Däckslitage vs Ride height

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Har tidigare kört Metz k2 och det har funkat bra. Ville testa pirelli igen. Slitaget är katastrofalt. Visseligen kallt ute och tvära påslag så här tidigt på säsongen gör ju sitt naturligt vis. Dängde på ett metz k0 och det slet ännu värre.

Körde varm 1,8 i metz k0
och varm 1,6 i pirelli sc1
Det är bara bak vi snackar. Fram sliter perfekt på vilket däck jag än kör.

Hur pass mycket påverkar själva ridehight/häng däckslitaget?? komp och retur kan vi lämna där hän så länge.

Har tidigare kört Metz k2 och det har funkat bra. Ville testa pirelli igen. Slitaget är katastrofalt. Visseligen kallt ute och tvära påslag så här tidigt på säsongen gör ju sitt naturligt vis. Dängde på ett metz k0 och det slet ännu värre.

Körde varm 1,8 i metz k0

Hur pass mycket påverkar själva ridehight/häng däckslitaget?? komp och retur kan vi lämna där hän så länge.

Är det kallt blir det ju bara värre om du sätter på ett mjukare däck. Kallt=hårt, mycket varmt = mjukt.

Har du testat Bridgestone? Dom har kommit med nytt 190-däck nu. Testa det.

/ Jens

Är det kallt blir det ju bara värre om du sätter på ett mjukare däck. Kallt=hårt, mycket varmt = mjukt.

/ Jens

Jo, jag vet om det. Men frågan var mer om geometrin kan få slitaget att spöka. Givetvis är det ju småkorkat å köra supermjuka däck nu när det är kallt.

Bridgestone sliter väl alltid fint? I alla fall alla upp till 2008.

Bridgestone sliter väl alltid fint? I alla fall alla upp till 2008.
Även 2009 får ett mycket snyggt slitage, körde det på Torpet i fredags.

Jag håller dock inte med Jens angående att mjukt skulle slitas mer när det är kallt, iaf inte när det gäller Bridgestone. Tvärtom är min erfarenhet att deras YDC (soft) är bäst när det är kallt och först när det blir +20 eller mer så slänger jag på YCX (medium) eftersom YDC börjar slitas för mycket.

Har en bekant som körde Metzeler på Torpet i helgen på en 1000-kubikare och de har jättebra grepp men slits väldigt fort.

Även 2009 får ett mycket snyggt slitage, körde det på Torpet i fredags.

Jag håller dock inte med Jens angående att mjukt skulle slitas mer när det är kallt, iaf inte när det gäller Bridgestone. Tvärtom är min erfarenhet att deras YDC (soft) är bäst när det är kallt och först när det blir +20 eller mer så slänger jag på YCX (medium) eftersom YDC börjar slitas för mycket.

Har en bekant som körde Metzeler på Torpet i helgen på en 1000-kubikare och de har jättebra grepp men slits väldigt fort.

Bridgestone slits ju aldrig, men Medium massar mig utmärkt i alla temperaturer, man kan ju åka hur länge som helst på ett sådant utan att det blir sämre.

/ Jens

Och tur är väl det med tanke på hur jävliga dom är att få på.

Det är inte så farligt om man fått in snitsen, men är dom kalla (0-10 grader) vinner man på att elda lite för kråkorna med däcksvärmarna först :fakta

Jag tror att den stela stommen har mycket att göra med att dom håller ihop som dom gör!

/ Jens

När jag tänker på det så har jag en kroppsbyggnad som påminner om grodan "Kermit". Kanske därför det går lite trögt med Bridgestone.

/ Jens

Har du provat nya 190 däcket? Känsla ? Skillnad mot gamla?

Låter som klassiskt kallruggnings problem. Ett racedäck mår sällan bra om det inte uppnår arbetstemp i hela stommen.

När jag tänker på det så har jag en kroppsbyggnad som påminner om grodan "Kermit". Kanske därför det går lite trögt med Bridgestone.
Vad skönt, jag trodde jag var ensam om att se ut som honom :krama
Har du provat nya 190 däcket? Känsla ? Skillnad mot gamla?
Jag har provat de nya både fram och bak men är för usel för att kunna ge något utlåtande om deras skillnad mot de gamla. Men Jens kanske kan?

Körde varm 1,8 i metz k0

Hmmm 1,6 varmt på pirelli är för lite, varmtryck på min 1,7 och upp till 1,9 är att rekomendera. Och nu vet jag inte om nya metzler har annat tryck, men på dom äldre körde man 1,9 kallt som man kunde sänka lite möjligtvis.

Är det kallt i backen ska man också gå åt andra hållet när det gäller pirelli, alltså SC3 inte SC1.

Last edited:
Har samma problem med pirelli, åker sc2 bak, åkte onsdags träning på g-åsen 3 pass på 20 minuter var och bak däcket blev fruktansvärt ruggat. åkte samma däck föra året och inga problem. Kan felet vara för kallt i däcket? hade 1,8 varm tryck. Fram var det inga bekymmer

Har samma problem med pirelli, åker sc2 bak, åkte onsdags träning på g-åsen 3 pass på 20 minuter var och bak däcket blev fruktansvärt ruggat. åkte samma däck föra året och inga problem. Kan felet vara för kallt i däcket? hade 1,8 varm tryck. Fram var det inga bekymmer

Samma för mig fast på Falkenberg, ca 15 grader i luften å SC2:or=sopor

Testade efter detta Pirelli SC4:or i samma temp å det fungerade kanon:)

ett tipps e att gå upp lite i tryck om de är kallt i baken. kör du sc2 så ha 2.0 i varmtryck, så funkar de nog. och kör hårda däck när de är så här kallt. ja körde sc2 or nu och de funkade bra. slängde på en sc1a och de var slut efter 1 pass.

ett tipps e att gå upp lite i tryck om de är kallt i baken. kör du sc2 så ha 2.0 i varmtryck, så funkar de nog. och kör hårda däck när de är så här kallt. ja körde sc2 or nu och de funkade bra. slängde på en sc1a och de var slut efter 1 pass.

Ska pröva tippset, ska åka 3 dagar på åsen nästa vecka, man vill ju inte åka slut på alla däck på träning, kul att ha nåt bra till tävling:tummenupp

Hard compound vid kall väderlek

Bifogat

• compound.jpg
    compound.jpg
    33.9 KB · Visningar: 109
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...