Däckbyte, byta båda, vilken blandning?

Olivaa

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
2008, Triumph Daytona 675SE
Hej på er!

Jag kör en Daytona 675 :tummenupp med originaldäck (Pirelli Dargon corsa pro, mjuka däck)
Nu är det snart dags för bakdäcks byte.

Verkstaden rekomenderar ett Sporttouring, lite hårdare i mitten och mjukare på sidorna.. Så där spontant borde väl detta bli smått fel om jag behåller mitt "hel mjuka" däck fram??

Jag kör sällan på bana, ska dock ned snart och köra Gelleråsen.. Kör dock hårt på 70-90 vägar (170-240kmh) någon som har bra tips/lösning på mitt problem!?

Tacksam för svar!:)

På gata hade jag inte tvekat att åka med sport/touring. Man skall ändå inte köra så fort att däckens grepp sätter gränsen. Det har gått väldig inflation i att åka med supermjuka racedäck på gata men det är i mina ögon rätt bortkastat då man ändå aldrig kör hårt nog för att uppnå korrekt arbetstemp i dem och då får man inte ut några positiva egenskaper utan får bara stort slitage.

På bana är det en helt annan femma då hade jag inte åkt på ett sport/touring däck om det inte var din första bandag. Överhettade gatdäck på bana är orsak till många krascher....

Att köra som en idiot på vanlig väg är inte att köra "hårt" för ett klibbigare däck, så ett sportigt gatdäck funkar nog alldeles utmärkt. Det har som sagt gått lite inflation i det där med rejsiga däck för gatbruk...

Blandningen bak/fram har ingen betydelse i sammanhanget.

Det känns ju då som att ett sporttouring däck skulle fungera för mig, då med tanke på att jag på bana är grön och främst kör på landsväg.. Alltså inte kan nyttja ett klibbigt däck fullt ut!

Detta räcker helt klart som svar för mig! TACKAR!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!