Däckfråga (En till)

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Har en däckfråga (Bakdäck) om hur länge jag vågar köra.
Vet att när man väl funderar på att byta så är det dags,men har ingen lust att krångla med däckbyte nu när säsongen snart är slut. Hoppades kunna vänta tills den står för vinterförvaring i garaget. Kommer kanske köra 100 mil till med lite tur.

Inte snålhet. Är bara rädd om de få dagar som kanske är kvar.

Markeringen i bakdäcket som indikerar "dags att byta" börjar nå sitt slut på vissa ställen. Men är lite osäker på hur mycket som finns kvar då eller hur många mil som finns kvar.

Att jag borde byta är väl helt klart. Vill som sagt bara vänta tills jag ställt in den efter säsongens slut.
 
Man skulle också kunna säga att man borde kanske vara rädd om alla de dagar som är kvar?
Eller så kanske man bara har några få dagar kvar...

Är man osäker kan man byta.

Välj själv.
 
Ett däcksbyte går ju på nolltid. Av med hjulet och bort till en krängare och sen på igen. Skönt att ha bra ostar när tempen sjunker framåt hösten. Do It
 
Last edited:
Bifogar bild på däcket.
Snålhet:Nej, Bekvämlighet: Ja, Bytt på nolltid: Nej :rodnar

tire1.jpg
 
Snabb reflektion....

Du har dåligt med mönster vilket ger dåligt grepp vid kallt och blött väglag.
Vi är på väg in i hösten nu och det blir inte varmare direkt.
100mil till på det däcket går säkert att få ut men det är inte trafiksäkert längre och speciellt inte om det blir kallt/blött.
Dessutom är däcket ganska plattslitet i mitten. Då får du en "kant" att gå över vid nerlägg.
Denna kanten gör att hojen inte vill svänga direkt och det känns som om hojen faller när du går över kanten.

Jag skulle rekommendera ett byte nu och sedan kanske kunna åka mer än 100mil innan du ställer av/bort.
Med ett bra bakdäck, så ökar ju chanserna att kunna köra lite längre i höst också.
 
Bifogar bild på däcket.
Snålhet:Nej, Bekvämlighet: Ja, Bytt på nolltid: Nej :rodnar

View attachment 391139

Har du svängt något med det där däcket? Det ser ut som motsatsen till mitt bakdäck... :va

Jag skulle inte våga köra på vanlig väg med det där däcket så här sent på säsongen. Jag håller med de andra i tråden. Byt nu så har du ett bättre grepp de veckor som är kvar. Dessutom är det bara att rulla ut i vår.
 
Snabb reflektion....

Du har dåligt med mönster vilket ger dåligt grepp vid kallt och blött väglag.
Vi är på väg in i hösten nu och det blir inte varmare direkt.
100mil till på det däcket går säkert att få ut men det är inte trafiksäkert längre och speciellt inte om det blir kallt/blött.
Dessutom är däcket ganska plattslitet i mitten. Då får du en "kant" att gå över vid nerlägg.
Denna kanten gör att hojen inte vill svänga direkt och det känns som om hojen faller när du går över kanten.

Jag skulle rekommendera ett byte nu och sedan kanske kunna åka mer än 100mil innan du ställer av/bort.
Med ett bra bakdäck, så ökar ju chanserna att kunna köra lite längre i höst också.

Tack för ett jättebra, förklarande och tydligt svar till en okunnig återfallsknutte! :Bugar
Nytt däck är beställt.
 
Har du svängt något med det där däcket?

Hur gör jag vägen till jobbet krokigare? :)
Men jodå, det körs en del krokiga vägar också. Andra säsongen efter många års uppehåll så i år har jag börjat våga lägga ner en hel del också. Men eftersom jag pendlar med hojen så visst blir det mycket rakt fram. Men till och med jag själv är lite förvånad över att det är så slitet mitt på. Så troligen lägger jag inte ner så mycket som jag vill tro! :rodnar
 
Hur gör jag vägen till jobbet krokigare? :)
Men jodå, det körs en del krokiga vägar också. Andra säsongen efter många års uppehåll så i år har jag börjat våga lägga ner en hel del också. Men eftersom jag pendlar med hojen så visst blir det mycket rakt fram. Men till och med jag själv är lite förvånad över att det är så slitet mitt på. Så troligen lägger jag inte ner så mycket som jag vill tro! :rodnar

Gå SMC-kurser. Speciellt på storbana. Du kommer att känna dig bekvämare med hojen och du kommer att slita på gummit på sidorna på bakdäcket. Det funkade för mig. Mitt bakdäck är ett semislick. Mönster i mitten och slicks på sidorna... :3freak
 
Gå SMC-kurser. Speciellt på storbana. Du kommer att känna dig bekvämare med hojen och du kommer att slita på gummit på sidorna på bakdäcket. Det funkade för mig. Mitt bakdäck är ett semislick. Mönster i mitten och slicks på sidorna... :3freak

Svårt att säja emot kloka råd! :)
 
Snabb reflektion....

Bifråga om Hojdäck och Vianor.

Är det samma pris för frakt och montering om däcket är levererat hem eller till Vianor?

Av olika skäl (logistik) har jag svårt att bestämma mig för var jag ska byta eller om jag ska beställa tid och lämna in hela hojen för en gångs skull.
 
samma pris.
Vissa verkstäder vill att du verifierar köpet med tex orderbekräftelsen.
 
Hur gör jag vägen till jobbet krokigare? :)
Men jodå, det körs en del krokiga vägar också. Andra säsongen efter många års uppehåll så i år har jag börjat våga lägga ner en hel del också. Men eftersom jag pendlar med hojen så visst blir det mycket rakt fram. Men till och med jag själv är lite förvånad över att det är så slitet mitt på. Så troligen lägger jag inte ner så mycket som jag vill tro! :rodnar

Man bör ha i minne (jag också) att ditt däck är sannolikt inget radialdäck och har definitivt inte det här med hårdare mitt och mjukare kanter. Så är ju nästan alla sporttouringdäck numera med 2-3 blandningar över den betydligt bredare slitytan. De som bara kört nyare hojar har ofta ingen aning om vilken skillnad det gör. Med smalare däck av den här typen blir just mitten väldigt hårt ansatt och livslängden kan bli försvinnande kort beroende på vikt, effekt, temperatur och förstås körsätt. regn äter också upp de här däcken fort så om du pendlar i alla väder och inte har alltför svängig väg är det inte konstigt alls.

Dessbättre har det kommer modernare däck till de här cyklarna också. Jag har bara erfarenhet av bältdäck som var ett mellanting på väg mot radialdäcken. Stor skillnad och det har kommit bättre grejer efter det. Det finns folk som kan det mycket bättre än jag.
 
Men du måste ju inse själv att det där inte är det bästa nu när höstregnet kommer... får väl ändra mig till..
dumheten bedrar den vise och kroppen får lida pin när han inte ville bli fin... :tungan

Hur stora problem brukar det vara med en relativt effektsvag maskin rakt fram i väta? Metzeler Z6, det anrika gamla sporttouringdäcket med hyfsade regnegenskaper, saknar ju all form av mönster på mitten. Livsfarligt redan som nytt alltså?
 
Hur stora problem brukar det vara med en relativt effektsvag maskin rakt fram i väta? Metzeler Z6, det anrika gamla sporttouringdäcket med hyfsade regnegenskaper, saknar ju all form av mönster på mitten. Livsfarligt redan som nytt alltså?

Även ett däck utan mönster har en tjocklek på gummit. Gummit rör sig och sjunker ner mot asfalten. Så det är inte (Bristen på) mönstret i sig som gör däcket halt, utan bristen på gummi.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top