Ser mera ut som det klassiska problemet med sent gaspåslag. D.v.s. du väntar tills du uppnått "bekvämlighetsvinkel" på hojen och så slår du på hårt. Testa med att vrida på gasen mjukt och tidigt.
Precis ( är dock inte säker)
ja har haft problem hela året med däckslitage (läs min tråd i racing forumet). Ja har öhlinare bak och har provat 2 oliak fjädrar. haft mäta häng som en helg hobby, provat vrida på de mesta rattarna och klicka hydralik, som de vore naturligare än att äta mat. vad jag än har vridit på så har skilnaden inte blivit stor på däcklsitaget. möjligen att de kan hålla några varv hit eller dit mer. Ja har ringt väldigt många som är duktiga på dämpare och ingen har förståt egentgligen varför problemet fortsätter som de gör. Jag fick iaf som svar att 9 av 10 sliter däcken fint på grundinställning på en öhlinare bak om hänget är hyffsat rätt. De som gör störst skilnad på dämparn är returen i rent däckslitage syfte. dvs börja köra med orginal inst å skruva retur.
I början körde jag bara men har tröttat på däckskontot så har under 2 dagar på kinnekulle verkligen försökt förstå varför eller iaf ringa in problemet. Köpte bra däcktrycksmätare, nya däckvärmare som jag kontrollerade att dom stämde med en ny däckstämpmätare. Gjorde ett protokoll med parametrar för:
*häng
*hydralik inst
*höjd på hojjen etc
* kalltryck, varmtryck med värmare, varmtryck direkt efter passet
* marktemp, lufttemp
* däckets värme, kallt, värme med däckvärmare inställda på 85 grader, värme efter passet.
provat pirelli sc1 oxh metzeler k1 och k2... samt lekt med hydraliken.
ingeting har direkt hjälpt. Fast de mesta stämmer 70-75 graders arbetstemp efter passet på ett blåsigt kinnekulle med 20 grader i backen. däcktryck testat på 1.9 varmt till. 2.3 varmt.
pratade till slut med lite olika förare och de felsta säger samma sak. körstil, däck, chassie. i den ordningen förstör man däck. eftersom ja provat olika däck med olika hårdhet å olika temperaturer, samt olika fjädrar och olika hydralik inställningar så skruvade jag så att hänget stämde som jag ville ha de, samt hydraliken till jag fick däcken å hålla så länge jag kunde. Sen låg ja bara å försökte ändra körstil.
Jag vågar inte säga säkert än vad kom fram till, men mitt sista metzeler racetech k2 slicks var lika fint efter 3*20 min på kinnekulle som de va när ajg satte på de. Och de enda jag hade ändrat var egentligen körstil. Dessutom gick de helt plötsligt 1 sec snabbare? jag vill inte säga att jag har löst problemet för jag hann bara köra 3*20 min. men mitt k1 och sc1 blev kass på 2*20 min. dock var däcken inte nya när jag satte på dom så de kan skyndat på slitaget lite.
men jag tror att dagens speciellt 1000 cc hojjar med massor av effekt äter däck rent gennerellt. specielt om man har fel körstil som ovanstående sa. Dvs ger stumt ur böjarna precis när de börjar kännas bekävämt att ge fullt. Då får man hela tiden full rulle på samma ställe på däcket. Desto mer jag drevat ner desto fortare har problemet kommit. dvs ännu mer effekt (mer varv) när man ger fullt.
NU SÄGER JAG BARA ATT DE KAN VARA SÅ. JAG HAR PROVAT FÖR LITE FÖR Å VETA. men skall fortsätta försöka köra mjukare och se om de är de som varit problemet eller om de bara var just kinnekulle ett k2 höll bra på. Ja kapade även i tider när jag började köra mjukare å ge gas tidigare.
dock tycker jag tvärtemot sweedie att desto kallare de är desto hårdare däck å tvärtom. enda gången jag fått ett k1 att verkligen hålla bra utan konstigt däckslitage tidigare var på humlans kvällsträning med blå himmer å 30 grader i luften. Då slet de däcket skit snyggt i 1 timme (öppen depå) total körning mot normalt sett max 2*20 min typ. Hade på däcket nästa körning då de var 15 grader och de slet skumt redan första passet då. Enda jag fått å hålla ett tag innan är k2orna när jag kört metzeler.
De är en djungel de här ja hoppas jag får ordning på de någon dag å hoppas även du får ordning på de.

Annars får du köpa på dig ett gäng bridgestone och glömma bekymret. dom verkar ju aldrig ta slut å aldrig slita fel. Har sett ett bridgestone av model hard. gå både 4 timmar erf, samt säkert 5 timmar till träningstid om inte mer, utan att varken få direkt sämre grepp eller ta slut/slita fel.
Nu är jag helt slut här efter 2 dagar på kinnekulle, den banan är jobbig

riktigt nöjd med att åka största delen 59or och flera 58or.
