Däckbyte - var däckjärnen problemet?

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date
Nu kom jag ju aldrig så långt som till att poppa däcket den här gången, men misstänker att min lilla nödkompressor (en sådan som är inbyggd i starthjälp för bil) är i klenaste laget. Ni som testat att ta med däcken till bensinmacken för att poppa dem - brukar det funka eller är även deras kompressorer för svaga?
Bensinmackens funkar
 
Bensinmackens funkar

Bensinmackens funkade inte.
Så det blev att köpa en kompressor för ca 800 kr på Biltema.
Men NU kostar väl motsvarande kompressor I den storleken ca 1100kr.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-20-24-2000033889/
men jag gissar
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-11-8-2000033783/
räcker långt.
Enda gången det strulat med poppningen var vid däckbyte på en moped, Yamaha Slider.
Då var jag tvungen göra poppningen med hjulet under vatten i badkaret och däcket fyllt med vatten.
 
Last edited:
Bensinmackens funkar

Bensinmackens funkade inte.

Hmm :va

Tror vi behöver bli mer specifika här - kan vi göra en omröstning ang. vilka bensinmackars pumpar som funkar och inte? :D

Hade varit nice med en rejäl kompressor, men börjar redan bli allt för fullt i garaget :gnissla och kompressor för att lösa vanligt däckpumpande har jag redan två stycken. Kanske går att seriekoppla dem? :hihi Hade det gått att lösa på macken hade det ju varit det bästa.
 
Tyvärr ingen idé att seriekoppla, säkerhetsventilen släpper så det blir inte mer tryck. Parallellkopplade däremot ger högre flöde, vilket tillsammans med att fylla med ventilinsatsen urskruvad brukar räcka.
 
Nu kom jag ju aldrig så långt som till att poppa däcket den här gången, men misstänker att min lilla nödkompressor (en sådan som är inbyggd i starthjälp för bil) är i klenaste laget. Ni som testat att ta med däcken till bensinmacken för att poppa dem - brukar det funka eller är även deras kompressorer för svaga?

Jag poppade ett bildäck med en luftklocka från en okmack för några år sedan.
 
Hmm, till och med en luftklocka. Känns som att bensinmackarna borde funka som backup till min egen minikompressor. I värsta fall får jag väl åka vidare till nästa mack om den första mackens kompressor är för klen. Nu har ju visserligen de flesta mackarna slutat med luftklockor, men med lite inspiration från Micke R ovan skulle man ju kunna åka runt mellan flera mackar, samla in deras luftklockor och sedan parallellkoppla dem för att uppnå önskad effekt.
 
Hmm, till och med en luftklocka. Känns som att bensinmackarna borde funka som backup till min egen minikompressor. I värsta fall får jag väl åka vidare till nästa mack om den första mackens kompressor är för klen. Nu har ju visserligen de flesta mackarna slutat med luftklockor, men med lite inspiration från Micke R ovan skulle man ju kunna åka runt mellan flera mackar, samla in deras luftklockor och sedan parallellkoppla dem för att uppnå önskad effekt.

Eftersom du redan har en kompressor så finns det inget skäl köpa en ny. Innan du misslyckats med poppningen, på macken eller med kompressorn. Det finns dom som klarat poppning med cykelpump. Beror givetvis på däcken.
Jag köpte kompressor när jag misslyckats poppa hos bensinstationen.
Och det var inte med det första däcket, det var ett senare däck.
Träramen ser jag som nästa steg för dig. Min är gjord av 120x45mm regel. 4st 580mm, 2 st 340mm, inhandlat och sågat på Högsbo trä, Västra Frölunda. Ihoplimmat och ihopskruvat av mig.
Träramen gjorde jag efter sett hur Magnus Mossberg bytte däck i depån i Falkenberg, tack Magnus, det var en bra lektion !
Verktyget för lossa gamla däcket från fälgen är gjort av 90x45 regel och byggbeslag / spikplåtar.
 

Bifogat

  • Tireframe.jpg
    Tireframe.jpg
    369.1 KB · Visningar: 64
  • Remove-Tire-Tool.jpg
    Remove-Tire-Tool.jpg
    342.9 KB · Visningar: 110
Last edited:
Man poppar däck med bensinmackskompressor - 8kg är inga problem...fast va försiktiga om det lrävs så mycket...

Mycke såpa längs kanterna skruva ur ventilinsatsen och dunka i luft så säger det pop.
Håll koll på mätaren men vid 3-5 skall ske , efter det får man vara försiktig - för lite såpa längs kanterna.
 
Enligt vad jag hört så ska man inte ha i mer än 4-5 bar absolut max, då det är risk för att skada stommen i däcket, Om det är sant eller inte vet jag inte, då jag inte skadat nån stomme hittills.

Personligen har jag aldrig haft problem med luftflödet i sig när det gäller att poppa "beaden". Har aldrig haft att det pyser så man märker och ibland hjälper jag till lite genom att studsa och rulla däcket. Tror själv att jag skulle fixa det med en fotpump om jag ska vara ärlig.

Har dock bara hållit på med gjutna/smidda fälgar, inte trådekrade slanglösa t.ex.
 
Man poppar däck med bensinmackskompressor - 8kg är inga problem...fast va försiktiga om det lrävs så mycket...

Mycke såpa längs kanterna skruva ur ventilinsatsen och dunka i luft så säger det pop.
Håll koll på mätaren men vid 3-5 skall ske , efter det får man vara försiktig - för lite såpa längs kanterna.

Det verkar vara bra glid i Biltemas däckmonteringspasta för med pasta penslat på både fälg och däckkanter poppade mina senaste däck Michelin Pilot Power 3 redan vid 2 bar.
 
Man kan poppa däcket med 8kg i tröga fall men då ligger man inom risk , inte stå nära - dom skall klara mycket men 8kg börjar och bli farligt.

Bättre och göra rätt från början o få det på plats vid max 5kg
 
shock2.jpg
kan ta lite tid att "poppa" däck, speciellt customdäck med hårda sidor, med den här är det svårt att misslyckas :tummenupp
 
det hänger absolut inte på vilka däckjärn man har..
jag byter mina c-däck på mercedes sprinteren med biltemas däckjärn utan problem.
samma däckjärn som jag använder till motorcyklen
 
View attachment 438522
kan ta lite tid att "poppa" däck, speciellt customdäck med hårda sidor, med den här är det svårt att misslyckas :tummenupp

När polaren skulle få på ett par schwalbedubbdäck på sin MSX så var det lögn i helvete att få dem att sätta sig på fälgen, så vi gav till slut upp på min lilla kompressor och åkte in till euromaster och frågade om de kunde hjälpa till. Han försökte först med deras tryckluft, gav upp och gav sig på däcket med en såndär chockluftare, och gick bet trots flera försök. :hihi
Polaren åkte och köpte ett par innerslangar och körde på däck som satt lite sådär hela vintern. :rofl
 
Hur lång tid det tar är att fråga hur långt är ett snöre, skämt åt sido, en tävling med ett specefikt däck kanske tar 70 sec men säg att man tar ett customdäck med förstärkta sidor och som är kallt osv då spelar det ingen roll om man har maskin eller inte, det "kan" vara riktigt svettigt
Däck med slang får man vara lite försiktigare med så den inte blir klämd men har fördelen att man "poppar" ut däcket när man fyller luften.
i år har jag bytt 67 st däck, 5-6 st av dom ar varit riktig djävliga varav jag köpte shockluft tanken men flertalet här antar jag har sporthoj däck som är mjuka och fina som är enkla att byta även förhand med däckjärn och en mindre kompressor :)
 
Vill slå ett slag för detta verktyg:
http://www.ebay.co.uk/itm/New-SEALE...963/322190805569?_trksid=p2485497.m4902.l9144
Har underlättat mina däcksbyten nåt oerhört efter ett flertal med enbart däcksjärn som ofta resulterat i mycket svett, svordomar och några dings på fälgen. Går säkerligen tillverka ett liknande verktyg själv om man inte är sugen att betala närmre en tusing. Men kan gå i god för att just detta funkar finfint.
 
Vill slå ett slag för detta verktyg:
http://www.ebay.co.uk/itm/New-SEALE...963/322190805569?_trksid=p2485497.m4902.l9144
Har underlättat mina däcksbyten nåt oerhört efter ett flertal med enbart däcksjärn som ofta resulterat i mycket svett, svordomar och några dings på fälgen. Går säkerligen tillverka ett liknande verktyg själv om man inte är sugen att betala närmre en tusing. Men kan gå i god för att just detta funkar finfint.

Jag har funderat på att snickra ihop en sån där till bildäcken, men för en tusing köper jag den nog hellre om man kan lita på att den funkar?

Är den komplett med hjulhållare eller bara stången?
 
Back
Top