Däckslitage Michelin

SvanteOES

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
Hej!

Fråga från en nybliven banåkare :)

Efter en bandag på mitt nya framdäck Michelin Power GP ser det ut som på bilden.

Det som jag är frågande över är "linjen/strecket" som går längs med hela däcket.

Någon som vet anledningen till att det ser ut så här? Är det normalt?
IMG_2450.jpeg
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
En killgissning, är det beroende på att det är olika blandning i olika delar av däcket och de på sidorna är mjukare och blir varmare?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En killgissning, är det beroende på att det är olika blandning i olika delar av däcket och de på sidorna är mjukare och blir varmare?
Normalt sett brukar ytan med hårdare gummi vara betydligt smalare, eftersom man normalt sett mest kör rakt fram, dvs bara sliter på mitten av däcket, men vill ha rejält grepp så fort man svänger. Och dom borde inte råka göra den biten 2-3 gånger bredare än den ska vara av misstag.
 

SvanteOES

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
En killgissning, är det beroende på att det är olika blandning i olika delar av däcket och de på sidorna är mjukare och blir varmare?

Att det beror på att det är två olika gummiblandningar som kommer upp i olika temperatur är nog en bra gissning ja :)

Sen hur stora ytorna bör vara vet jag ingenting om. Men jag kollade lite videos om just detta däcket nu och det verkar se liknande ut. Det är alltså normalt och inget jag bör bekymra mig över. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JAg tycker linjen ser lite för ojämn ut för att vara mellan två olika material, och som sagt lite för långt åt sidan. Ser för mig mer ut som om däcket gått varmt, och sedan körts lite lugnare och inte vikt ner lika mycket så att blånaden och ruggningen nötts av från en stor del av däcket men inte sidorna.
 

SvanteOES

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
Slitaget ser ut att stämma ganska bra med skillnaden i material enligt min bifogade bild.

Ojämn linje, ja. Det bör inte ha med luftttryck/fjädringsinställning om det är 2 olika material där tänker jag..?

IMG_2451.png
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Dra iväg ett mail till Michelin och fråga vad de tycker!
Jag gissar att det är ok. Man har väl mest slitage vid ca 30 graders nedlägg då man både har centrifugalkrafter och hyfsat med gaspådrag samtidigt, så det är nog därför som det mjuka gummi utgör en ganska smal remsa närmast kanten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Slitaget ser ut att stämma ganska bra med skillnaden i material enligt min bifogade bild.

Ojämn linje, ja. Det bör inte ha med luftttryck/fjädringsinställning om det är 2 olika material där tänker jag..?

View attachment 484107
De däck jag sett med olika blandingar har alla haft en rak fog mellan blandingarna, den där svänger lite fram och tillbaka med mönstret på däcket. Men jag har aldrig tittat så värst noga på ett 2ct, eftersom att jag aldrig kört på ett sånt.
 

SvanteOES

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2022
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006
För info så fick jag svar från Michelins kundservice att det beror på att däcket består av 2 olika gummiblandningar, precis som vissa av er skrev.

Tack för input!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top