Däckfråga...

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Vad är skillnaden på att köra med 120/70 mot 120/60 däck fram på en sporthoj?

Är det någon som kör med 120/60 som vet fördelar/nackdelar?

Däcken är slicks och ska gå på bana.

Last edited:
http://www.riderforums.com/archive/index.php/t-18343.html

70 profil är att föredra om jag förstår det här forumet korrekt?!
60 profil är lägre så du får mindre sidytor och därmed sämre grepp.
Dock "sänker" du framgaffeln vilket borde göra den mer kvickstyrd...
Detta är dock om vi pratar om exakt samma däck då det skiljer en del mellan märken/modeller osv.

Vill du ändra karraktären på något vis eller har du kommit över billiga 60 däck?

Last edited:
Billiga däck skulle jag beskriva det som. Men såg att det är 60 profil på dom!

Däcken är slicks och ska gå på bana...........

Ok. Det var en annan femma ;) Vad jag kunde finna genom google var att 60 profil kunde i vissa fall vara finfint om det var slicks/race, men mindre lyckat i de flesta fall som vanliga gatdäck om man vill ha fästet. Hoppas någon kunnigare kan hjälpa dig imorgon eller så. Kudden lockar.

Btw bågen bör dock oavsett bli ännumer lättstyrd.

Sen är det väl frågan lite om hur hårt du kör också, vissa skulle nog köra lika fort på crossdäck på bana, medan vissa labbar med 0,001bar lägre däckstryck och märker skillnad. Jag har ingen aning om ditt tempo, det var mer en tanke bara :)

Det är inte endast profilen är det som avgör om det är ett bra däck... Det viktiga är att det matchar mellan fram och bakhjul tillsammans med hojen, och att det är däck som känns bra att köra.
Omöjligt att säga endast genom att få en siffra.

Vad för däck är det? Tror att du kanske kan få ett bättre svar om du berättar det...

Olika tillverkare kan uppge precis samma dimensioner men va helt olika i profil, bredd och känsla.

Är det Bridgestone vi pratar om? När jag körde med slicks var det 60-profil fram. Att det skulle bli sämre grepp är inget jag märkt men det som jag tycker mig känna är att hojen blir mer distinkt vid inbromsning och att små ojämnheter känns mer. Orsaken till detta beror kanske på den lägre profilhöjden då det blir mindre gummi som fjädrar. Men som sagt ovanstående är mina erfarenheter frågar du någon annan tycker de kanske tvärtom.

Gomorron!

Däcken är [FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Bridgestone. Soft , Medium samt [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica]002 pro medium

Bak är 180/?-17
[/FONT]

Är det Bridgestone vi pratar om? När jag körde med slicks var det 60-profil fram. Att det skulle bli sämre grepp är inget jag märkt men det som jag tycker mig känna är att hojen blir mer distinkt vid inbromsning och att små ojämnheter känns mer. Orsaken till detta beror kanske på den lägre profilhöjden då det blir mindre gummi som fjädrar. Men som sagt ovanstående är mina erfarenheter frågar du någon annan tycker de kanske tvärtom.

Det RJ försöker säja är att endel dansar styrdans andra dansar disco.

Mao kommer jag inte märka någon skillnad på 120/70-17, 180/55-17 och 120/600-17, 180/640-17? :va

Förmodligen inte då dom nog har rätt lika mått. Eller inte..

Har dina däck 3-siffrigt där det "normalt" är % så är det inte %, utan det är däckets diameter i mm. Så dina exempel är kanske exakt dom samma om man räknar om dom till den motsvarandes däckmärkets uppgivna storleksbeteckning.

Du jämför däck som har:
120mm / 70% / 17 tum mot 120mm / 600mm / 17 tum
180mm / 55% / 17 tum mot 180mm / 640mm / 17 tum.

Sen är uppgivna siffror ibland inte så exakta mot verkligheten heller. Ett 120 däck kan vara 117-124mm brett typ. Men i vilket fall kan du inte jämföra olika siffror som uppger helt olika saker.

Last edited:
Ett högre däck ger snabbare styregenskaper.
Men sämre stabilitet sämre stabilitet rakt fram.
Man hittar mkt intressant i bike :)

Förmodligen inte då dom nog har rätt lika mått. Eller inte..

Har dina däck 3-siffrigt där det "normalt" är % så är det inte %, utan det är däckets diameter i mm. Så dina exempel är kanske exakt dom samma om man räknar om dom till den motsvarandes däckmärkets uppgivna storleksbeteckning.

Du jämför däck som har:
120mm / 70% / 17 tum mot 120mm / 600mm / 17 tum
180mm / 55% / 17 tum mot 180mm / 640mm / 17 tum.

Sen är uppgivna siffror ibland inte så exakta mot verkligheten heller. Ett 120 däck kan vara 117-124mm brett typ. Men i vilket fall kan du inte jämföra olika siffror som uppger helt olika saker.

Tackar för ett BRA svar! :tummenupp

120/70/17 blir 599,8mm ungefär i diameter. Om jag räknade rätt på min mobiltelefon nu. Så 120/70 är samma som 120/600.

Det gäller väl bakdäck bara? :va Fram så borde det ju vara tvärs om, eftersom man får flackare gaffelvinkel med högre profil där.

Ingen aning om hur det går till... läste det i bike.
De svarade på en fråga om att byta däck från 120/65 till 120/70
så det måste ju vara framdäck.

120/70/17 blir 599,8mm ungefär i diameter. Om jag räknade rätt på min mobiltelefon nu. Så 120/70 är samma som 120/600.

Då får vi det till samma på framdäcket.

Men bakdäcket 180/55-17 får jag till 629.8mm, vilket får ett 180/640 till ett 180/58-17. Detta är en minimal skillnad...

Bara köra som vanligt mao! :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...