Hej alla däckkrängare!
Fråga 1:
Själv brukar jag smörja däcket med glycerin innan jag kränger på det eftersom glycerinet mildrar åldrandet (tror inte man ska ha glycerin på slitbanan
). Man har ju haft Alfa Romeo (kardangummin)!
Men jag vet inte om glycerinet bidrar till fälgspinn. Jag upplever inga problem (man kanske skulle krita däcket på sidan) men vill gärna veta om nån annan har använt glycerin vid däckkrängning?
Fråga 2 är rätt OT men eftersom vi har lite däckare här så...
Min gamla traktor har en rätt redig reva i ena däckssidan i ena bakdäcket. Revan är nån centimeter bred och 1-2 dm lång och går åtminstone delvis ner i korden. Revan är antagligen orsaken till att den "skumpar" rätt friskt på det däcket när man ligger och toppar
åket på high way i 40+ km/h.
Kan man (dvs en däckare) riva av däcket och sen lägga en lagningslapp på insidan?
Finns det lagningslappar som har korda? Tror det går åt lite kord för att "hålla ihop" skadan.
Vad kostar ett sånt jobb? (ungefär)
Vad väger hjulet? 100 kg? 200 kg?
Har liksom inte lust att kosta på nya baktofflor på en traktor som bara ska skrapa lite snö ibland men vill gärna ha hygglig driftsäkerhet etc trots att det är en gammal härk.