Däckslitage Slicks

Så behöver det absolut inte vara. Jag är en glad amatör som vinglar runt i licensgrupperna. Har kört 5 heldagar på samma slicks (Bridgestone medium) med perfekt slitage. Kunde säkert ha kört en eller två dagar till på däcket om jag hade varit snål.

Det är ju så det ska vara, Åtminstone vill man kunna köra 2 dar på däcken och inte 20 min

Nån som har tips på bra ställe att köpa Bridgestone slicks ifrån?

Last edited:
Har haft exakt samma problem med mina SC1, SC2. Jag bytte till Metzeler K2 och sen var problemet som bortblåst.

Du menar dom vanliga racetec K2? Kanske beställer såna då, de var ju billigare än både pirelli och bridgestone

Japp. Racetec K2 slick. Det är lika mjukt som pirellit att kränga på. Känns som samma däck att köra på också. Jag tycker K2 är ett riktigt superdäck. Iaf för mig.

Så behöver det absolut inte vara. Jag är en glad amatör som vinglar runt i licensgrupperna. Har kört 5 heldagar på samma slicks (Bridgestone medium) med perfekt slitage. Kunde säkert ha kört en eller två dagar till på däcket om jag hade varit snål.
precis jag e en talanglös glad amatör håller ännulängre då:tummenupp

Ser mera ut som det klassiska problemet med sent gaspåslag. D.v.s. du väntar tills du uppnått "bekvämlighetsvinkel" på hojen och så slår du på hårt. Testa med att vrida på gasen mjukt och tidigt.

Ser mera ut som det klassiska problemet med sent gaspåslag. D.v.s. du väntar tills du uppnått "bekvämlighetsvinkel" på hojen och så slår du på hårt. Testa med att vrida på gasen mjukt och tidigt.

Precis ( är dock inte säker)

ja har haft problem hela året med däckslitage (läs min tråd i racing forumet). Ja har öhlinare bak och har provat 2 oliak fjädrar. haft mäta häng som en helg hobby, provat vrida på de mesta rattarna och klicka hydralik, som de vore naturligare än att äta mat. vad jag än har vridit på så har skilnaden inte blivit stor på däcklsitaget. möjligen att de kan hålla några varv hit eller dit mer. Ja har ringt väldigt många som är duktiga på dämpare och ingen har förståt egentgligen varför problemet fortsätter som de gör. Jag fick iaf som svar att 9 av 10 sliter däcken fint på grundinställning på en öhlinare bak om hänget är hyffsat rätt. De som gör störst skilnad på dämparn är returen i rent däckslitage syfte. dvs börja köra med orginal inst å skruva retur.

I början körde jag bara men har tröttat på däckskontot så har under 2 dagar på kinnekulle verkligen försökt förstå varför eller iaf ringa in problemet. Köpte bra däcktrycksmätare, nya däckvärmare som jag kontrollerade att dom stämde med en ny däckstämpmätare. Gjorde ett protokoll med parametrar för:
*häng
*hydralik inst
*höjd på hojjen etc
* kalltryck, varmtryck med värmare, varmtryck direkt efter passet
* marktemp, lufttemp
* däckets värme, kallt, värme med däckvärmare inställda på 85 grader, värme efter passet.

provat pirelli sc1 oxh metzeler k1 och k2... samt lekt med hydraliken.

ingeting har direkt hjälpt. Fast de mesta stämmer 70-75 graders arbetstemp efter passet på ett blåsigt kinnekulle med 20 grader i backen. däcktryck testat på 1.9 varmt till. 2.3 varmt.

pratade till slut med lite olika förare och de felsta säger samma sak. körstil, däck, chassie. i den ordningen förstör man däck. eftersom ja provat olika däck med olika hårdhet å olika temperaturer, samt olika fjädrar och olika hydralik inställningar så skruvade jag så att hänget stämde som jag ville ha de, samt hydraliken till jag fick däcken å hålla så länge jag kunde. Sen låg ja bara å försökte ändra körstil.

Jag vågar inte säga säkert än vad kom fram till, men mitt sista metzeler racetech k2 slicks var lika fint efter 3*20 min på kinnekulle som de va när ajg satte på de. Och de enda jag hade ändrat var egentligen körstil. Dessutom gick de helt plötsligt 1 sec snabbare? jag vill inte säga att jag har löst problemet för jag hann bara köra 3*20 min. men mitt k1 och sc1 blev kass på 2*20 min. dock var däcken inte nya när jag satte på dom så de kan skyndat på slitaget lite.

men jag tror att dagens speciellt 1000 cc hojjar med massor av effekt äter däck rent gennerellt. specielt om man har fel körstil som ovanstående sa. Dvs ger stumt ur böjarna precis när de börjar kännas bekävämt att ge fullt. Då får man hela tiden full rulle på samma ställe på däcket. Desto mer jag drevat ner desto fortare har problemet kommit. dvs ännu mer effekt (mer varv) när man ger fullt.

