Däckens bredd/profil vid regbesiktning?

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Om det står däckmått i registreringsbeviset och måtten skiljer sig en gnutta på hojen. Är det petigt på den punkten vid en registreringsbesiktning?

Eftersom hojen omregistreras så borde dom ju inte bry sig om vad det står i de gamla regpapprerna? Om däckens mått nu inte utgör några problem förstås. Har jag rätt eller har jag fel? :confused:

Tacksam för svar

nja, en dimension bryr dom sig absolut inte om iaf. Sen vet jag inte. Senast när jag körde till besiktningen med bredare än i papprerna så ändra dom bara i papprerna :D

/ Hannes

De skiter oftast fullständigt i det. Det är till och med många motardsnubbar som har 18/21 i regbeviset men besiktigar med 17"

Det är väl REGbesiktning frågan handlade om? Inte den vanliga återkommande besiktningen hos SBP?

Regbesiktning är väl lite annorlunda? Jag är själv lite intresserad av detta då jag uppgraderat hjul, gaffel och bromsar. Kan man regbesikta in dessa förändringar utan att behöva ha E-märkt ljus överallt och fickan full med typningsintyg och hållfasthetsberäkningar?

Det skiljer också på om man har helfordons typad hoj eller inte.
De flesta hojar i Sverige är inte heltypade så då kan man besiktiga med vad man vill (så länge mönstret är godkänt)
:)

Så vitt ja vet så när de gäller REGbesiktning så skall allt vara i orginalutförande. om man skall vara petig så får inte de vara andra blinkers, slip-on tonad ruta eller nåt... allt skall vara i orginal utförande.

Reg bisiktade min hoj för 1 månad sen, å min erfarenhet så verkade inte besiktningsmannen bry sig särskillt mkt... de ända han gjorde va att skriva av däckdimentionerna å titta på mitt fhartzugbreif att dom stämde...
så tydligen när de gäller däck så va besiktningsmannen noga me att titta att de stämmer me orginal, men allt annat verkade han inte titta på. (nu var allt oxå i orginal)

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP