Däckfråga Sportec M-1 vs. M3

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Tänkte skaffa nytt bakdäck under veckan och tänkte höra med er om det är nån märkbar skillnad i egenskaper på dessa två däck. I dag har jag ett M1 som sitter på (som jag övrigt är nöjd med) men enligt dackonline så är M3 anpassat efter min FZ-1n. Prismässigt skiljer det bara ca 200kr.

Kan även tänka mig nåt annat bra däck, typ Pilot Power 2ct eller liknande. Vill dock inte lägga mer än 1500kr.

Blir en del kvällskörningar på Falken, Anderstorp och kanske nån SMC kurs men troligtvis mer landsväg med inspirerad körning.

Någon som har några kommentarer?

Last edited:
Enligt min erfarenhet är M1 ingen höjdare, eller det kanske är ett OK gatdäck men livslängden ar fantastiskt dålig. M3 ska vara bättre efter vad jag har hört.

EDIT: Jag hade köpt ett "bandäck", typ Racetec nånting för den användning du beskriver. Folk snackar om att dom skulle vara hala och dåliga för gatkörning men jag tycker inte att det är någon större skillnad.

Last edited:
Kört en uppsättning M1 på min ZZR livslängd under 300 mil.
Den korta livslängden går inte hand i hand med fästet, uruselt fäste i blött väderlag.

På ZZR:en kör jag Roadtec Z6 eller vad det heter nu, bättre alround däck till den hojen.
Bra livslängd kontra fäste, både i vått o torrt.

På Apan provade jag pilot power 2ct, super nöjd med däcken bra fäste i både vått o torrt bättre än Roadtec i blött. framdäcket har gått 800 mil, o det är kanon fint rullar en bra bit in i nästa säsong.... Bak blir det byte inom 200 mil och det har gått ca 400 idag.
Jag har enbart kört gata iår...men mycket lek o tuonon tuggar bakdäck till frukost....

Men nästa gång på tuonon skall det provas nya dunlopp nu vad det heter som blivit rosat i alla tester.......

Har ingen erfarenhet av M1.
Har kört på M3 en del, både gata och bana.
M3 funkar bra på bana så länge det inte är för varmt (22+ celsius) och man samtidigt pressar det för hårt. Blir det för varmt så kan det släppa helt plötsligt. Det är dock bättre än Pilot Power som släpper ännu mer drastiskt när det blir för varmt. Pilot Power är bättre än M3 när det är blöt dock.

Testa Metzeler Racetec Interact k3, funkar skitbra på bana och gata :tummenupp

Mvh: jan

OK, tack för alla svar.
Då känns det som jag väljer bort M1 till förmån för antingen M3 eller Power 2ct. Vill även påpeka att jag inte pressar hojen speciellt hårt så jag tror inte att jag kommer att ha problem med att däcken blir för varma.

Roadtecen tycker jag ser lite tråkiga ut (touring) medan Racetecen ser lite för sportiga ut (bankörning). Piloten tycker jag nog är snyggare än M3 fast båda dessa känns mer "allround".

M3 vs Pilot 2ct?

M3 vs Pilot 2ct?
En smakfråga och lite avhängigt in körstil. Pilot 2CT är bättre i regn medan M3 pallar en bandag bättre. Personligen kommer jag inte överrens med 2CT, de verkar dock hålla längre. Runt 7-800 mil på 2CT mot 5-600 mil på M3.

M1 fungerar såklart om man inte kör mer än det klarar. Gäller ju alla däck förresten, men finns bara en anledning att köpa det: du vill verkligen ha ett billigt däck.

Last edited:
På Apan provade jag pilot power 2ct, super nöjd med däcken bra fäste i både vått o torrt ......

Är inne på mitt 3:e pilot power 2ct och är super nöjd på både vått och torrt, testade och gasa på lite på Sviestad när det regnade och det höll i bra.
Ett test i nån av hojtidningarna fick just det här däck bästa resultat på regn.

Har själv beställt de vanliga pilot power, som förhoppningsvis kommer i veckan.. Kan starkt rekommendera dem..

1200 för bak och cirkus 960 för fram från dackonline.

Ni som kör 2CT, varför kör ni på dem och inte de vanliga? Har hört att många gillar dem för det lite hårdare mitten och mjukare sidor. Men blir det så stor skillnad i mil/grepp:va

/lånar tråden jag vet:D Men bättre det än att starta ny kanske:rolleyes:

Last edited:
Jag hade en FZ1S -08 och på den körde jag med Pilot Power 2CT sista tiden, funkade skitbra, mest gata och någon enstaka bankörning. Annars prova Dunlop Sportsmart om bankörning skall prioriteras mer.

Kan annars rekomendera Dunlop sportsmart ska va bra både på torrt och
blött underlag,vann motorrad däcktest.
Dock något dyrare.

Edit:Ogmike hann före.

Last edited:
Inte helt 200 över när jag fick på mina Pilot 2´or men jag måste kört runt 800-900 mil iaf och det nog en 2-3 mm kvar i mitten. Då har det ändå blivit 6 dagar storbana och 8-9 ggr på gokartbana.

På Gotland Ring var det nästan härdsmälta på sidorna men det berodde troligtvis på kass kurvteknik = för lite gas genom kurvan.

På Gelleråsen var kurvtekniken bättre men fjädringen på tok för mjukt inställd så då fick jag klackar sällan skådade =) Här fick dom smaka lite regn (halvt pass) men ingen tendens till släpp.

På gokartbana (Rörken) har det blivit en hel del regn utan släpp, en blöt vända med egen instruktör p.g.a fåtal deltagare fick jag kommentaren "inte ens jag vågar lägga ned den sådär mkt" =) Växte man lite, men fenomenalt grep i vått så en vacker dag skrotar man väl av med buller o brak...

De enda knepiga tendenserna jag märkt av är exempelvis efter tankning under en tur och man rullar iväg genom en kurva så kan det gunga till i bak. Det är inget som någonsin känts farligt men man blir lite förvånad, ungefär som att köra över en mindre sten, kotte eller liknande "boink" o så gungar det till trots att man nästan bara rullar genom kurvtagningen.

Inte lika effektstark maskin som din men troligtvis tyngre.

Pilot Power som släpper ännu mer drastiskt när det blir för varmt. Pilot Power är bättre än M3 när det är blöt dock.
Mvh: jan

Menar du Power 2CT nu?

Ni som kör 2CT, varför kör ni på dem och inte de vanliga? Har hört att många gillar dem för det lite hårdare mitten och mjukare sidor. Men blir det så stor skillnad i mil/grepp:va

Om jag minns rätt ät inte 2CT hårdare på mitten än vanliga Power, bara mjukare på sidorna.
Därav problemet att de kan släppa hastigt när de blir för varma.
Dock inte HELT säker på detta...

Last edited:
Är M1 ens höghastigetsklassade? :va

Hade dom på KTMen, kom 3-400mil på dom.

Grymt grepp men tokhögt slitage, och då var den ändå 180km/h max :tungan

Jag har också kört med M1 hela sommaren (hållt ca 600-700 mil) och är jättenöjd med det -för både gata och bana (inkl. Anderstorp!)

Har precis idag faktiskt monterat på ett M3 (inte testat det förut)
och hoppas få testa det på Anderstorp på fredag, så snart kanske jag kan svara på om det är någon skillnad, enligt min mening (förväntar mig dock inte att det ska hålla lika många mil) återkommer i så fall :)

Har snart slitit ut tåv m3. Har haft dom bak på motarden, nästan bara kört bana. Har funkat riktigt bra tycker jag. När det släpper så kasar det fint.

Kört två uppsättningar M1 och en uppsättning M3. De har hängt i bra på bana (ok, effektsvag hoj och inte översnabb pilot). M3:orna höll dock betydligt bättre, så skiljer det bara 200:- så räknar du lätt hem det i livslängd. Har varit så nöjd, så jag tänkte testa M5:orna, men en varm dag på Knutstorp kokade hjärnan över, och jag spontanköpte ett set Power One. Dock inte testat dem i vätan ännu

Min erfarenhet av 2ct är att det kan släppa mycket brutalt i utgångarna på kurva om man pressar lite. När det väl släpper är det som att åka på såpa och mycket lätt att lägga omkull. Gissar att det har att göra med den hårda gummiblandningen i mitten av däcket. Åker på dunlop nu som i mitt tycke fungerar mycket bättre. Livslängden på 2ct är dock helt godkänd.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla