Däcklagning på resan

Jag brukar smasha, eller "montera av" utanpåverket till en billig 12v-kompressor. Där finns mycket utrymme att tjäna, eftersom en sann "minikompressor" upplevs som "tung" av dumt folk om den är optimalt packad.

Dom väljer hellre att köpa en större, och därmed "lättare" hyllgranne eftersom den "ger mer för pengarna" - trots att det verkligen var en minikompressor dom var ute efter.

Ja! Den nu strippade minikompressorn uppvisar strömförande delar man kan komma i kontakt med. Undvik att slicka på dessa.

Det finns även blottlagda, rörliga delar på denna nya mikrokompressor. Där skall man inte stoppa in snoppen.

Kan man bara hålla tungan rätt i mun och kläderna någorlunda kvar på kroppen under däcksjobbet så är detta inget större problem, och man har tjänat påtagligt med plats i sin packning.

Imponatoreffekten skall vi inte glömma!
Åtskilliga medresenärer drabbade av sitas pollex utropar: "Wow! Har du byggt den själv?" när dom ser det nakna chassiet med dess rörliga delar in action - medans man lagar deras punktering.

Självklart vänder jag mig bort när jag svarar "ja". Man vill ju gärna framstå som blygsam och modest.

Hittar man en minikompressor med inbyggd manometer är denna ofta ett bra val att slakta ner i storlek.
Steam-punk vibbarna slår hårt.

Jag gjorde just så under många år, men tyvärr innebär frånvaron av hölje även att den en gång råkade vara deformerad när den skulle användas… så nu letar jag en så liten som möjligt med inbyggt batteri och som inte är skräp.

Med vänlig hälsning,

En relevant fråga i ett sporthojsforum helt klart, personligen får jag typ också plats knappt med plånkan innanför skinnstället när jag ska brassa sporthoj. Däremot vid långresor är det annan hoj, för mig i alla fall, med packmöjligheter och som TS skrev, han avser att göra långresa på en Z1000SX så man kan gissa att han har sidoväskor i alla fall.
Korrekt såklart. Jag har hela kittet så packutrymme finns. När jag kör min lilla sporthoj Honda Grom 😂så är jag så nära hem att jag kan ta en taxi dit o hämta upp hojen med bilen om det behövs .

Jag gjorde just så under många år, men tyvärr innebär frånvaron av hölje även att den en gång råkade vara deformerad när den skulle användas… så nu letar jag en så liten som möjligt med inbyggt batteri och som inte är skräp.

Med vänlig hälsning,

Meh!
Du måste ju lägga den skalade kompressorn i en egen liten Zargeslåda.
Dummy. Fattar ju alla jue...

Med vänlig hälsning,

Vikten är 430 gram totalt så den viktminskning jag kan göra är liten. Jag släpar dessutom vanligtvis med mig egen öl och glas att inmundiga drycken i då jag lärt mig att dessa ofta inte uppfyller mina krav på träffplatsen. Då dessa väger betydligt mer än både kompressor och lagningsprylarna ser jag ingen anledning att viktminimera när min lilla motorcykel ändå har tillräckligt med kraft.
Jag är dessutom inne på min tredje kompressor då jag gett bort min till motorcyklister i nöd. Utan höljet tror jag det blivit svårare, men vi är olika. 🛵🛵:krama:krama
1747485483382.png

Vikten är 430 gram totalt så den viktminskning jag kan göra är liten. Jag släpar dessutom vanligtvis med mig egen öl och glas att inmundiga drycken i då jag lärt mig att dessa ofta inte uppfyller mina krav på träffplatsen. Då dessa väger betydligt mer än både kompressor och lagningsprylarna ser jag ingen anledning att viktminimera när min lilla motorcykel ändå har tillräckligt med kraft.
Jag är dessutom inne på min tredje kompressor då jag gett bort min till motorcyklister i nöd. Utan höljet tror jag det blivit svårare, men vi är olika. :krama:krama
View attachment 515231

Jag har en ny liknande i packbar låda som jag köpt på en bilskrot för 200kr. Den tar inte mycket plats men jag har kommit till den slutsatsen att en modernare med inbyggt batteri och automatisk tryckvakt (oklar kalibrering förstås) är smidigare och enklare att hantera på alla vis. Därför får nog denna ändå stanna hemma.

a3f92c3909aebead41db0054e9c6ca9f.jpg

Med vänlig hälsning,

Jag brukar smasha, eller "montera av" utanpåverket till en billig 12v-kompressor. Där finns mycket utrymme att tjäna, eftersom en sann "minikompressor" upplevs som "tung" av dumt folk om den är optimalt packad.

Dom väljer hellre att köpa en större, och därmed "lättare" hyllgranne eftersom den "ger mer för pengarna" - trots att det verkligen var en minikompressor dom var ute efter.

Ja! Den nu strippade minikompressorn uppvisar strömförande delar man kan komma i kontakt med. Undvik att slicka på dessa.

Det finns även blottlagda, rörliga delar på denna nya mikrokompressor. Där skall man inte stoppa in snoppen.

Kan man bara hålla tungan rätt i mun och kläderna någorlunda kvar på kroppen under däcksjobbet så är detta inget större problem, och man har tjänat påtagligt med plats i sin packning.

Imponatoreffekten skall vi inte glömma!
Åtskilliga medresenärer drabbade av sitas pollex utropar: "Wow! Har du byggt den själv?" när dom ser det nakna chassiet med dess rörliga delar in action - medans man lagar deras punktering.

Självklart vänder jag mig bort när jag svarar "ja". Man vill ju gärna framstå som blygsam och modest.

Hittar man en minikompressor med inbyggd manometer är denna ofta ett bra val att slakta ner i storlek.
Steam-punk vibbarna slår hårt.

Det där är ju manligt förstås och nästan så jag skulle kunna tänka mig att göra. Men som vanligt är det viktigast att vara snyggast vid mojjen, så packväskor och annat mög går helt enkelt inte.

Skämt åsido; hur bra är de där kolsyrepatronerna? Räcker det med en? En sån skulle man kunna tråckla ner bakom någon plastbit…

Last edited:
Det där är ju manligt förstås och nästan så jag skulle kunna tänka mig att göra. Men som vanligt är det viktigast att vara snyggast vid mojjen, så packväskor och annat mög går helt enkelt inte.

Skämt åsido; hur bra är de där kolsyrepatronerna? Räcker det med en? En sån skulle man kunna tråckla ner bakom någon plastbit…
Krävs nog två för att ta sig till närmaste pump för att justera trycket. MTB-däck på cykel räcker med en.
Ska du bara till mojjen så är chansen minimal att du får punka

Nu beror det givetvis på däcksdimensioner, hur många man är på hojen osv men nog skulle jag ta med mig åtminstone tre patroner…

Med vänlig hälsning,

Med vänlig hälsning,
Du får utvärdera min till helgen, den Osram som jag länkade till tidigare.
Vill du bara veta storleken mer exakt så skulle jag säga att den är bra precis som en långburk i formatet.
Det blir samtidigt en knivig valsituation, det blir ju faktiskt en mindre långburk som har möjlighet att åka med... :va

Minikompressor_1.jpg

Nu ikväll blev jag nyfiken, och testade min med möjlighet att ställa in att den jobbar till önskat tryck.
Det fungerade utmärkt.
Provade mot en dyrare variant av tryckmätare, och den lilla elektroniska mojängen visar exakt.
Provade två tryck, 1,5 och 2,5 bar.
Så…..bra skit så långt.

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025