Däckdimensioner (höjd på 190/55)

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jag har de senaste 2 åren kört 180/55 däck på min S3 med 6" bakfälg. Enligt specarna skall den ju egentligen ha 190/50 däck, men jag tycker hojen känns mer lättsvängd med 180-däcken.

Förra året började det dyka upp gatdäck med 190/55 profil och jag funderar nu på att testa detta, då däcket borde fungera bättre med bakfälgen och samtidigt ge hojen en ack så liten men välbehövlig liten höjning bak samt en liten större anläggningsyta.

Jag undrar nu dock hur mycket större radien på hjulet blir med 190/55 däck kontra 180/55 på 6" fälg - är lite oroad över att däcket ska ta i hugger.

Några däckexperter närvarande?

Jag har de senaste 2 åren kört 180/55 däck på min S3 med 6" bakfälg. Enligt specarna skall den ju egentligen ha 190/50 däck, men jag tycker hojen känns mer lättsvängd med 180-däcken.

Förra året började det dyka upp gatdäck med 190/55 profil och jag funderar nu på att testa detta, då däcket borde fungera bättre med bakfälgen och samtidigt ge hojen en ack så liten men välbehövlig liten höjning bak samt en liten större anläggningsyta.

Jag undrar nu dock hur mycket större radien på hjulet blir med 190/55 däck kontra 180/55 på 6" fälg - är lite oroad över att däcket ska ta i hugger.

Några däckexperter närvarande?

180/55 och 190/50 är ganska lika i höjd, 180 blir smalare och spetsigare dvs lättare att svänga med. Min zx10 skall ha 190/55 men jag körde i fjol med 180/55 och det funkade bra förutom att det inte ser klokt ut bakifrån:)
Nu i våras satte jag på ett Racetech 190/55 och hojen blev MYCKET högre bak. Jämfört med 190/50 ser ett 190/55 ut som ett ballongdäck, helt annan profil och höjd. Men jeflars vad fint cykeln går med rätt dimension:tummenupp
På lite äldre hojar så tar däcket lätt i svingen om du kör med 190/55. Och även om det passar när det är nytt så blir det ju lite större (2-3 mm) när du kör fort och det kan dessutom svälla ännu mer när det börjar bli slitet och stommen blir lite mjuk.

Som svar på frågan angående radien så skiljer det sej åt beroende på däcksmodell och märke. Vissa 180 däck är lika breda som andra modellers 190 däck så det är som sagt svårt att svara på frågan.

Det brukar skilja mellan 15-25mm på radien.
Räkna med att ta bort huggern som vi alla andra!!

Jag har testat följande däck i 190/55 på min zx10r-04 (numera såld)
Metzler racetech
Dunlop D209GP
Michelin Power race
Bridgestone BT-002PRO

Kawans orginal hugger klarade sig inte med någon av dessa.

Tänk på att de levererar en toppigare profil men också att de höjer tyngdpunkten...så det blir rappare att svänga men den högre tyngdpunkten gör hojen trögare att slänga sida till sida. Du får en brantare gaffelvinkel som iofs vill tippa ned hojen...ja ja.
Testa...skruva lite på fjädrigen...vem vet du kanske gillar det:D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...