Däcks problem

DEEMON

?
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Malaysia/Sepang
Hoj
Flera men bara Hondor
Har testat sava mjuka däck men dom gick slut direkt, så nu testade jag ett par medium och dom såg ut så här efter 15 minuter.
Är dom fortfarande för mjuka eller är det bara att gå tillbaka till Pmt?
 

Bifogat

  • däck.jpg
    däck.jpg
    134 KB · Visningar: 136
Last edited:
DEEMON skrev:
2369890 Har kört den setupen förut å det fungerar bra men sava däcken är mer lätt svängda


Ska du tvunget köra sava, kör aldrig mjukare än MRC bak.
Fram kan man med fördel köra MRB, men de varar aldrig
så länge som ett PMT T41.

Jag har kört rätt mycket med båda modellerna, jag kommer
aldrig mer att köra sava.

Men det går ju att lära sig det med...
 
Filip RR skrev:
2370173 Ska du tvunget köra sava, kör aldrig mjukare än MRC bak.
Fram kan man med fördel köra MRB, men de varar aldrig
så länge som ett PMT T41.

Jag har kört rätt mycket med båda modellerna, jag kommer
aldrig mer att köra sava.

Men det går ju att lära sig det med...
Tror jag följer ditt råd:tummenupp
 
DEEMON skrev:
2369727 Har testat sava mjuka däck men dom gick slut direkt, så nu testade jag ett par medium och dom såg ut så här efter 15 minuter.
Är dom fortfarande för mjuka eller är det bara att gå tillbaka till Pmt?


hej,
sådär ser däck ut som gått för varmt= för lågt tryck, nu vet jag inte vad du väger?

Om du har haft 3 kilo i däcken ska dom inte se ut sådär, kanske en läcka ?

MRA däcken har en tendens att inte hålla tillräckligt bra, det kommer en ny blandning troligtvis till nästa säsong, tror inte dom hinner få ut det nya däcket i tid.

Jörgen , Vobbla Racing

DEEMON skrev:
2369816 Ca: 22grader och 3 kilo


Tänkte tilläga att det är MRB dom med förstärkt stomme som klarar 4 kilo


Med förstärkt stomme menas att man kan köra med ett lägre tryck än med ett som inte är förstärkt och ändå ha samma fäste och temp och att det inte studsar för dig.

Det betyder INTE att man ska ha ett högre tryck.

Jörgen, Vobbla Racing
 
Last edited:
caper skrev:
2371823 hej,
sådär ser däck ut som gått för varmt= för lågt tryck, nu vet jag inte vad du väger?

Om du har haft 3 kilo i däcken ska dom inte se ut sådär, kanske en läcka ?

MRA däcken har en tendens att inte hålla tillräckligt bra, det kommer en ny blandning troligtvis till nästa säsong, tror inte dom hinner få ut det nya däcket i tid.

Jörgen , Vobbla Racing




Med förstärkt stomme menas att man kan köra med ett lägre tryck än med ett som inte är förstärkt och ändå ha samma fäste och temp och att det inte studsar för dig.

Det betyder INTE att man ska ha ett högre tryck.

Jörgen, Vobbla Racing

Väger runt 90kg.
Det är ingen läcka på däcket, kollade trycket både före och efter.
Har testat med 2 kilo oxå men då åker gummit av ännu fortare och vid 4kg så stutsar hojen.
Körde MRA innan men dom såg nästan likadana ut efter en kvart, det konstiga är att MRA däcken vart ännu varmare men höll lite längre än MRB borde vara tvärt om eller?
Med T41 orna så hade jag inga större problem, om man inte går in på små saker som att dom svängde lite trögare.
Banan som jag kör på är ruskigt kurvig kanske kan spela in.
Men ibland alla problem så måste jag säga att savorna var ganska roliga att köra på när dom vart varma då det gick och åka på ställ genom kurvorna med bara gaspådrag dock inte så bra varv tid:tummenupp
Tror nog att det blir Pmt igen ändå eller kanske ett sista försök med MRC
 
Skumt, jag har iofs aldrig kört med mer än 2kg i däcken, brukar ligga mellan 1,5 och 1,9 bak och 1,0-1,5 fram. Har aldrig fått mina däck att se ut så där.
 
Man ska vara ärlig och säga att SAVA däcken har varit lite skiftande i kvaliteten när det gäller dom mjukaste däcken, men det håller på att åtgärdas av fabriken.
Detta säger jag trots att jag säljer SAVA.

Pmt har ju några års försprång vad det gäller utveckling av däck.

MRC motsvarar T4 och MRB motsvarar T41 och då är MRA som R däcken.

MB,MA,MRB,MRA ÄR mjukare än PMT:s motsvarande och då är det känsligare med rätt tryck och vilken körstil man har.

"R" står för styvare däcksstomme, vilket betyder att man kan åka med ett lägre tryck utan att det börjar studsa.

En aggressiv körstil knäcker vilket däck som helst av dom mjuka.

Jörgen , Vobbla Racing

DEEMON skrev:
2369727 Har testat sava mjuka däck men dom gick slut direkt, så nu testade jag ett par medium och dom såg ut så här efter 15 minuter.
Är dom fortfarande för mjuka eller är det bara att gå tillbaka till Pmt?


