Däckkombination Fireblade -96

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag ber om ursäkt ifall jag upprepar någon annans fråga - sökfunktionen levererade inte vad jag ville veta.

Jag har i dagsläget Contiforce fram+bak på hojen, fram verkar ha tokbra grepp vid bromsning, men bak släpper gärna vid gas/wheelies, men förutom detta har jag ingen uppfattning om kvaliteten på dessa däck mer än att bakdäcket helt saknar livslängd med min körning (försvinner 0.5mm/20 mil de rundor jag knappt rör gasen). Jag har nyss köpt hojen och kör fortfarande lugnt på den, men vet av erfarenhet från tidigare hojar att det brukar gå rätt fort i böjarna, så därför vill jag ha på däck som klarar av detta på ett miltalsekonomiskt sätt. Det däcket som behöver bytas är bakdäcket, men jag är även öppen för att byta fram för att matcha annat bakdäck.

En kommentar om nuvarande setup är att hojen inte stannar kvar i spår i böjarna utan vandrar utåt trots brytande i styret - har detta med däckskombinationen att göra? Problemet löstes inte helt genom att sänka framänden de där rekommenderade 2mm.

Enligt vad jag har läst så ska Pilot Sport fram+bak fungera bra, men jag såg gärna ett lite hårdare däck bak då jag hatar att kränga däck i tid och otid. Hur fungerar kombinationen Pilot Sport fram/Pilot Road bak? Är det stor profilskillnad? Jag är främstkurvåkare, mindre grepp kan jag leva med, men inte att hojen känns fel i böjarna.

Tacksam för input/åsikter/bilder på profilen på däck

Jag körde en Blejd med Pirelli Diablo fram och Metzelers mer gat-/milbetonade däck bak. Den kändes okej i böjarna. Tyvärr kändes den inte okej i koppling, bromsskivor eller mellanregister, men det är ju en annan femma. Finns inte Pilot Power i 16"? om det finns hade jag kört power fram och road bak. Pilot Sport borde väl också funka, iofs.

Vad skulle hända om jag behåller mitt Contiforce-framdäck som nog har en säsong kvar i sig (hårdaste touringblandning), och slänger på ett Pilot Road bak, för att vänta tills senare med att byta ut framdäcket mot en mjukare blandning? Hur påverkas vägegenskaperna av det, mer understyrning?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg