Däckslitage

"Gurra"

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
Ninja ZX9-R & XR650R
Hej!

Någon som vet hur gummiblandningen i däcket påverkas när man sliter ner däcket till mönstret är borta? Jag har vänner som byter däck när däcken har några mm kvar i mönsterdjup. Varför byta så fort mönstret börjar bli utslitet? Man behöver ju inte köra in på corden men att köra bort 50% av mönstret på sidorna borde vara ok? Jag kör mest bana och är förstådd med trafiklagarna ang. min mönsterdjup. Tar det längre tid att få upp värmen på använda däck? Någon som provat åka på begagnat slicks? Funderar på att köpa ett och testa, om det inte är svårjobbat? :yoparty

Någon som vet? :huvet

Enda jag vet att mina däck börjar tappa mönstret och tror knappast de är lagliga längre och det hela resulterar i pinsamheter vid rödljus då man ska få snabbare start och båda hjulen börjar spinna brutalt, tills man får i 2-3an (ja det är tråkigt nog bil det handlar om nu :( ).

Dags för däckbyte snart alltså, men hur kommer det sig att slicks greppar så fint och mina däck som faktiskt har lite mönster kvar tappar fäste hela tiden. Vill också ha über gummiblandning :4skrika

Gummiblandningen är nog inte hela hemligheten, det borde även ha någonting med hur mycket gummi som finns kvar på däcket.

Lite gummi = mindre rörelse i gummit och mindre generering av värme.
Mycket gummi = mer rörelse vilket skapar mer värme och bättre grepp.

Det kan vara därför ett däck som hade bra grepp när det var nytt känns snorhalt när det är slut. Men å andra sidan så sitter jag bara och gissar...

gonzo skrev:
Gummiblandningen är nog inte hela hemligheten, det borde även ha någonting med hur mycket gummi som finns kvar på däcket.

Lite gummi = mindre rörelse i gummit och mindre generering av värme.
Mycket gummi = mer rörelse vilket skapar mer värme och bättre grepp.

Det kan vara därför ett däck som hade bra grepp när det var nytt känns snorhalt när det är slut. Men å andra sidan så sitter jag bara och gissar...

Hm, men om jag kör mitt på dagen 25grader i luften och vart ute hela dagen och kört så borde det finnas en del värme och fästet tappar ändå hela tiden..

UrbanTiger skrev:
En kvalificerad gissning är att stommen görs av ett billigare gummi och slitbanan som vukas på är det godiset som du vill ha. När slitbanan är bortnött kommer backeliten fram.

Någon som varit på däckfabrik kanske kan bekräfta eller nått ?

Eller så gör de helt enkelt stommen hårdare för att få bättre stabilitet i däcket?

Stommen borde vara stabiliteten i däcket. Däcksfirmor som jobbar med regummerade däck behåller stommen från däck med hög kvalitet tex. Michelin. Gummit som ligger utanför stommen hoppas jag har samma kvalitet "hela vägen"? Man borde ju kunna köra däcket tills mönstret är borta.

Villee skrev:
Hm, men om jag kör mitt på dagen 25grader i luften och vart ute hela dagen och kört så borde det finnas en del värme och fästet tappar ändå hela tiden..

När mönstret är nere på däcket är det inte mycket alls kvar i tjocklek om du tex jämför med sidorna, om du nu inte är värsta jävla körafortastikurvanRossireplikan. Testa såga upp ett slitet däck... Jag har en annan teori...jobbar med gummi och vet att om ett gummi blir för varmt "vulkar" eller på börjas en vulkning dvs gummit stelnar(föråldras jävligt fort). Nu säger du att du inte får upp värme i det, men kan det vara så att herrn har utsatt slangen för apvärme nån gång tidigare tex sånt som gör att däcket ryker så där läckert och just i denna stund känt att värmen i däcket fick lite mer än MVG??? Sen räcker det inte med att däcket svalnar för har det vulkat så har det... :arsele men jag kan oxå ha riktigt jävla fel... :va

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...