Däckslitage Slicks

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Har nu varit och kört lite på kemorabanan i finland och har problem med däckslitage..
Kör en 03:a R1
Har provat med två nya pirelli superbike sc2 och bägge nöttes lika mycket och lika fort.
Satt i 1,6kg i det första och 1,85 i det andra utan skillnad.
Däcket på bild har gått två pass på ca 15 min.
Tips på vad jag ska testa göra för att få bort det.

Bifogat

• däck.jpg
    däck.jpg
    79.1 KB · Visningar: 280
Last edited:
Testa SC1, de håller bättre faktiskt... Det är 1,8 varmtryck som gäller.
Det är inte alls säkert att det är fjädringen som är vaj, årets pirelli har stora problem med just livslängden.

Jo jag har testat lite olika fjädringsinställningar men ser ingen skillnad..
Det känns ändå som att det inte är däckets fel när det gått så lite,men man får väl ta och testa ett sc1..

Pirelli-däcken enligt hörsägen är gjorda för sydländskt väder. Alltså 25+ och 50 grader i backen. I Sverige därmed så det bäst bör därmed bli att köra mjukast, SC0 eller SC1 på sin höjd. Du får nog sänka än mer i däckstryck för att inte stommen o ytgummit ska slitas så olika.

Pirelli-däcken enligt hörsägen är gjorda för sydländskt väder. Alltså 25+ och 50 grader i backen. I Sverige därmed så det bäst bör därmed bli att köra mjukast, SC0 eller SC1 på sin höjd. Du får nog sänka än mer i däckstryck för att inte stommen o ytgummit ska slitas så olika.

Ok. Nå då ska jag testa med mindre luft och sc1...
Känns som surt att sätta på ett nytt däck och bara hinna köra ett pass innan det ser ut sådär.

Precis sådär blev mitt Racetec K2 också, trots ganska makligt tempo. Fjädringen på hojen verkar vara hyfsat schysst grundinställd (hänget är OK och hojen känns bra att köra), men om man ska skruva på något, vad ska man börja med och åt vilket håll?

Last edited:
Ok. Nå då ska jag testa med mindre luft och sc1...
Känns som surt att sätta på ett nytt däck och bara hinna köra ett pass innan det ser ut sådär.
Köp Bridgestone, aldrig dåligt slitage. Men likt alla andra märken så blir ju förstås gummit sämre med tiden (för många uppvärmningar försämrar suddet i gummit). Men jag tycker helt klart fler här bör prova Bridgestone. :)

Köp Bridgestone, aldrig dåligt slitage. Men likt alla andra märken så blir ju förstås gummit sämre med tiden (för många uppvärmningar försämrar suddet i gummit). Men jag tycker helt klart fler här bör prova Bridgestone. :)
Nja aldrig var att ta i!
Trasade sönder ett Soft bakdäck BT002 på en halv dag på Gotland Ring.
Slitaget såg ut som "pirelli-slick'et" i första inlägget fast över i stort sett hela högersidan av däcket. Har någon bild någonstans men inte här å nu....

Last edited:
Nja aldrig var att ta i!
Slitaget såg ut som "pirelli-slick'et" i första inlägget fast över i stort sett hela högersidan av däcket. Har någon bild någonstans men inte här å nu....

Tror Swedie menade slicksen, och där håller jag med honom om det han säger.

Nja aldrig var att ta i!
Slicks är rubriken. :)

Slitage Dunlop slicks?

Exakt samma sak hände mig i helgen då jag var på gotland ring. Samma däck jag rejsade med i sviestad (Dunlop medium) som då slets perfekt blev helt upprivet på ett pass liknande som på bilden fast värre! Satte på ett helt nytt likadant med samma tryck (1,8 kallt) och det blev likadant. Yttertemp ung lika runt 20 grader. Samma hoj, samma förare, samma däck med samma tryck. Det måste ju bero på banan?

Exakt samma sak hände mig i helgen då jag var på gotland ring. Samma däck jag rejsade med i sviestad (Dunlop medium) som då slets perfekt blev helt upprivet på ett pass liknande som på bilden fast värre! Satte på ett helt nytt likadant med samma tryck (1,8 kallt) och det blev likadant. Yttertemp ung lika runt 20 grader. Samma hoj, samma förare, samma däck med samma tryck. Det måste ju bero på banan?

Jo, den banan äter däck. Speciellt om det är lite kyligare. Är det 25+ eller varmare så går det bättre dock.. iaf enligt min ringa erfarenhet där.

Kanske OT nu men....
.... har fått lite olika tänkbara förklaringar
- Gotland Ring Käkar däck.
- Fjäderinställningen.
- Gaskontrollen.
- Har inte haft full arbetstemp i däcken på Gotland.
Samma däck på Kinnekulle och ett likadant på Anderstorp såg kanon ut efter varsin heldag så då lutar det nog åt att GR käkar däck då.....

Last edited:
Och de sliter man upp på den dag?
Så behöver det absolut inte vara. Jag är en glad amatör som vinglar runt i licensgrupperna. Har kört 5 heldagar på samma slicks (Bridgestone medium) med perfekt slitage. Kunde säkert ha kört en eller två dagar till på däcket om jag hade varit snål.

Bridgestone håller sjuk länge måste vara det mest ekonomiska däcket att köra på.Höll på att bli tokig förra året när jag körde pirelli trots alla mina försök att ställa fjädring så höll dom en halv bandagsen var dom sönder rivna.prova bridgestone i år körde 2 heldagar på gelleråsen och licenskurs dag på ett soft.perfekt slitage men lite sämre grepp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026