaniker bara bad mig starta den.

Jag bara. Ska du inte provköra?? Nä allt ser ut att vara i sin ordning med fullstämplad servisbok och den går ju som en dröm :tummenupp.

Betala, lasta och ta i hand :hej

Sålde en volvo 850 -95 för några veckor sedan, 1000 kronor ville jag ha vilket jag anser är ett helt okej pris. Eftersom jag misstänkte vad det kan vara för personer som hör av sig på denna typ av annons skrev jag nåt i stil med "Förväntar mig en smidig affär och jag pratar endast svenska"

Första samtalet - You speak english?
Andra samtalet - Jo jag behöver ju åka en bit så du kan väl dra av lite på priset?
Vafan drog du inte till med att du bodde i kiruna, då hade jag ju fått betala för att du hämtat bilen!

Låter bekant hahaha kolla in denna :D http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?246105-Giriga-skambud-o-idioter&highlight=

Ja just därför ska man prata med varandra i telefon man kan då bedöma varandra som person lättare än via mail.
Köpte en gsx 1400 07a i E-tuna bor själv utanför Göteborg. ringde åkte dit lånade hans dator och förde över pengarna 60000 han fick behålla reg beviset och göra ägarbytet 2 dagar senare när han såg att slantarna landat inget tjafs raka rör och ful sula :yoparty

Kan förövrig säga att min Z1000 2010 såldes utan provkörning.

En van MC mekaniker bara bad mig starta den.

Jag bara. Ska du inte provköra?? Nä allt ser ut att vara i sin ordning med fullstämplad servisbok och den går ju som en dröm :tummenupp.

Betala, lasta och ta i hand :hej

Ungefär så gjorde jag när jag köpte min Z1000 - den lät bra, såg bra ut, hade alla böcker och papper och ett otroligt skick. Så efter en noggrann inspektion hos säljaren (privat), så degade jag upp och tog min "provtur" hem till kingastan. Inga problem... :)

Folk skriver allt möjligt konstigt i sina annonser, det är väl bara att bortse från i största allmänhet. Däremot telefonprutar jag sällan, men det händer. Man får liksom kolla av läget i luren.

"Intressekoll" är väl det jag har minst respekt för, då klickar jag back direkt i webbläsaren. Inte så mycket för själva ordet, utan mest för att man vet att det är ungdom/bonne/ointelligent människa som använder det uttrycket, och alla vet att denna kategori människor hellre lägger pengar på styling än service och underhåll. Älskar att generalisera! :kär

Jag bruka ödmjukt säga "finns det något att göra på priset" sen så får man se vad de säger. Ett passivt prut som bevara diplomatin till senare. Lägger typ aldrig skambud. Då tackar jag för visningen och i vissa fall har de faktiskt insisterat på att höra mitt bud.

För att inte nämna att i flera fall har något stolpskott ringt före mig och tokprutat men det tar emot för ägan att släppa bil/mc till denna personen för en struntsumma så han/hon har get mig samma pris.

Slutsats= alla är vänner, skratta gott och jag har med gott samvete fått något för ett rövarpris :D

Precis som allt det andra kan man tolka det olika. Är det en zatsymupp-bil med intressekoll vill jag bara göra något i stil med vad peter stormare gör i VW reklamen "Unpimp you auto" :smasha. Men är det en fin samlabil med bra prislapp till marknadsvärdet så tycker jag det är oki att skriva.

Last edited:
"seriösa ringer"?
Återigen, varför ställa dumma onödiga krav på ev köpare i annonsen?
Vad är oseriöst med att skicka mail idag?
Det är väl isåfall bättre att skriva att man är anal fabet och inte kan läsa/skriva.

Det jag blir mest konfunderad över är "bvsa" alltså "billigare vid snabb affär".

Vadå, blir den dyrare om du inte får den såld direkt? :va

Bvsa borde varje säljare avrådas..
Det betyder att om du ska pruta så ska du inte ifrågasätta nåt.

I sällsynta fall betyder det kanske "billig" vid snabb affär men det brukar inte stämma in på säljare som skriver massa lustigheter i sina annonser.

Billigt vid snabb affär kan ju betyda cash i handen istället för en massa fipple med betalningen. Bättre en 10 i handen än en tjuga i foten. Jaja, även vikingarna fnissade när dom knackade ner det på runstenar.

Bytespris kanske borde skrivas ungefärligt bytesvärde. Båda parter värdera sin hoj utifrån olika perspektiv och båda vill ha varandras hojar och då är ju det faktiska värdet i kronor inte lika väsentligt bara eventuell mellanskillnad.

Jag mailar alltid på annonser och kommet alltid göra.
Enligt mig så är telefonsamtal en utdöende grej.

Jag vill ha svar på mina frågor på "papper" så jag inte glömmer eller blir lurad i efterhand.

Har varit med om säljare som inte svarat på mail vilket är ganska synd.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman