Däcksparkare, mailkompisar & testpiloter…

Är igång och säljer min första bil och det har vart ett rent helvete så här länge. Börjar bli så jävla trött på det att jag snart åker in med bilfan till en handlare bara för att slippa alla jävla däcksparkare och mailvänner. Folk sitter och prutar och skit över mail och sms för att sedan bestämma träff efter ett antal mail/sms fram och tillbaka i några dagar för att sedan inte dyka upp på bestämd tid, och inte ett pip om varför. Skriver all fakta om vad de behöver veta om bilen, efter 30 minuters däcksparkande och inspekterande med förstoringsglas, och en provkörning på 15 minuter så tackar dom för sig och skyller på att det snart är service på gång (vilket jag även förklarat på telefon innan de kommer och kollar) och dom orkar inte strula ( :confused: ) med det och åker hem. Förbannade bondjävlar. :dummer :7peta

Jag förstår folk att de skriver diverse saker som skambud, testpiloter, däcksparkare, tv4 osv undanbedes, för allt för många "köpare" är kompletta retards. Även fast jag har låtit bli då det egentligen inte ser så trevligt ut i slutändan.
 
Om det kommer "massor" av folk och tittar men inte köper så tyder ju det på att nåt är fel?
Är det man säljer ett bra kap så köper privatköpare.
Men de flesta är väldigt försiktiga så om det inte står klart och tydligt i annonsen att tex storservicar fattas, krockskador, import, el likn och sånt framkommer först under visning så får man som säljare ta att en köpare får kalla fötter och vill sparka på däcken och dra sig ur.
 
Jag ska va ärlig. JAG SKAMBJUDAR PÅ ALLT JAG VILL KÖPA. Finns altid någon som måste bli av med grejer. Är priset 50.000 ja då bjudar jag 35.000. Har köpt flertalet biler på detta sät. Sen kört 1-2 år och solgt för va 40.000. Det funkar för mig.

Jag tycker det är jättekul. Jag brukar säga: tack för erbjudandet men det är för lite.
Vid sk skambudning är det vanligaste är att man inte får nåt svar.
Eller: glöm det! (med hänvisning till andras annonser & priser...).
Varför vara oförskämd mot en potentiell köpare och bränna sina chanser?
 
Om det kommer "massor" av folk och tittar men inte köper så tyder ju det på att nåt är fel?
Är det man säljer ett bra kap så köper privatköpare.
Men de flesta är väldigt försiktiga så om det inte står klart och tydligt i annonsen att tex storservicar fattas, krockskador, import, el likn och sånt framkommer först under visning så får man som säljare ta att en köpare får kalla fötter och vill sparka på däcken och dra sig ur.
Vet inte riktigt om de där inlägget var ämnat för mig ? Ifall det var så, så kan jag ju svara ganska enkelt. Man åker inte och kollar på en bil/motorcykel där säljaren i fråga talat om att service ska ske inom ett X antal mil, för att sedan tacka nej till affär för samma sak som jag talade om klart och tydligt i telefon, och ändå så kommer dom. Det var inget annat som framkom eftersom jag hade lagt vartenda kort på bordet genom telefon, så inga dolda saker fanns.

Att sitta och ge en privat säljare falska förhoppningar om att han ska få sin bil/mc såld genom att sitta och buda och pruta per telefon, hon/han vet om att skavanker som finns för att sedan dra sig ur efter provkörning för de saker hon/han redan visste fanns. Det är som att bli kittlad på pojkarna i några dagar av en het brud som sedan drar där ifrån när tror man ska få till det :crash
 
Ja folk tar det som ett personlig förolämpning :confused: "prutning sker på plats" är också populärt att skriva. Javisst det är väl korrekt. Men för att det ibland ens ska vara intressant att komma och se på nåt långt bort så kan man väl komma fram till nåt slags pris på förhand. Vad spelar det för roll?

...för att 9 av 10 telefon/mailprutare fortsätter att pruta på plats -trots att man kommit överens på förhand om ett pris. Spelar ingen roll hur noga man beskrivit hojen, det ska gafflas om priset ändå....sånt gillar inte jag.
 
Gissa om jag hade blivit ovän med många här om jag lagt ut en annons.

