tks
Ny medlem
Jag hade ett litet problem med min motorcykel som jag nyligen lyckades lösa själv, tänkte bara dela med mig av det, finns säkert någon som kan ha nytta av det i framtiden:
Kort version (längre "TL;DR"-version längre ned):
Nytt batteri i Yamaha TDM 850 '92 drogs ut efter ett tag, batteriet laddades inte av att köra.
Använde multimeter och följande guide:
http://www.thegsresources.com/garage/gs_statorfault.htm
Lyckades mäta upp OK generator och dålig laddningsregulator.
Beställde hem ny laddningsregulator från Ebay för 370 kr inkl frakt.
Bytte: Great success! Allt fungerar nu.
Lång version:
För ett tag sedan köpte jag en Yamaha TDM 850 från 1992. Säljaren sade att han haft problem med att starta den en morgon, och fick springa igång den, men att den gått fint efter det. Han trodde det var batteriet som var dåligt, och att det antagligen behövdes ett nytt.
Hojen lät lite trött de första gångerna jag startade, så för att vara på säkra sidan köpte jag ett nytt batteri. När jag skulle montera det upptäckte jag att batteriet som satt i såg väldigt fräscht ut, knappt smutsigt, polerna var väldigt rena etc. Däremot så satt minuspolen inte ordentligt fastskruvad, det fanns ingen mutter under skruven, så kabeln hölls bara fast med skruven som en sprint. Jag gissade att startproblemen berodde på den dåliga anslutningen, men tyckte ändå det var lite konstigt att hojen hade ett så pass nytt batteri, och gamla ägaren pratade om att batteriet kunde vara dåligt (borde varit bytt under tiden den tillhörde förra ägaren). Jag bytte ändå till det nya batteri jag köpt, och motorcykeln startade fint.
En dag skulle jag ställa in framljuset, och under tiden jag gjorde det hade jag lyset på i kanske 4-5 minuter utan att ha motorn igång. När jag skulle starta så orkade startmotorn knappt gå runt. Jag tyckte att det var konstigt att 4-5 minuter skulle dra ur hela batteriet. Rullade igång och körde några mil. Väl tillbaka provade jag att starta igen. Den här gången var det till och med värre, startmotorn gick inte runt alls. Av någon anledning laddades inte batteriet.
Jag trodde att det betydde att generatorn var trasig, något jag misstänkte skulle innebära (en i förhållande till hojens värde) stor utgift och mycket jobb. Innan jag tittade vidare på det sökte jag efter problemet på internet och upptäckte att det även kunde röra sig om en trasig laddningsregulator, vilket är en både billigare del samt betydligt enklare att byta.
Jag hittade följande guide som jag skrev ut:
http://www.thegsresources.com/garage/gs_statorfault.htm
Med en multimeter (fungerar med en billigare, exempelvis UNI-T U33D som kostar 129 kr hos Jula) började jag gå igenom allt enligt guiden. Eftersom jag inte hade ett laddat batteri fick jag hoppa över vissa steg, men jag lyckades se att generatorn fungerade som den skulle, men när jag testade laddningsregulatorn misslyckades den på flera punkter. Felkälla hittad!
Laddningsregulatorn på en Yamaha TDM 850 '92 är en liten metallbox med kylflänsar som sitter på höger sida av ramen, man får ta av alla kåpor för att komma åt den.
Letade efter en laddningsregulator på ebay (sökte på tdm regulator) . Hittade en med samma kontakt som min (passar TDM 850 91-93 samt massa andra Yamahamotorcyklar) för 370 kr inkl frakt. Skickades från Taiwan en onsdag och kom fram på måndagen veckan efter.
Idag bytte jag den, tog en liten tur på 10 minuter, och när jag var tillbaka startade motorcykeln fint igen!
Problemet löst!
Kort version (längre "TL;DR"-version längre ned):
Nytt batteri i Yamaha TDM 850 '92 drogs ut efter ett tag, batteriet laddades inte av att köra.
Använde multimeter och följande guide:
http://www.thegsresources.com/garage/gs_statorfault.htm
Lyckades mäta upp OK generator och dålig laddningsregulator.
Beställde hem ny laddningsregulator från Ebay för 370 kr inkl frakt.
Bytte: Great success! Allt fungerar nu.
Lång version:
För ett tag sedan köpte jag en Yamaha TDM 850 från 1992. Säljaren sade att han haft problem med att starta den en morgon, och fick springa igång den, men att den gått fint efter det. Han trodde det var batteriet som var dåligt, och att det antagligen behövdes ett nytt.
Hojen lät lite trött de första gångerna jag startade, så för att vara på säkra sidan köpte jag ett nytt batteri. När jag skulle montera det upptäckte jag att batteriet som satt i såg väldigt fräscht ut, knappt smutsigt, polerna var väldigt rena etc. Däremot så satt minuspolen inte ordentligt fastskruvad, det fanns ingen mutter under skruven, så kabeln hölls bara fast med skruven som en sprint. Jag gissade att startproblemen berodde på den dåliga anslutningen, men tyckte ändå det var lite konstigt att hojen hade ett så pass nytt batteri, och gamla ägaren pratade om att batteriet kunde vara dåligt (borde varit bytt under tiden den tillhörde förra ägaren). Jag bytte ändå till det nya batteri jag köpt, och motorcykeln startade fint.
En dag skulle jag ställa in framljuset, och under tiden jag gjorde det hade jag lyset på i kanske 4-5 minuter utan att ha motorn igång. När jag skulle starta så orkade startmotorn knappt gå runt. Jag tyckte att det var konstigt att 4-5 minuter skulle dra ur hela batteriet. Rullade igång och körde några mil. Väl tillbaka provade jag att starta igen. Den här gången var det till och med värre, startmotorn gick inte runt alls. Av någon anledning laddades inte batteriet.
Jag trodde att det betydde att generatorn var trasig, något jag misstänkte skulle innebära (en i förhållande till hojens värde) stor utgift och mycket jobb. Innan jag tittade vidare på det sökte jag efter problemet på internet och upptäckte att det även kunde röra sig om en trasig laddningsregulator, vilket är en både billigare del samt betydligt enklare att byta.
Jag hittade följande guide som jag skrev ut:
http://www.thegsresources.com/garage/gs_statorfault.htm
Med en multimeter (fungerar med en billigare, exempelvis UNI-T U33D som kostar 129 kr hos Jula) började jag gå igenom allt enligt guiden. Eftersom jag inte hade ett laddat batteri fick jag hoppa över vissa steg, men jag lyckades se att generatorn fungerade som den skulle, men när jag testade laddningsregulatorn misslyckades den på flera punkter. Felkälla hittad!
Laddningsregulatorn på en Yamaha TDM 850 '92 är en liten metallbox med kylflänsar som sitter på höger sida av ramen, man får ta av alla kåpor för att komma åt den.
Letade efter en laddningsregulator på ebay (sökte på tdm regulator) . Hittade en med samma kontakt som min (passar TDM 850 91-93 samt massa andra Yamahamotorcyklar) för 370 kr inkl frakt. Skickades från Taiwan en onsdag och kom fram på måndagen veckan efter.
Idag bytte jag den, tog en liten tur på 10 minuter, och när jag var tillbaka startade motorcykeln fint igen!
Problemet löst!