Metzler Roadtec Z6?

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Min XJR faller in i kurvorna (vill svänga själv, drar i stryet), märks mest vid lägre farter. Misstänker däcken vars profil ser väldigt toppig ut nästan som en extra bula? Metzeler Roadtec Z6 heter dom.

Någon som kan verifiera liknande fenomen med dessa eller liknande däck? Gillar inte alls hur den vill bete sig! inte råd att byta däck nu heller.
Förra ägaren har touringkört hojen, så dom är även lite platta på mitten med.

Vad kan passa en XJR när det blir däckbyte? Ska passa lite mer aktiv körning.

/GreendDragon

Last edited:
Har samma fenomen på min skrothoj, har också touring kört för mycket så jag tror största orsaken är den platta mitten.

Tjena!

Du skriver att däcken både är väldigt toppiga, och samtidigt är de plattslitna. Hur menar du då? Du får nog lägga upp ett foto tror jag.

Jag har under alla år kört på Metzeler i olika former (och ibland Pirelli när jag tävlade), och aldrig upplevt dem som ett spetsigt V, snarare mer som ett U. Snälla, lite tungstyrda och väldigt pålitliga vid gränsen för släpp.

Om dina däck är fyrkantigt plattslitna kan det kanske vara den kanten du balanserar på i kurvorna?

Ska försöka fixa bild ikväll.

Är väl mest troligt att dom blivit plana på mitten som gör det.

Last edited:
Har du rätt dimension då?

Det har jag inte kollat, har nyss köpt hojen. Hoppas tidigare ägaren gjort det, ska kolla det! Körde idag min favoritväg hem från jobbet för första gången med denna hoj, och det känndes riktigt bra!
Detta upplevs alltså endast i när man svänger i farter upp till 40km/h. Sen känns det inte alls, vid aktiv körning på kurvig väg får man bryta lite, men måste säga att den går att köra riktigt fort i kurvorna!

Du kanske har dåligt med luft?

Blås i ca.2.5 fram och 2.9 bak.
Det gör stor skillnad om man har för lite, även för livslängden.

Just det ja:
Läste först nu lite noggrannare vad du skrev!
Det märks bara i låga farter säger du. Då är det nog inte alls däcken det beror på, tror snarare att det är hojen som beter sig så. Ingen fara, bara att vänja sig!

Last edited:
Har kollat dimensionen på däcken och det är rätt, även luften är ok.

Kan vara som du säger Laidback, att den helt enkelt beter sig så och jag antar att man vänjer sig.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!