"Däckklet", "däckgucka", för gördetsjälvaren

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Ljusdal "Lightwalley"
Hoj
R1 -00
HansJ skrev:
Vi kanske ska byta lite tjänster? Den sidan verkar inte må så bra...


Nja, nu blev jag lite lessen i ögat, jag som jobbat så hårt....not!!!!
Hemsidan är inget för däckmaskinerbranchen funkar mkt bättre med en katalog...dock har vi ingen sån klar heller men på gång....men tack ändå
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Bakhjul skrev:
Nja, nu blev jag lite lessen i ögat, jag som jobbat så hårt....not!!!!
Hemsidan är inget för däckmaskinerbranchen funkar mkt bättre med en katalog...dock har vi ingen sån klar heller men på gång....men tack ändå
Kikade på hemsidan idag igen och då funkade den. Du behöver inte vara ledsen, den ser bra ut! :tummenupp Problemet var att den inte funkade alls igår, fick en massa felmeddelanden om att den inte hittade G driven eller liknande, och när alla felmeddelanden var lästa stod den fysiska adressen i pathen, tror tom att plse numret var uppe nån gång.
 

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Ljusdal "Lightwalley"
Hoj
R1 -00
moto-gg skrev:
det är vad jag kallar sporthojs-brossa om det fanns något som heter månadens sporthojare så skulle du bli mr juli direkt :Bugar :Bugar :tummenupp


Tackar1 man försöker ju bara....dock kan jag erbjuda lite tjänster på kvällar.....OBS Däckjobb... och så om det kan vara av intresse så har jag maskin för de flesta jobb för att lägga om däck och balansera både MC och PV är dock på semester fr v29 och 4 veckor framåt...finns i Spånga/lunda (Stockholm)
 

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Ljusdal "Lightwalley"
Hoj
R1 -00
HansJ skrev:
Kikade på hemsidan idag igen och då funkade den. Du behöver inte vara ledsen, den ser bra ut! :tummenupp Problemet var att den inte funkade alls igår, fick en massa felmeddelanden om att den inte hittade G driven eller liknande, och när alla felmeddelanden var lästa stod den fysiska adressen i pathen, tror tom att plse numret var uppe nån gång.



Bra att den funkar nu då...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Bakhjul skrev:
Tackar1 man försöker ju bara....dock kan jag erbjuda lite tjänster på kvällar.....OBS Däckjobb... och så om det kan vara av intresse så har jag maskin för de flesta jobb för att lägga om däck och balansera både MC och PV är dock på semester fr v29 och 4 veckor framåt...finns i Spånga/lunda (Stockholm)
och jag som har nya sulor på ingång nästa vecka...
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Rörmokare har ett slags klet som de använder när de sätter ihop avloppsrör (eller nåt) där man har en gummipackning. Det är väldans halt och funkar till crossdäck i alla fall. Finns på tub.

Tydligen finns det olika sorter, den ena torkar och upphör att vara halkig medans den andra (siliconbaserad?) förblir hal och passar bäst till innerslangen på crossen för att förhindra punka.
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
klet!

Pebl skrev:
Rörmokare har ett slags klet som de använder när de sätter ihop avloppsrör (eller nåt) där man har en gummipackning. Det är väldans halt och funkar till crossdäck i alla fall. Finns på tub.

Tydligen finns det olika sorter, den ena torkar och upphör att vara halkig medans den andra (siliconbaserad?) förblir hal och passar bäst till innerslangen på crossen för att förhindra punka.

Verkar som du har bra koll, fina tips eftersom jag kör cross i bland åxå :tummenupp Taximycké
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hej alla däckkrängare!

Fråga 1:
Själv brukar jag smörja däcket med glycerin innan jag kränger på det eftersom glycerinet mildrar åldrandet (tror inte man ska ha glycerin på slitbanan :hihi ). Man har ju haft Alfa Romeo (kardangummin)!
Men jag vet inte om glycerinet bidrar till fälgspinn. Jag upplever inga problem (man kanske skulle krita däcket på sidan) men vill gärna veta om nån annan har använt glycerin vid däckkrängning?


Fråga 2 är rätt OT men eftersom vi har lite däckare här så...
Min gamla traktor har en rätt redig reva i ena däckssidan i ena bakdäcket. Revan är nån centimeter bred och 1-2 dm lång och går åtminstone delvis ner i korden. Revan är antagligen orsaken till att den "skumpar" rätt friskt på det däcket när man ligger och toppar :) åket på high way i 40+ km/h.
Kan man (dvs en däckare) riva av däcket och sen lägga en lagningslapp på insidan?
Finns det lagningslappar som har korda? Tror det går åt lite kord för att "hålla ihop" skadan.
Vad kostar ett sånt jobb? (ungefär)
Vad väger hjulet? 100 kg? 200 kg?

Har liksom inte lust att kosta på nya baktofflor på en traktor som bara ska skrapa lite snö ibland men vill gärna ha hygglig driftsäkerhet etc trots att det är en gammal härk.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
såpvatten funkar utmärkt efter alla mina 123miljoners däckbyten.. :död
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
SM 570 RR skrev:
såpvatten funkar utmärkt efter alla mina 123miljoners däckbyten.. :död

250kg och 250 km/h

180kg och 150 km/h


Tror att det är den stora skillnaden om man ser till vilka hojar du kör med.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Chrille skrev:
250kg och 250 km/h

180kg och 150 km/h


Tror att det är den stora skillnaden om man ser till vilka hojar du kör med.

Och vad har det med saken att göra? :confused: :va
Limmar du fast däcken?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
SM 570 RR skrev:
Och vad har det med saken att göra? :confused: :va
Limmar du fast däcken?
Kanske inte borde lägga mig i men det handlar väl om hur mycket däcket frestas på.
Utan att se ner på motard så är det ju så att effekt relaterat vikt avgör ju hur mycket däcket måste sitta fast på fälgen. Bilar i top-fuel skruvar ju t.o.m. fast däcken på fälgarna. Iofs kör de med rätt lågt tryck för att få större footprint men ändå...

Edit: Hur kan man stava fel på tpo-fule?
 
Last edited:

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
SM 570 RR skrev:
Och vad har det med saken att göra? :confused: :va

Rotationsbelastningen vid acceleration och inbromsning. Det drar mycket hårdare i ett däck vid inbromsning av 250 kg från 250 km/h än vid inbromsning av 180 kg från 150 km/h.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
sepahewe skrev:
Rotationsbelastningen vid acceleration och inbromsning. Det drar mycket hårdare i ett däck vid inbromsning av 250 kg från 250 km/h än vid inbromsning av 180 kg från 150 km/h.

öhh jo jag vet. :rolleyes: :rolleyes:
Hittills har inget gatdäck släppt för mig .
Och dom senaste satt på en Blackbird. :näsblod
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top