Däckslitage Roadtec Z6

eightbug

Medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
2002, Honda, CB900F Hornet
Jag har kört ett antal mil, ca 450, med mitt Metzeler Roadtec Z6 och ägaren innan har nog gjort en del mil han med. Tyvärr saknar däcket mönster i mitten vilket gör att det blir svårt att se hur slitet det egentligen är. Igår upptäckte jag att det började se lite "ruggat" ut i mitten men tänkte inte mer på det. Efter en 10 mila tur på E4 i vanligt motorvägstempo i dag ser däcket ut som på bilderna. '

Nån annan som kör på detta däcket och har liknande erfarenheter?

Som tur är beställde jag ett sprojlans roadtec Z6 däck förra veckan som bör komma när som helst... :tummenupp

Vågar man köra en 1 mil till på däcket för att ta av det hos svärföräldrarna?:näsblod

Bifogat

• 20070717048web.jpg
    20070717048web.jpg
    99.2 KB · Visningar: 115
  • 20070717049web.jpg
    20070717049web.jpg
    105.8 KB · Visningar: 91
  • 20070717050web.jpg
    20070717050web.jpg
    110.6 KB · Visningar: 89
Jag rek att köra väldigt sakta typ 30 i en mil med det däcket.

de där däcket skulle du bytt för ett bra tag sen du kör ju på corden är de nåt som inte ska snålas på så är de väl iallafall däck o bromsar

Ja jag planerar att köra jäkligt långsamt imorgon.... Det jag tycker är lurigt är att eftersom mönster saknas i mitten så måste man försöka gissa sig till hur slitet det är. För ca 30 mil sedan såg däcket ut precis som för 100 mil sedan. "Ruggningen" kom inom loppet av 10 mil. Nån som har något tips?
Hur fungerar Metzelers TWI, tread wear indicator?

...var det inte det där däcket som pallade flera tusen mil i senaste Bike-testet...?

Det är ju en jäkla skillnad på mil å mil. Ligger man i 200++ hela tiden så slits det mycket fortare än om man ligger runt 90. Svänger man mycket, så att hela däcket används så räcker det ju mycket längre än om man bara kör rakt fram. Sen kommer ju hoj, motor, hur man gasar osv in också...

Det är ju en jäkla skillnad på mil å mil. Ligger man i 200++ hela tiden så slits det mycket fortare än om man ligger runt 90. Svänger man mycket, så att hela däcket används så räcker det ju mycket längre än om man bara kör rakt fram. Sen kommer ju hoj, motor, hur man gasar osv in också...

Iofs. Lite jobbigt att ligga 200+, hela tiden, med en Hornet bara..?
En Ot-fråga..varför förbjuda SUV:ar..?

Går åka nån mil till med det däcket.. gäller bara att hålla sig till torra och kurviga vägar... ja råkade ut för samma sak... 8 mil hemifrån :gnissla
Var ju bara att puttra hemåt, glömde bort det efter en stund då man kände sig trygg i kurvorna för då visste man att man åkte på den del där gummit var fräscht... :näsblod

Hursomhelst så ska man inte snåla på däck!! Är köra med kassa däck är fan som att köra utan hjälm, en menlös risk man bör undvika :tummenupp

(Hade också ett metzler sportec)

Se nedan!

Plus att dom bevisar att ägaren har större plånbok än k*k... :rolleyes:

Jovars.. fast skall man förbjuda min bil, så får man förbjuda alla Volvo, Saab,MB ,BMW osv
Fattar iofs inte varför Fjollträskare behöver 4wd? Jag behöver, tror inte att stureplansfjantarna har någon större användning....

När det gäller min körstil så är jag inte heller någon rejsputte, men visst händer det att det dras på lite extra ibland men som regel kör jag väldigt mjuk.

Jag är överlag nöjd med däcken men mest snopen över hur jäkla snabbt det gick på slutet. Nu återstår bara att byta däck.

Fråga: Hur gör ni när ni byter däck?
Lämnar ni in däcket eller är byter ni allt hemma?
När man lämnar in behöver man då plocka bort skivor och drev innan?
Kan man rent ut av lämna in hela hojen och låta däckfirman plocka av hjulet?

Jag tänkte spänna fast bakre delen av hojen i garagetaket mha några spännband så att den inte kan tippa eller så när jag tar av bakdäcket. Verkar det vettigt? Alla tips är välkomna utom de dåliga...

När det gäller min körstil så är jag inte heller någon rejsputte, men visst händer det att det dras på lite extra ibland men som regel kör jag väldigt mjuk.

Jag är överlag nöjd med däcken men mest snopen över hur jäkla snabbt det gick på slutet. Nu återstår bara att byta däck.

Fråga: Hur gör ni när ni byter däck?
Lämnar ni in däcket eller är byter ni allt hemma?
När man lämnar in behöver man då plocka bort skivor och drev innan?
Kan man rent ut av lämna in hela hojen och låta däckfirman plocka av hjulet?

Jag tänkte spänna fast bakre delen av hojen i garagetaket mha några spännband så att den inte kan tippa eller så när jag tar av bakdäcket. Verkar det vettigt? Alla tips är välkomna utom de dåliga...

Ta bort drev och ryckutjämnarna bara.. Du kan även lämna in hela hojen, fast det brukar kosta några extra kronor.

Ursäkta, men vad fasiken är ryckutjämnare? :confused:
Är det något som sitter på hjulet?
Måste undersökas så fort jag kommer hem... :va

Ursäkta, men vad fasiken är ryckutjämnare? :confused:
Är det något som sitter på hjulet?
Måste undersökas så fort jag kommer hem... :va

Det är ett par gummipluttar som sitter runt drevet... :)

Fixa ett depåstöd, det är absolut lättast. Annars, se till att den hänger bra i taket. Lycka till. :tummenupp

Kanske ska slå till på ett depåstöd i alla fall :hoppa
Kör man 200+ med en hornet behöver man inte gymma...:D

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla