Däckfråga.

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Vilken däcktyp ska jag välja till min gamla XJ900 -83 , diagonal eller radial ?
Vad är skillnaden vid körning?

Citat: "Radial tires are lighter, last longer, have better cornering grip, and provide lower rolling resistance. Due to the superior acceleration, braking and cornering radial tires are the best choice for fastest motorcycles."

oja, på mitt gamla jobb (däckmontör i 10 år) så sålde vi säkert 4-5 st om året

men det e inget skit att köra på, då användaren oftast hade en veteranare som han ville ha i utställningsskick..

Så det är inget helt fel val att köpa diagonaldäck? Har ju en gammal hoj o kör relativt lugnt.

Det finns radialdäck som ser ut som diagonaldäck men uppför sig som radialdäck. Tex Michelin Pilot Active som kommer i de dimensioner som gäller för äldre hojar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diagonaldäck är ok på Elmia .. där ser de pheta ut på en Caferacer.

finns nog ingen anledning att ha det på en hoj som man kör med

Så det är inget helt fel val att köpa diagonaldäck? Har ju en gammal hoj o kör relativt lugnt.

Helt fel är det väl inte, men däcken är fantastiskt mycket sämre. Och eftersom ett kasst däck kan sabotera känslan helt i en hoj så känns det lite tveksamt att köpa kassa däck.

Eftersom däcken har oerhört stor påverkan av köregenskaperna och upplevelsen så finns det absolut INGEN anledning att göra hojen mindre bra ...

Köp bästa möjliga däck för din hoj och dig :tummenupp
En xj 900 från -83 förtjänar bra däck:hej

Glöm inte att en XJ900 från 83 är konstruerad för diagonaldäck, så det kommer alltså inte bli så otäckt som folk skriver för den körning som nämns... Men finns det radial i rätt dimension så är det såklart ett bättre val!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Glöm inte att en XJ900 från 83 är konstruerad för diagonaldäck, så det kommer alltså inte bli så otäckt som folk skriver för den körning som nämns... Men finns det radial i rätt dimension så är det såklart ett bättre val!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Ja, det var så jag tänkte från första början. Det är väl en vanlig brukshoj, och inte utställningshoj?:)

Ja, det var så jag tänkte från första början. Det är väl en vanlig brukshoj, och inte utställningshoj?:)

Ja , en helt vanlig gammal hoj. Tuffar mest på i sakta mak , inga provocerade kurvtagningar o så.
,,kan väl hända att jag glömmer hastighetsmätaren på en raksträcka ibland,, :hihi
Radial får det bli !! Tack för tipsen boys!!

Om du köper Michelin Pilot Activ som är moderna diagonaldäck för äldre hojar så kan jag lova att du inte blir besviken. Det kan vara svårt att hitta däck till gamla hojar men de här finns i rätt dimensioner och känns mycket bra att köra med.

Bifogat

• shopping.jpg
    shopping.jpg
    8.6 KB · Visningar: 42
Jag körde Pilot Activ på min gamla R100RS - mycket bra däck.

Ja chassit på en gammal hoj fungerar inte bättre med radialdäck. Tvärtom faktiskt genom att de inte är lika stötupptagande. Är det greppet man är orolig för så sitter det förstås i gummiblandningen och inte i om det är ett diagonaldäck (med bra profil) eller ett radialdäck.

Man ska kanske inte sätta likhetstecken mellan ett nytt och bra diagonal-hojdäck med ett 50 år gammalt och fyrkantigt diagonaldäck på en 1960 års Ford Taunus 15M längst bort i hörnet på bilskroten.

Moderna hojar är förstås konstruerade för radialdäck som är en del i ett för övrigt stadigare chassi.

Hur är det med livslängden på tex. Michelin Pilot Activ om man jämför mot radialdäck ?
Fast egentligen är det komforten som kommer i första hand.

Du behöver inte oroa dig för livslängden.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...