NU SÄGER JAG BARA ATT DE KAN VARA SÅ. JAG HAR PROVAT FÖR LITE FÖR Å VETA. men skall fortsätta försöka köra mjukare och se om de är de som varit problemet eller om de bara var just kinnekulle ett k2 höll bra på. Ja kapade även i tider när jag började köra mjukare å ge gas tidigare.

dock tycker jag tvärtemot sweedie att desto kallare de är desto hårdare däck å tvärtom. enda gången jag fått ett k1 att verkligen hålla bra utan konstigt däckslitage tidigare var på humlans kvällsträning med blå himmer å 30 grader i luften. Då slet de däcket skit snyggt i 1 timme (öppen depå) total körning mot normalt sett max 2*20 min typ. Hade på däcket nästa körning då de var 15 grader och de slet skumt redan första passet då. Enda jag fått å hålla ett tag innan är k2orna när jag kört metzeler.

De är en djungel de här ja hoppas jag får ordning på de någon dag å hoppas även du får ordning på de.:tummenupp Annars får du köpa på dig ett gäng bridgestone och glömma bekymret. dom verkar ju aldrig ta slut å aldrig slita fel. Har sett ett bridgestone av model hard. gå både 4 timmar erf, samt säkert 5 timmar till träningstid om inte mer, utan att varken få direkt sämre grepp eller ta slut/slita fel.

Nu är jag helt slut här efter 2 dagar på kinnekulle, den banan är jobbig:D riktigt nöjd med att åka största delen 59or och flera 58or.:)

Last edited:
" Freestyle" Riktigt bra svar på min fåga.. Började tänka lite på hur jag kör..

Det är kanske så att man får prova att ändra körstil, försöker att slå på gas mitt i kurvan direkt efter jag släppt bromsen.. Men man kanske slår på för lite och sen vrider fullt hastigt precis vid utgången...
Annars det du skrev om returen.. Borde väl bli lite bättre också om man försöker
ha snabbare retur, eller är jag ute å cyklar?

Har alltid haft samma problem med söndertuggade slicks, oavsett hojar och banor, tills jag testade Bridgestone slicks. Problemet är som bortblåst, och däcken håller väldigt länge. Jag säger som Swedie, fler borde testa Bridgestone.

Tror körstil spelar stor roll. Börja rulla på tidigare och medstyr upp hojen så fort det går. Just att få upp hojen upprätt så fort som möjligt är det nog många som inte tänker på. Kanske ni proffs men det var nytt för mig glada amatör :)

Kul att se hur däck får jobba. Mitt Racetech med 2.2 i på en varm Gotland ring
DSC02555_.jpg

" Freestyle" Riktigt bra svar på min fåga.. Började tänka lite på hur jag kör..

Det är kanske så att man får prova att ändra körstil, försöker att slå på gas mitt i kurvan direkt efter jag släppt bromsen.. Men man kanske slår på för lite och sen vrider fullt hastigt precis vid utgången...
Annars det du skrev om returen.. Borde väl bli lite bättre också om man försöker
ha snabbare retur, eller är jag ute å cyklar?

ja returen spelade roll på min hoj, men de är itne bara släppa all retur och hoppas på bra däck. Man får försöka känna efter lite oxå hur hojjen beter sig.. och olika däck. pirelli var bra gunginga med den returen jag har nu men metzeler var väldigt stabila. dock pirelli sc1 och metzeler k2. Men som sagt jag skall inte säga något för jag vet fortfarande inte om jag blivit av med slitage problemet. men nu tänker jag inte jobba mer med chassiet för att få ordning på däcken iaf. blir till att fokusera på körstilen först och ställa chassiet efter hojjens beteende.

vi var ju några som hade exakt dedär problemet på kemorakörningen v 21.
jag var ju en av dom. körde på racetec k2.
nicke mathiasson var en annan och tror att han också körde k2.

vet ju att min körstil e ganska kass med tvära gaspådrag och liknande.
provade att vända däcket och att ge på gas tidigare och mjukare men upplevde ingen skillnad på slitaget.
provade även att sätta mjukare fjäderförspänning bak och 2 klick mjukare kompresion bak. rörde aldrig returen.

nicke labbade med att höja däcktrycket och inte heller det gav nån skillnad att tala om. även han satte mjukare dämpning bak.

jag hade inga problem alls första dagen då jag körde på gatisar, metzeler sportec m3.
dom slet perfekt. å andra sidan så gick det ju 3 sek långsamare på dom.
men samma kassa körstil. och gärna ännu hårdare tvärgasningar just när man rätat upp hojen en aning ut ur kurvorna.

jag vill gärna skylla lite på däcket och ska prova bridestone nästa gång.
får se om det fungerar bättre för mig.

var ju några andra som körde racetec som inte hade några probbs alls. dennis i var väl en av dom om jag inte minns fel.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026