Däcksbredd och dimensioner

bard

Måste fixa ett cafeobjekt!
Gick med
31 Aug 2004
Ort
ingarö
Hoj
SUZUKI GSXR1100-89
Tjena.


Hur ändras beteendet på hojen om jag kränger på ett 180/55-17 istället för original 160/60-17?
Mer kvickstyrd eller segare?
Går det att få på däcket på fälgen över huvudtaget?

Jag funderar på att köpa beg. bankörda däck och hittar inte mindre än 180 bredd.



Har sökt utan resultat men om nån har nån bra länk så kan ni gärna kasta in den i tråden :tummenupp
 
Segare att få omkull till en viss punkt för att därefter falla.....

Att kränga på ett däck som är fetare än vad fälgens bredd är anpassad för ger bara trista vägegenskaper och posörpoäng. Misstänker att du har 4,5 tum bred fälg och då är 180 för brett....
 
Blir det då motsatt verkan om man går ned en dimension 180->170, mer snabbstyrd? Självklart beror det på däckprofilen, jag ska ju ha 180 däck på enligt specen men när jag köpte hojen satt det ett 170 däck på som var helt nytt.
 
Segare att få omkull till en viss punkt för att därefter falla.....
/QUOTE]



Falla som i att däcket släpper och klota eller?
Det låter ju inget vidare...

Japp det är 4,5 tum brett.

Inget av det....

Falla som i att först är det tungt att lägga omkull, när du når en viss läggvinkel blir det plötsligt väldigt lätt.... Ungefär som att åka med ett plattslitet bakdäck...
 
inte heller borde stomen deformeras på tänkt sätt, och önskad värmeutveckling utebli, eller?
 
Jag kör då med 180 däck istället för orginal 170. Har inte märkt av någon större skillnad förutom att det ser lite fetare ut och släpper lite lättare under axx på blött underlag!
 
Om inte annat så ser det väldigt "Kalle Anka" ut med för Stort däck på en smal fälg. Och tar man tumstocken och mäter 180 däcket på en smal fälg så blir det inte så brett som det borde bli på rätt fälg heller.
Med radialdäck är det fälgen som styr hur brett däcket kommer att se ut.
I gynnsamma fall kan man justera bredden en storlek upp eller ner. (Med bra resultat.)

Mats
 
Det är faktiskt inget jag tänkt på men det låter ju logiskt....

en deformation får man ju, men troligen blir värmen något lägre eller högre än tilltänkt.
i guess..
 
Vissa äldre Suzuki 1100r har så smal sving att det är på håret med vissa 180 däck.

Finns några Michelin och Bridgestone 180 som passar på dom äldre Sukki.

Dom olika tillverkarna har inte samma dimensioner på däcken trotts att siffrorna är dom samma.
 
Kan man få sticka in med en fråga?:)
Min ZX9R har ett 180 däck och fälgen är 6,9 tum (mätt med tumstock:D).
Kan jag sätta på ett 190 däck (med 50 profil då det är 55 original)?
 
Kan man få sticka in med en fråga?:)
Min ZX9R har ett 180 däck och fälgen är 6,9 tum (mätt med tumstock:D).
Kan jag sätta på ett 190 däck (med 50 profil då det är 55 original)?

6,9 tum?:va Då måste du ha mätt fel eller så har du en superbreddad dragracingfälg.....

5-5,5 eller möjligen 6,25 tum har du troligen....
 
6,9 tum?:va Då måste du ha mätt fel eller så har du en superbreddad dragracingfälg.....

5-5,5 eller möjligen 6,25 tum har du troligen....

Jag tyckte det såg lite extremt ut?:D Jag mätte 17,5cm ifrån ytterkant till ytterkant? Fel?
Mellan vilka punkter mäter man? Om jag mäter "insidan" så är det 15cm (5,9 tum).
 
6,9 tum?:va Då måste du ha mätt fel eller så har du en superbreddad dragracingfälg.....

5-5,5 eller möjligen 6,25 tum har du troligen....

Eller 6". 6" och 6,25" fälgar går det utmärkt att sätta på ett 190 däck på.

Man brukar väl säga att +/- 10 från rekommenderad däcksbredd är OK. Så ska du ha 170 däck bak så kan du köra med 160 eller 180 utan någon större påverkan på väghållning.
 
Eller 6". 6" och 6,25" fälgar går det utmärkt att sätta på ett 190 däck på.

Man brukar väl säga att +/- 10 från rekommenderad däcksbredd är OK. Så ska du ha 170 däck bak så kan du köra med 160 eller 180 utan någon större påverkan på väghållning.

Det låter kanon:tummenupp 190 däck är ju lite fetare:yoparty
 
Hade 190 orginal på Rettan, kör nu med 180 i o m att jag tyckte att den var trögsvängd på banan. Tyckte att den blev mycket bättre, men å andra sidan så har jag bara kört 2 uppsättningar däck än så länge. Men vad kör folk med på banan som har orginal 190/50 är det det som används eller är det vanligt med 180/55 på banan? För 1000cc'are alltså.
 
Originaldimension på 998:an är 5.5 tums fälg med 190/50 däck.

Efter byte till 180/55 däck svänger den bättre. 190/55 skulle nog också fungera men då skulle man helst ha haft 6 tums fälg istället. Samt att anpassa drevningen och ride heighten till den nya diametern på däcket.
 
Hade 190 orginal på Rettan, kör nu med 180 i o m att jag tyckte att den var trögsvängd på banan. Tyckte att den blev mycket bättre, men å andra sidan så har jag bara kört 2 uppsättningar däck än så länge. Men vad kör folk med på banan som har orginal 190/50 är det det som används eller är det vanligt med 180/55 på banan? För 1000cc'are alltså.

180/55 är en populär kombination. Jag själv föredrar bredare däck med högre profil så man får mer gummi i backen i kurvorna. 195/65 körde jag på senast på min 600 men jag vet faktiskt inte vad normaldäcken har för dimensioner nu men jag gissar på runt 190/60 - ni som kör på moderna däck kan ju svara på det. :)
 
Back
Top