Hittade detta när jag kollade runt lite.
Däckets storlek anges genom ett antal olika siffror och bokstäver. Till exempel är däckstorlek 185/60 R 14 82 H uppbyggt av följande information:
185 Däckets sektionsvidd i millimeter
60 Aspektförhållandet i % (höjden av sidovägg dividerat med däckets bredd)
R Anger däckets konstruktion - i det här fallet är den radial
14 Fälgdiameter i tum. (En tum = 2.54 cm.)
82 Belastningsindex (Li).
H Accelerationsgrad / Hastighetsindex
Accelerationsgrad
Alla däck har en hastighetssymbol, i form av en bokstav, som indikerar den maximala hastighet som däcket är lämpat för.
Hastighets symbol / Maximal hastighet km/h
• N -> 140 km/h
• P -> 150 m/h
• Q -> 160 km/h
• R -> 170 km/h
• S -> 180 km/h
• T -> 190 km/h
• H -> 210 km/h
• V -> 240 km/h
• W -> 270 km/h
• Y -> 300 km/h
• ZR -> 240 km/h
Belastningsindex
Siffran på sidan av däcket anger den maximala belastningskapaciteten ett däck har när det körs vid den maximala hastigheten. En lista på belastningsindex och maximala vikter anges nedan:
Li____kg__Li___kg
65 -> 290 | 94 -> 670
66 -> 300 | 95 -> 690
67 -> 307 | 96 -> 710
68 -> 315 | 97 -> 730
69 -> 325 | 98 -> 750
70 -> 335 | 99 -> 775
71 -> 345 | 100 -> 800
72 -> 355 | 101 -> 825
73 -> 365 | 102 -> 850
74 -> 375 | 103 -> 875
75 -> 387 | 104 -> 900
76 -> 400 | 105 -> 925
77 -> 412 | 106 -> 950
78 -> 425 | 107 -> 975
79 -> 237 | 108 -> 1000
80 -> 450 | 109 -> 1030
81 -> 462 | 110 -> 1060
82 -> 475 | 111 -> 1090
83 -> 487 | 112 -> 1120
84 -> 500 | 113 -> 1150
85 -> 515 | 114 -> 1180
86 -> 530 | 115 -> 1215
87 -> 545 | 116 -> 1250
88 -> 560 | 117 -> 1285
89 -> 580 | 118 -> 1320
90 -> 600 | 119 -> 1360
91 -> 615 |
92 -> 630 |
93 -> 650 |
M/C
Denna signatur visar att det handlar om ett motorcykeldäck som endast får monteras på en motorcykelfälg. M/C = Motorcycle
TL däck
Motorcykeldäck med innerslang (TT)
Vid montering av däck som måste köras med innerslang, rekommenderar Delticom att alltid använda nya slangar. Slangar töjs ut när de används och genom värme (knådning) är de utsatta för en naturlig åldrandeprocess. Om de återanvänds i nya däck kan farliga veck m.m. uppstå. Återanvändning av reparerade slangar är inte heller att rekommendera, speciellt inte till däck för högre hastigheter.
Motorcykeldäck utan innerslang (TL, tubeless)
Motorcykeldäck utan innerslang, får också köras på slangfälgar, om en slang används.