Det man ser på bilden är att du har fått upp rätt temp på däcken och då ser det ut sådär.

MRA eller MRB håller inte så länge som man tror då det är väldigt mjuka däckstyper med ett bra fäste.

PMT R däck och T41 håller heller inte så länge som man tror.

Mucket fäste = sämre livslängd, det är ju tävlingsdäck som man använder och inte några Touringdäck:)

Jörgen , Vobbla Racing
 
Last edited:
caper skrev:
2381481 Man ska vara ärlig och säga att SAVA däcken har varit lite skiftande i kvaliteten när det gäller dom mjukaste däcken, men det håller på att åtgärdas av fabriken.
Detta säger jag trots att jag säljer SAVA.

Pmt har ju några års försprång vad det gäller utveckling av däck.

MRC motsvarar T4 och MRB motsvarar T41 och då är MRA som R däcken.

MB,MA,MRB,MRA ÄR mjukare än PMT:s motsvarande och då är det känsligare med rätt tryck och vilken körstil man har.

"R" står för styvare däcksstomme, vilket betyder att man kan åka med ett lägre tryck utan att det börjar studsa.

En aggressiv körstil knäcker vilket däck som helst av dom mjuka.

Jörgen , Vobbla Racing




Det man ser på bilden är att du har fått upp rätt temp på däcken och då ser det ut sådär.

MRA eller MRB håller inte så länge som man tror då det är väldigt mjuka däckstyper med ett bra fäste.

PMT R däck och T41 håller heller inte så länge som man tror.

Mucket fäste = sämre livslängd, det är ju tävlingsdäck som man använder och inte några Touringdäck:)

Jörgen , Vobbla Racing

Hejsan
Pratade med en bekant på Dm i Bologna sen tiden då jag sålde Minisar.
Han var helt övertygad om att jag bara fått upp temperaturen i övre laget på däcket och ej i stommen, vilket kunde bero på för hård körning direkt utan några lugna varv för uppvärmning av däcken eller dålig kvalitet på ytlagret.
Tycker själv att det kan låta logiskt då gummit liksom hasar av.:tummenupp
Letade fram mina gamla däcksvärmare, ska se om det blir någon skillnad om däcket är genom varmt.
Och som du skriver Pmt har ju några års försprång vad det gäller utveckling av däck, för mej är Sava helt nytt men gillade lättsvängdheten på dom och ska tilläggas att MRA däcken jag körde senast hade förväntad livslängd då dom är mjuka.
Men att MRB däcken höll en femte del så lång tid är inte ok.:mad:
Tackar för alla svar
 

Bifogat

  • Dack.jpg
    Dack.jpg
    101.4 KB · Visningar: 59
Last edited:
vill tillägga att PMT R-slicks håller längre än man tror, vissa R-däck har jag kört 3 hela tävlingshelger och 2 träningar på. Det är bra om man tänker på det greppet som finns i dem!
 
Meli skrev:
2382172 vill tillägga att PMT R-slicks håller längre än man tror, vissa R-däck har jag kört 3 hela tävlingshelger och 2 träningar på. Det är bra om man tänker på det greppet som finns i dem!

Kan bara hålla med:tummenupp
Från och med nu ratar jag Sava hehe:D
 
Dansken Bo Steffensen (Super) använde i princip ett PMT R framdäck vid senaste Benidormveckan i Spanien, har för mig att han bara la på ett nytt till racet.
 
Körde på T41 bak innan men har nu gått över till T40. Tyckte att jag körde slut på däcket bak ganska fort. Brukar ligga på ett ringtryck 1,7-1,8 beroende på väder och vind. Nån som vet vad en tung (+90) förare som jag bör ligga på i ringtryck? Provade 1,5 (bak) en gång men då steg värmen till 85grader på däcket, bäst är runt 65. Kan tempen sjunka om man går ner lite till i tryck?

/7an
 
7an skrev:
2384703 Körde på T41 bak innan men har nu gått över till T40. Tyckte att jag körde slut på däcket bak ganska fort. Brukar ligga på ett ringtryck 1,7-1,8 beroende på väder och vind. Nån som vet vad en tung (+90) förare som jag bör ligga på i ringtryck? Provade 1,5 (bak) en gång men då steg värmen till 85grader på däcket, bäst är runt 65. Kan tempen sjunka om man går ner lite till i tryck?

/7an

Tycker det låter bra med 1,7-1,8 för en "fullvuxen".:D
85grader är för varmt, sänker du trycket ökar tempen!

Syns i Borås!
//Filip
 
Väger runt 92-93 med alla skydd på. Körde tidigare T41 fram och T4 bak. Då hade jag runt 2kg, men det studsade en hel del. Nu har jag bytt till T41 bak också. Och kör 1.7-1.8kg både fram och bak - och nu känns greppet ändlöst. Har hitintills inte fått något kast.
 
Filip RR skrev:
2385060 Tycker det låter bra med 1,7-1,8 för en "fullvuxen".:D
85grader är för varmt, sänker du trycket ökar tempen!

Syns i Borås!
//Filip

Borås nästa, bara be en bön till vädergudarna
adoration.gif
soleil-brille.gif
så vi slipper
meteo-pluie.gif
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top