Däcks problem

7an skrev:
2386108 Borås nästa, bara be en bön till vädergudarna
adoration.gif
soleil-brille.gif
så vi slipper
meteo-pluie.gif


Var lugn, du behöver inte köra med paraply.
Regndäck räcker! :blah
 
T41:
Kör med 0.85-1 bar i framdäcket och 1 bar bak lite beroende på yttemperaturen på banan.

0.75 är gränsen då framdäcket krängs av i svängarna.
 
Jösse skrev:
2386939 T41:
Kör med 0.85-1 bar i framdäcket och 1 bar bak lite beroende på yttemperaturen på banan.

0.75 är gränsen då framdäcket krängs av i svängarna.

Blir inte däcken jävligt varma med det låga trycket?
 
DEEMON skrev:
2382139 Hejsan
Pratade med en bekant på Dm i Bologna sen tiden då jag sålde Minisar.
Han var helt övertygad om att jag bara fått upp temperaturen i övre laget på däcket och ej i stommen, vilket kunde bero på för hård körning direkt utan några lugna varv för uppvärmning av däcken eller dålig kvalitet på ytlagret.
Tycker själv att det kan låta logiskt då gummit liksom hasar av.:tummenupp
Letade fram mina gamla däcksvärmare, ska se om det blir någon skillnad om däcket är genom varmt.
Och som du skriver Pmt har ju några års försprång vad det gäller utveckling av däck, för mej är Sava helt nytt men gillade lättsvängdheten på dom och ska tilläggas att MRA däcken jag körde senast hade förväntad livslängd då dom är mjuka.
Men att MRB däcken höll en femte del så lång tid är inte ok.:mad:
Tackar för alla svar

Hej,
man får inte glömma att MRB däcken är lite mjukare än T41 däcken och som du skriver kan det vara en ide att se till att däcket är ordentligt uppvärmt innan man belaster det hårt.
Skiljer inte mycket mellan MRB och MRA däcken.

MRC håller bra och är som T4.

Det kan varit fel just på dina MRB, som jag sagt förut så blir kvaliteten bättre hela tiden.

Jörgen ,Vobbla Racing
 
Körde mycket på dom hårda sawa däcken förut och tyckte dom fungerade hyggligt men fick vid ett pressat tilfälle (på tävling) bara tag på medium och kan bara säga att det var det sämsta jag någonsin kört på som att åka på såpbana bara efter 3varv .Förstörde en hel helg ,köper aldrig mer sawa.
Köper jag två mediumdäck så ska dom vara lika annars är det bara skit i mina ögon för mycket pengar .PMT så vet man vad man får.
 
7an skrev:
2387281 Blir inte däcken jävligt varma med det låga trycket?


Nee inte speciellt , kanske 45-50 grader bak som bäst när det är +23-25 lufttemperatur.

Alltid problem med för låg däcktemp fram med PMT.

Sava är helt knasiga, vid +27-30 har man inget grepp längre med supern bak oavsett tryck (MRC).

Inför andra racet i Spanien senast åkte man med motardställ in i vissa svängar.. :va

Sava fungerar inte på 6.5hp Polinin heller, tappar fästet fram in i svängar och bak ut ur svängar provat MB och MC också med mjuk stomme, bara snabbare uppvärmning annars samma fenomen.

PMT R fortsättningsvis :2cool
 
Vad jag har hört ska sawa:s soft och medium däck vara rena skiten,
däremot körde jag hela förra säsongen med sawa:s hårda bak och det var det inga fel på! Var knappt halvslitet när jag sålde hojen i slutet av säsongen och då hade det gått mängder med träningar, 5 tävlingar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top