Sätter du ut en sak för 50k så ska folk kränka det priset även om det är billigast där ute. Samma fordon med samma marknaspris för 30k och här kommer de satans gamarna igen

Prut är nästan alltid oki sålänge de sker respektfullt. Tyvärr så 60-70% vet inte vad respekt för med människa är.

En trevlig och jordnära person plockar jag gärna bort några tusenlappar på priset medans en bästa kompis kille skulle inte ens fått röra min hoj för dubbla priset.
 
Last edited:
...för att 9 av 10 telefon/mailprutare fortsätter att pruta på plats -trots att man kommit överens på förhand om ett pris. Spelar ingen roll hur noga man beskrivit hojen, det ska gafflas om priset ändå....sånt gillar inte jag.

Jag prutar bara på distans sen gäller det priset, vill fan inte åka 50-100mil tur/retur för att "kanske" få köpa till det priset jag tycker varan är värd.

Sen är ju hojsäljare ett eget släkte, "hojen är i nyskick förutom att motorn skurit och lite trasiga kåpor"

Årets nyhet verkar vara "Fast pris" sen ligger annonserna kvar några månader.

750n sålde jag efter prut för 7500kr i höstas, fick fler intressenter innan sälj men tillhör en av de få som står för mitt ord istället för att maximera priset med någon tusenlapp.
 
Lite ot.

Hur gör ni om ni ska sälja när en spekulant vill provköra?
Åka med bakpå är ju ett alternativ, men det känns sådär...
 
En sak jag ska förtydliga nästa gång jag säljer något är att jag inte håller på varan tills köparen dyker upp samt att högsta bud vinner. Vet inte hur många gånger man hållt en vara ett par dagar för att en köpare har sagt att han kommer men sen inte dykt upp. Då har man ju tvingats säga nej till andra för att man ska vara "snäll". Först till kvarn och högsta bud helt enkelt.
 
Sålde en volvo 850 -95 för några veckor sedan, 1000 kronor ville jag ha vilket jag anser är ett helt okej pris. Eftersom jag misstänkte vad det kan vara för personer som hör av sig på denna typ av annons skrev jag nåt i stil med "Förväntar mig en smidig affär och jag pratar endast svenska"

Första samtalet - You speak english?
Andra samtalet - Jo jag behöver ju åka en bit så du kan väl dra av lite på priset?
Vafan drog du inte till med att du bodde i kiruna, då hade jag ju fått betala för att du hämtat bilen!
 
Sen är ju hojsäljare ett eget släkte, "hojen är i nyskick förutom att motorn skurit och lite trasiga kåpor"

Ja visst?!

Och "Mycket fint skick" innebär att R1:an är lackad fes-turkos, men "kåporna är inte omlackade pga olycka, utan för att jag tycker fes-turkos är jeTteSnyCkT!"
 
Lite ot.

Hur gör ni om ni ska sälja när en spekulant vill provköra?
Åka med bakpå är ju ett alternativ, men det känns sådär...

Har svårt att se hur man kan få sålt en hoj utan provkörning...?? :confused:

Klart de får åka en sväng om de visar giltigt körkort, har hjälm med sig och skriver på ett avtal att alla skador och relaterade kostnader som inträffar under provkörningen är helt och hållet deras ansvar.

Att kräva köpeskillingen i näven för provkörning som en del med riktiga finhojar försöker med är slöseri med tid....rätt säkert sätt att skrämma bort även seriösa spekulanter.
 
Sålde en volvo 850 -95 för några veckor sedan, 1000 kronor ville jag ha vilket jag anser är ett helt okej pris. Eftersom jag misstänkte vad det kan vara för personer som hör av sig på denna typ av annons skrev jag nåt i stil med "Förväntar mig en smidig affär och jag pratar endast svenska"

Första samtalet - You speak english?
Andra samtalet - Jo jag behöver ju åka en bit så du kan väl dra av lite på priset?
Vafan drog du inte till med att du bodde i kiruna, då hade jag ju fått betala för att du hämtat bilen!

Men hur ska Engelsk-talande/skrivande förstå när du på Svenska skriver "Förväntar mig en smidig affär och jag pratar endast svenska" :D :mattias :krama
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top